کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سازمان ملل گزارش ایران از سقوط هواپیمای اوکراینی را زیر سئوال برد

ابهامات درباره پرواز ۷۵۲ اوکراین همچنان باقی است

6 اسفند 1399 ساعت 9:37


گروه سیاسی: گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد  گفت: اظهارات متناقض مقام‌های ایرانی درباره نحوه سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی به سوالات و ابهامات درباره آن واقعه دامن می‌زند.
آگنس کالامارد گفت: مقامات جمهوری اسلامی در جریان تحقیقات شش ماهه وی از پاسخ دادن به سوالات او خودداری کرده و نظر می‌رسد برخی مدارک مرتبط با آن واقعه نابود شده باشد.
این اظهارات در بخشی از گزارش کالامارد به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران، آمده است.
این مقام سازمان ملل متحد گفته است که توضیحات تهران تا به حال شامل «تناقض‌های متعددی» بوده است، از جمله در خصوص پنجره زمانی آتش موشک پدافند  و تماس‌های مخابراتی آنها. او گفت ایران هنوز به این سوال که چرا به هواپیماهای دیگری که آن شب زودتر از باند فرودگاه بلند شدند حمله نکرده، پاسخ نداده است.
آگنس کالامارد گفت مقام‌های ایرانی هنوز «فراتر از هرگونه تردید منطقی» ثابت نکرده‌اند که هواپیما را به طور عمدی هدف قرار نداده‌اند. او در عین حال گفت هنوز مدرک ملموسی که ثابت کند آن حمله از قبل طراحی شده و عمدی بوده است در دست ندارد.کالامارد گفت مقام‌های جمهوری اسلامی بر اساس ضوابط بین المللی درباره این ماجرا تحقیق نکرده‌اند. او به اقدام مقامات ایرانی اشاره کرد که سه روز تکذیب می‌کردند که هواپیما را با موشک سرنگون کرده‌اند- حادثه ای که این مسئول سازمان ملل متحد «نقض به شدت فاحش حق زندگی» توصیف کرد.
آگنس کالامارد افزود به نظر می‌رسد برخی مدارک نابود شده باشد.این مقام سازمان ملل متحد گفت که در جریان تحقیقات شش ماهه خود در نامه‌ای به مقامات ایرانی خواهان پاسخ آنها شده بود، اما جوابی از تهران دریافت نکرد.پرواز ۷۵۲ اوکراین صبح چهارشنبه ۱۸ دی (هشت ژانویه) سال ۲۰۲۰ میلادی دقایقی بعد از بلند شدن از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در نزدیکی تهران سقوط کرد. ایران بعد از سه روز انکار، سرانجام اذعان کرد که پدافند  "در اثر خطای انسانی" این هواپیما را هدف گرفته و سرنگون کرده است. تمامی ۱۷۶ سرنشین هواپیما کشته شدند.
۵۷ نفر از قربانیان شهروند کانادا هم بودند.ایران می‌گوید عاملان "خطای انسانی" را به طور عادلانه محاکمه می‌کند اما اوکراین که در حال مذاکره با این کشور است می‌گوید مشخص نیست چه کسانی بازداشت شده‌اند و محاکمه آنها به شکلی صورت خواهد گرفت.
شبکه خبری سی بی‌ سی کانادا اخیرا گفت دولت این کشور در حال بررسی یک فایل ضبط شده است که در آن شخصی که گمان می‌رود محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران باشد در مورد عمدی بودن سرنگونی هواپیمای اوکراینی  بحث می‌کند.سی بی‌ سی گفته بود در فایل صوتی یادشده شخصی که گمان می‌رود وزیر امور خارجه ایران باشد می‌گوید "هزار دلیل" برای سرنگونی هواپیما وجود دارد از جمله اینکه "احتمال اقدام عمدی دو یا سه نفوذی" و "اختلال در رادار" را مطرح می‌کند و می‌گوید چنین کاری "اصلا بعید نیست".
محمد جواد ظریف در واکنش به آن خبر در توییتی فایل صوتی یادشده را جعلی خواند. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، هم اعتبار این فایل صوتی را رد کرد و گفت "از کانادا می‌خواهیم که با چنین اقدامات و شایعه پراکنی‌هایی، باعث نشوند که هر روز بار دیگری بر غم و اندوه خانواده‌های داغدار اضافه شود".



 


کد مطلب: 258298

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/258298/ابهامات-درباره-پرواز-۷۵۲-اوکراین-همچنان-باقی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir