به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۲۵۸۲۹۹
آژانس: ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۴ برابر حد مجاز رسید

هشدار اروپایی‌ها درباره تصمیمات هسته‌ای ایران

هشدار اروپایی‌ها درباره  تصمیمات هسته‌ای ایران
گروه سیاسی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران را «۱۴ برابر» حد تعیین شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ عنوان کرد.
گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است ماه آینده در جلسه شورای حکام مورد بررسی قرار گیرد. در این گزارش همچنین از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم با غلطت ۲۰ درصد در ایران نیز تائید شده است.در جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که ایران تا روز ۱۶ فوریه (۲۸ بهمن) ۱۷ کیلو و ۶۰۰ گرم اورانیوم غنی شده با غلظت ۲۰ درصد ذخیره کرده بود. بر پایه این گزارش، کل اورانیوم غنی شده ایران نیز تا این تاریخ به ۲۹۶۷.۸ کیلوگرم رسیده است. این در حالی است که کل اورانیوم غنی شده ایران تا روز دوم نوامبر (۱۲ آبان) ۲۴۴۲.۹ کیلوگرم بود.ایران بنا به برجام تنها اجازه ذخیره سازی ۲۰۲.۸ کیلوگرم اورانیوم غنی شده را دارد. تهران از بهار سال ۲۰۱۹ همزمان با اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ سطح پایبندی خود به برجام را به صورت مرحله به مرحله کاهش داد. از سوی دیگر ایران بنا به توافق امضاءشده با قدرت‌های جهانی تنها اجازه غنی‌سازی اورانیوم با حداکثر غلظت ۳.۶۷ درصد را داشت.در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین از احتمال وجود مواد هسته‌ای در یکی از تاسیساتی که ایران آن را گزارش نکرده بود به شدت ابراز نگرانی شده است. برخی رسانه‌ها اخیرا گزارش داده بودند که بازرسان آژانس در دو سایت اعلام نشده ایران آثاری از مواد رادیواکتیو یافته‌اند.
جزئیات گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از موارد نقض برجام در جریان فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حالی منتشر می‌شود که تهران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرد. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان سفر اخیر خود به تهران با مقامات ایران بر سر نحوه نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای طی سه ماه آینده به توافق رسید.
ایران تاکنون بارها بر جنبه «صلح آمیز» برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده است. در مقابل قدرت‌های جهانی تاکید می‌کنند که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهند شد.
قانون جدید مصوب مجلس ایران دولت این کشور را موظف به تولید هر ماه ۱۰ کیلوگرم اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد کرده است.قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم" که دو ماه و نیم پیش در مجلس ایران تصویب شد و اکنون به اجرا در آمده است دولت  را مکلف کرد که "بلافاصله اقدامات لازم برای تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۲۰ درصد را آغاز کند و سالانه هم به میزان ۱۲۰ کیلوگرم از آن را ذخیره نگه دارد."ایران تا ماه پیش از خلوص ۴.۵ درصدی در غنی سازی بالاتر نرفته بود که هرچند کمی بالاتر از سطح مجاز ۳.۶۷ درصدی براساس برجام (توافق 2015 هسته ای میان ایران و قدرت‌ها) است، اما خیلی پایین تر از غنی سازی ۲۰ درصدی بود. خلوص ۲۰ درصدی غنی سازی بالا به حساب می آید.یک دیپلمات ارشد به خبرگزاری رویترز گفت: "آنها درحال تولید ماهانه ۱۵ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص ۲۰ درصد هستند."
براساس این گزارش در سه ماهی که گزارش آژانس در بر می گیرد میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران ۵۲۴.۹ کیلوگرم افزایش یافت و به ۲۹۶۷.۸ کیلوگرم رسید که خیلی بالاتر از ۲۰۲.۸ کیلوگرم مجاز است.رویترز همچنین گزارش می دهد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش دیگری اعلام کرده که "ایران هنوز به سوالات آژانس درباره ذرات اورانیوم در دو سایتی که پارسال مورد بازرسی کارشناسان این سازمان قرار گرفته، پاسخ نداده است."
هشدار اروپایی‌ها درباره  تصمیمات هسته‌ای ایران
فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه‌ای مشترک با اشاره‌ای گذرا به تفاهم تازه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و محدود کردن بیشتر نظارت آژانس بر فعالیت‌های ایران به شدت ابراز تاسف کردند و درباره "ماهیت خطرناک" این تصمیم هشدار دادند.وزرای خارجه سه کشور اروپایی امضاکننده برجام در بیانیه‌ای، اعلام کردند که این اقدام ایران که بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی از  آغاز شده، "دسترسی‌های آژانس به تاسیسات و اطلاعات پادمانی را به شدت محدود می‌کند."این بیانیه  بعد از سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس به ایران صادر شده که در آن آژانس و ایران به تفاهمی موقت و سه ماهه به عنوان راه حلی برای ادامه تلاش‌های دیپلماتیک رسیدند.در بیانیه اروپایی‌ها به این تفاهم اشاره شده و ضمن حمایت کامل از مدیریت آژانس و تلاش‌هایش برای ادامه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، از ایران خواسته شده "تمام اقداماتی را که باعث کاهش شفافیت می‌شود" متوقف کند و به تعهد کامل به برجام برگردد.

 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها