کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حذف دفترچه بیمه و ازدحام در داروخانه‌ها

6 اسفند 1399 ساعت 7:23


گروه جامعه: نایب رئیس انجمن داروسازان ایران ضمن تشریح چالش های اجرای ناقص طرح نسخه نویسی الکترونیک، اعلام کرد که بر اساس دستورالعمل نسخه‌نویسی الکترونیک، استحقاق سنجی باید در مطب پزشک انجام شود، اما اکنون برای اجرای این طرح داروخانه ها را تحت فشار قرار داده اند که منجر به افزایش بار کاری و هزینه ای داروخانه ها و سردرگمی و نارضایتی مردم شده است.دکتر سیدعلی فاطمی با اشاره به چالش‌های اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک و حذف دفترچه بیمه برای داروخانه‌ها، گفت: اگر طرح نسخه‌نویسی الکترونیک به خوبی و کامل اجرا شود، به نفع همه است؛ هم به نفع جامعه پزشکی و پزشکان، هم به نفع داروخانه‌ها و مردم. اما اگر بد اجرا شود، متاسفانه مانند سایر طرح‌هایی است که در کشور انجام می‌شود، اما به نتیجه نمی‌رسد و فقط هزینه‌ای از بیت‌المال صرف آن می‌شود، اما از آنجایی که نتیجه نمی‌دهد، مجددا به خانه اول بازمی‌گردیم. در زمینه طرح حذف دفترچه هم نگران همین موضوع هستیم. زیرا مهمترین رکن در نسخه‌نویسی الکترونیک این است که نسخه در مطب پزشک به صورت الکترونیکی و فایل درآمده و آن فایل در اختیار موسسه اعم از داروخانه، رادیولوژی، آزمایشگاه و ... قرار گیرد و خدمت لازم به بیمار ارائه شود.
 

بار مضاعف نسخه‌نویسی الکترونیک بر دوش داروخانه‌ها
وی افزود: این درحالی است که در کشور به هر دلیل نتوانستند پزشکان را برای اجرای این طرح قانع کنند. همین موضوع باعث شده که از آنجایی که می‌خواهند هر طور هست این طرح را اجرا کنند، به صورت ناقص طرح را اجرا کنند؛ به طوری که به داروخانه‌ها فشار می‌آوردند که شما به جای پزشک، نسخه کاغذی را به فایل تبدیل کنید. در حال حاضر اعلام می‌شود که دیگر نیاز نیست مردم فترچه بیمه خود را تمدید کنند. بر این اساس پزشک نسخه‌اش را بر روی کاغذ عادی می‌نویسد و بعد از آن افراد با آن برگه به داروخانه مراجعه می‌کنند و داروخانه باید آن را به صورت فایل درآورد. این اقدام عملا یک کار باری مضاعفی را به داروخانه تحمیل می‌کند. در عین حال ازدحام شده، وقت داروخانه‌ها گرفته شده و معطلی مردم بیشتر می‌شود. در سه چهار روزی که این طرح اجرا شده است، مردم در اغلب شهرها ابراز نارضایتی کرده‌اند.

حذف دفترچه و ازدحام در داروخانه‌ها!
فاطمی با بیان اینکه این طرح عملا از دوم اسفند ماه در حال اجراست، ادامه داد: از طرفی فردی که دفترچه بیمه تامین اجتماعی دارد، عکسش بر روی دفترچه قرار دارد و می‌توان تشخیص داد که آن فرد، همان بیمه شده است. همچنین تاریخ اعتبار دفترچه مشخص است و این موضوع صحت و درستی اطلاعات بیمه شده را نشان می‌دهد، اما زمانی که پزشک بر روی یک کاغذ معمولی و سرنسخه، نسخه‌اش را نوشته و به داروخانه می‌فرستد، اولا برای ما اصلا شناخته شده نیست و هیچ عکس و مشخصاتی وجود ندارد. فقط باید کارت ملی فرد را بررسی کرد. حال ممکن است بیماری کارت ملی به همراه نداشته باشد و فقط شماره ملی خود را به پزشک دهد یا ممکن است کد ملی اشتباهی را به پزشک اعلام کند. این موضوع داروخانه‌ها را گیج می‌کند. زیرا دیگر دفترچه‌ای وجود ندارد که بر روی آن تاریخ اعتبار دفترچه درج شده باشد. حال داروخانه مجبور است که در سامانه بیمه استحقاق سنجی کند. همین استحقاق سنجی بیمار از سامانه بیمه چند تهدید دارد؛ ممکن است برق نباشد، کامپیوترها قطع باشند، سامانه بیمه قطع شود، شماره بیمار درست نباشد و همین مضوعات طی چند روز اخیر منجر به ازدحام در داروخانه‌ها شده است.

اجرای ناقص نسخه‌نویسی الکترونیک
وی ادامه داد: این درحالیست که بر اساس دستورالعمل نسخه‌نویسی الکترونیک، استحقاق سنجی باید در مطب پزشک انجام شود و در آنجا مشخص شود که فرد بیمه‌شده هست یا خیر. بر همین اساس در حال حاضر هم مردم سردرگم شدند، هم پزشکان تکلیف‌شان را نمی‌دانند و هم به داروخانه‌ها فشار زیادی وارد می‌شود. اولین بار که تامین اجتماعی می‌خواست این طرح را اجرا کند، به داروخانه‌ها فشار آورد و اعلام کرد که باید نسخ را به صورت آنلاین در سامانه ثبت کنید، اما ثبت آنلاین نسخ در سامانه بسیار دشوار است؛ چراکه نسخ به صورت کاغذی است و داروخانه باید اطلاعات بیمار، مشخصات پزشک و شماره نظام پزشکی او، کد رهگیری استحقاق‌سنجی و... را در سیستم وارد کند و سپس داروها را وارد کرده و دستور مصرف دارو را هم وارد سیستم کند. این اقدامات یک یا دو نفر نیروی مجزا در داروخانه نیاز دارد. بسیاری از داروخانه‌ها امکانات و امکان جذب نیروی اضافه را ندارند. برخی داروخانه‌ها سخت‌افزار بیشتری را از نظر تجهیزات کامپیوتر یا تبلت برای نسخه‌پیچی نیاز دارند. مجموعه این‌ها دست به دست هم داد و باعث شد که از آنجایی که این طرح بد اجرا می‌شود و از مسیر درستش، یعنی تولید نسخه الکترونیک در مطب آغاز نشده، فقط بار کاری و هزینه‌ای داروخانه‌ها را افزایش داده است.

پزشکان زیر بار نرفتند، زورشان به داروخانه ها رسید
فاطمی گفت: در حال حاضر بر اساس این طرح، پزشک نسخه را بر روی کاغذ نوشته، بیمار آن را به  داروخانه می‌آورد و داروخانه باید آن را وارد سیستم استحقاق سنجی بیمه کند و مطمئن شود که این فرد یمه شده هست یا خیر. در حالی که قبلا با وجود دفترچه فرد همه چیز مشخص بود و تاریخ انقضای آن هم مشخص بود، اما در حال حاضر هیچ یک از این‌ها وجود ندارد و داروخانه باید این بار را بر دوش کشد. در حالی که وظیفه پزشکان است، اما پزشکان زیر بار نرفتند و متاسفانه زورشان به داروخانه‌ها می‌رسد.نایب رییس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه درخواست ما این است که رویه نسخه نویسی الکترونیکی در کشور مانند همه جای دنیا از مطب‌ها آغاز شود، گفت: بر این اساس پزشک نسخه‌اش را در سیستم وارد کند و بعد فرد با مراجعه به داروخانه و نشان دادن کارت ملی، بتوانیم در سیستم نسخه او را ببینیم. این شکل ایده‌آل این طرح است. در این صورت نه خطایی رخ می‌دهد و نه به داروخانه فشار وارد می‌شود. در حال حاضر متاسفانه این طرح را به صورت ناقص اجرا می‌کنند و در همه داروخانه‌ها اجرا می‌شود و همه داروخانه‌ها نسخ کاغذی را با مشقت بسیار زیاد به این صورت کنترل می‌کنند، اما از این شرایط هم مردم ناراضی هستند و هم  داروخانه‌ها.

قول بیمه ها برای جبران هزینه های داروخانه ها
فاطمی افزود: روز ۲۸ بهمن ماه با بیمه‌ها جلسه داشتیم و سوم اسفند هم در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با حضور رییس سازمان غذا دارو، رییس سازمان بیمه سلامت و تامین اجتماعی جلسه‌ای داشتیم که چاره‌اندیشی اتفاق افتد. نتیجه این شد که قول دادند که در شورای عالی بیمه سلامت تمهیدی برای جبران هزینه‌های داروخانه‌ها بیندیشند. زیرا بیشترین بیشترین بار را داروخانه‌ها تحمل می‌کنند و بار پزشک را هم به گردن داروخانه‌ها انداختند.

اجرای ناقص نسخه نویسی الکترونیک؛ به ضرر داروخانه‌ها، به کام بیمه‌ها
صرفه‌جویی صدها میلیاردی برای بیمه‌ها در مقابل ضرر داروخانه ها
وی گفت: بیمه‌ها اعلام می‌کنند که این طرح در سال برای ما صدها میلیارد تومان صرفه‌جویی دارد، اما این بار هزینه‌ای دارد که به بخش خصوصی و داروخانه‌ها منتقل می‌شود و داروخانه‌ها جورش را می‌کشند. بنابراین قرار شد محل جبران این هزینه‌ها از سوی دولت پیش‌بینی شود و در شورای عالی بیمه سلامت مطرح شود.وی همچنین گفت: ثبت الکترونیک و آنلاین هر یک نسخه تقریبا برای هر داروخانه ۵۰۰۰ تومان هزینه دارد. حال فقط در حوزه بیمه تامین اجتماعی سالانه ۱۵۰ میلیون نسخه در داروخانه‌ها پیچیده می‌شود. بنابراین این اقدام هزینه بسیار زیادی برای داروخانه‌ها در بر دارد.


کد مطلب: 258294

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/258294/حذف-دفترچه-بیمه-ازدحام-داروخانه-ها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir