کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کودکان و کتاب خوانی

6 اسفند 1399 ساعت 9:02

گروه فرهنگ و هنر: مطالعه کتاب مغز انسان را طوری تحریک‌ می‌کند که تلوزیون دیدن یا گوش کردن به رادیو نمی تواند این کار را انجام دهد زیرا که مغز درگیر‌ می‌شود و در اصطلاح ورزش‌ می‌کند.


یکی از بهترین کار‌هایی که باید کودکان را برای انجام دادن آن راهنمایی و تشویق کنید کتاب خواندن است که هم باعث سرگرمی کودک‌ می‌شود و هم تاثیر فراوانی در آینده کودک دارد.

اگر فرزندتان علاقه ای به کتاب خواندن ندارد چه باید کنید؟
۱)مطالعه کردن را به فرزندتان اجبار نکنید و این کار را تحت عنوان یک گزینه در اختیار او قرار دهید:
هیچ گاه کتاب خوانی را به اجبار برای فرزندتان تبدیل نکنید.
بعضی اوقات به او بگویید که زمان مطالعه است حال باید خودش تصمیم بگیرد. اجبار فرزند هیچ لذتی در کتاب خواندن برای او ایجاد نخواهد کرد.
۲) قسمت‌هایی از کتاب را انتخاب کنید و با یکدیگر آن را اجرا کنید:
یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد شور و ذوق در کودکان برای مطالعه کردن، اجرا کردن بخش دوست داشتنی کتاب است. شما حتی‌ می‌توانید فیلم، کتابی را که‌ می‌خوانید را تهیه کنید و با کودکتان آن را نگاه کنید این کار لذت زیادی برا آن‌ها دارد.
۳) برای فرزندتان الگو باشید:
نقش والدین بیشتر از هر کسی در زندگی برای کودکان تاثیر گذار است. کودکان عاشق این هستند که از والدین خود تقلید کنند پس به جای این که به آن‌ها مدام بگویید کتاب بخوانند برای آن‌ها الگو باشید، وقتی کودک ببیند که والدین در حال کتاب خواندن هستند این رفتار آن‌ها را تقلید‌ می‌کنند.
۴) چند کتاب خوب به فرزندتان پیشنهاد دهید:
اگر فرزند شما به کتاب خواندن علاقه ای ندارد شاید به این دلیل باشد که هنوز نمی داند چه چیزی باید بخواند پس بهتر است در خرید کتاب از فرزندتان هم نظر خواهی کنید.
۵) دستیابی به کتاب‌ها را برای فرزند خود راحت تر کنید:
شما‌ می‌توانید در نزدیک محل زندگی تان یک کتابخانه پیدا کنید و فرزندتان را به آن جا ببرید و کارت کتابخانه برای او بگیرید یا اینکه با او از کتاب فروشی‌ها دیدن کنید.
کتاب‌های مورد علاقه کودکانتان را تهیه کنید و در منزل جمع آوری کنید در این صورت فرزندتان همیشه در دسترس خود کتابی برای خواندن خواهد داشت.

انتخاب کتاب خوب برای کودک:
سعی کنید کتابی را که برای فرزندتان‌ می‌خواهید بخوانید قبلا خودتان آن را خوانده باشید و محتوای آن مناسب سن آن‌ها باشد. احتمال‌ می‌دهید که این کار برای کودک جذاب به نظر برسد و از شنیدن آن لذت ببرد، اطلاعات خوبی در مورد جهان به دست‌ می‌آورد، به او کمک‌ می‌کند تا توانایی‌های زیادی را به دست آورد و این را بداند که در جهان اطراف او کودکانی با شرایط او وجود دارند یا اگر مشکلی داشته اند آن را حل کرده اند و با آن‌ها کنار آمده اند.

چه زمانی کتاب بخوانید؟
هنگامی که کودک با دقت به صحبت‌های شما گوش‌ می‌دهد یا اینکه خودش تقاضای خواندن کرد این کار را انجام دهید.
هیچ وقت به کودک خود اصرار نکنید تا کتاب بخواند یا گوش دهد موجب فراری شدن آن‌ها از کتاب‌ می‌شود.
گاهی اوقات که فرزند شما حضور دارد کتاب بیاورید و برای خودتان مطالعه کنید این کار باعث‌ می‌شود کودک نیز کتاب‌های خودش را بیاورد و به خواندن آن‌ها ترغیب شود.

قصه گفتن بهترین روش برای علاقه مند کردن کودکان به کتاب خوانی:
تا قبل از سن هفت یا هشت سالگی والدین باید برای کودکان کتاب بخوانند و بهترین روش این کار قصه گفتن است.
در هنگام قصه خواندن برای کودک باید با صدای بلند و درست بخوانید، اگر قصه را یکنواخت بخوانید کودک به داستان خواندن بی علاقه‌ می‌شود. در حین قصه خواندن باید لحن و حالت چهره تان متناسب با متن قصه تغییر کند که این کار موجب جذب کودک به کتاب‌ می‌شود.

کودک از سن ۲ سالگی با وسایل و محیط اطراف شناخت پیدا‌ می‌کند و هر چیزی که‌ می‌بیند هیجان زده‌ می‌شود چون کودک در این سن شروع به راه رفتن‌ می‌کند نمی توانید کودک را در یک جا نگه دارید و برای او کتاب بخوانید، پس زمان مناسب برای کتاب خواندن کودک قبل از خواب شبانه است که موجب آرامش او نیز‌ می‌شود.
از سه سالگی به بعد‌ می‌توانید زمانی که برای کودک کتاب‌ می‌خوانید از او بخواهید تا ادامه داستان را حدس بزند یا اینکه او دوست دارد چه اتفاقی در این داستان بیفتد که در این صورت از قوه تخیل خود استفاده‌ می‌کند.
یا این که‌ می‌توانید شعر‌های کودکانه را برای فرزندتان بخوانید و متن‌ها را با آهنگ برای آن‌ها بخوانید که این کار برای کودک لذت بخش خواهد بود. از کودک بخواهید که اشعار را حفظ کنند اگر این کار را انجام دادند به آن‌ها جایزه بدهید که این کار موجب بالا رفتن اعتماد به نفس آن‌ها‌ می‌شود.
 
برای خرید کتاب‌ می‌توانید به  telketab.com  مراجعه نمایید و کتاب‌های خود را از بانک کتاب تلکتاب خریداری.
 
 


کد مطلب: 258296

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/258296/کودکان-کتاب-خوانی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir