به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۵۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۲۵۸۳۱۲

الکترونیک چیست؟ شروع آموزش الکترونیک مرحله به مرحله

گروه تکنولوژی:کلمه الکترونیک در واقع از کلمه الکترون گرفته شده است. الکترون به ذرات ریز موجود در اتم می گویند که انرژی الکتریسیته از همین حرکات ذرات بسیار ریز یعنی الکترون ها به وجود می آید. اما در پاسخ اینکه الکترونیک چیست باید بگوییم که الکترونیک در اصل تعیین می کند که این الکترون ها در کجا و در چه ماده ای قابل انتقال است.
در این مقاله با علم الکترونیک آشنا میشویم و بهترین منبع را برای شروع یادگیری الکترونیک معرفی میکنیم. منبع ما سایت الکترونیک آیرنکس میباشد که یکی از بزرگترین سایت های ایرانی در زمینه الکترونیک، آردوینو، رزبری پای و ... است. 
الکترونیک چیست
کلمه الکترونیک در واقع از کلمه الکترون گرفته شده است. الکترون به ذرات ریز موجود در اتم می گویند که انرژی الکتریسیته از همین حرکات ذرات بسیار ریز یعنی الکترون ها به وجود می آید. اما در پاسخ اینکه الکترونیک چیست باید بگوییم که الکترونیک در اصل تعیین می کند که این الکترون‌ها در کجا و در چه ماده ای قابل انتقال است. در اصل می توانیم بگوییم که به علم حرکت الکترون ها، الکترونیک گفته می شود. که شاخه‌ای از علم فیزیک و مهندسی برق است. از الکترونیک در کار های مختلف مثل پردازش اطلاعات، پردازش سیگنال و ارتباطات مخابراتی و... به کار برده می شود. اما مفاهیم اصلی که مربوط به این علم است عبارت است از:جریان الکتریکی، ولتاژ، توان که برای درک بهتر واژه الکترونیک و پاسخ به سوال الکترونیک چیست بهتر است که با این مفاهیم آشنا شویم.


شروع یادگیری الکترونیک
امروزه با پیشرفتی که در علم الکترونیک مشاهده می کنیم کمتر دستگاهی است که با الکترونیک و جریان های الکترونیکی کار نکند پس بهتره در مورد الکترونیک و یا الکترونیک چیست اطلاعاتی داشته باشیم. پس مرحله اول برای شروع یادگیری الکترونیک آشنایی با مفاهیم آن است. و بعد از آشنایی با تمامی مفاهیم بهتر است با تمامی قطعات آن آشنا شده و آن ها را از نزدیک ببیند و لمس کند. که هر چه درک یک فرد از این مفاهیم بیشتر باشد تسلط بیشتر و بهتری در یادگیری آن خواهد داشت. بعد از شناخت دقیق قطعات بهتر است که با انواع مدار ها هم آشنا شوید. اگر دنبال مرجعی برای یادگیری الکترونیک هستید، روی آموزش الکترونیک کلیک کنید.


علاوه بر این موارد علاقه فرد در شروع یادگیری بسیار تاثیرگذار است به طور کلی اگر می خواهید کاری را شروع کنید و در آن موفق باشید باید به آن علاقه داشت تا با انگیزه بهتری راه خود را ادامه دهد. و تمام انگیزه خود را برای یادگیری آن تقویت کند پس پیشنهاد می شود که افکار خود را از امواج منفی دور نید و تمام وقت و دقت خود را صرف یادگیری الکترونیک کنید. پس اگر علاقه ای به این کار ندارید بهتر است که این کار را کنار بگذارید.
بعد از علاقه یک برنامه خوب شما را در رسیدن به موفقیت کمک میکند پس با یک برنامه ریزی خوب و دقیق به کار خود ادامه دهید و آهسته پیش روید. بعد از نوشتن یک برنامه مناسب بهتر است که در این زمینه مطالعه کافی داشته باشید و اطلاعات خوبی در این زمینه کسب کنید. علاوه بر اطلاعات درباره مبحث الکترونیک بهتر است که به طور عملی با این مبحث آشنا شوید و مدار های مختلفی در خانه بسازید و یا با شرکت در کلاس های مختلف و مرتبط با الکترونیک طریقه ساخت مدار ها را به طور دقیق یاد بگیرید. زیرا تا زمانی که خودتان به طور عملی یک مدار را نبندید طریقه ساخت و کاربرد قطعات مختلف در یک مدار را متوجه نخواهید شد. پس علاوه بر آشنایی با قطعاتی مثل خازن، ترانزیستور، مقاومت ها و... بهتر است که هر کدام در یک مدار به کار ببرید و با باز و بسته کردن و نصب آن ها در جای خود با این قطعات و کاربرد و محل نصب هر کدام در جای خودش آشنا شوید. یادگیری زبان انگلیسی در بهتر یاد گرفتن این کار موثر است و حتی بهتره که حداقل کمی با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشیم.
پس به طور کلی می توانیم بگوییم که برای وارد شدن به این و شروع یادگیری الکترونیک بهتره که یک پیش زمینه ای در رابطه با الکترونیک و اینکه اصلا الکترونیک چیست داشته باشیم. در این زمینه داشتن سواد علمی مرتبط با الکترونیک هم مهم است  بهتره دروس این رشته را در مدرسه و دانشگاه دنبال کنید و رشته خود را در مهندسی الکترونیک دنبال کنید. البته حتما تحصیلات دانشگاهی نیاز نیست و فرد می تواند بدون مدرک دانشگاهی هم وارد این کار شود به شرطی که خود در این زمینه اطلاعات و مهارت کافی به دست آورد.

جریان الکتریکی
در ابتدا سعی داریم که با مفهوم جریان الکتریکی آشنا شویم در واقع در تعریف جریان باید گفت که به سرعت جاری شدن بار های الکتریکی منفی در موادی که خاصیت رسانا بودن را دارند جریان الکتریکی می گویند. در واقع جریان در مدار های الکتریکی به دو دسته جریان مستقیم و جریان متناوب تقسیم می شود. جریان مستقیم در اصل ساده ترین نوع جریان به حساب می آید که در مدت زمان حرکت خود در یک جهت ثابت می رود و این جریان به وسیله باتری های الکتریکی تولید می شود. علامت اختصاری جریان مستقیم DC است. جریان متناوب در واقع بر عکس جریان مستقیم است در مدت زمان حرکت با گذشت زمان جهت خود را تغییر می دهد و این تغییر جهت ا یک روند ثابت ادامه پیدا می کند و تکرار می شود. این جریان به وسیله مولد های برق تولید می شود و از آن به عنوان برق شهری استفاده می کنند. علامت اختصاری این جریان را با AC نشان می دهند.


مخترع برق
یکی از نکات مهم در زمینه الکترونیک، دانستن مخترع برق است. افرادی زیادی برای تبدیل شدن الکتریسیته به چیزی که اکنون ما آن را برق مینامیم تلاش کرده اند. از این افراد میتوان به نیکولا تسلا، توماس ادیسون، مایکل فارادی و ... اشاره کرد. اگر میخواهید بدانید چه کسی برق را اختراع کرده است، مقاله مخترع برق را بخوانید.

ولتاژ
اما برای اینکه بدانیم ولتاژ چیست باید گفت که در واقع یک نیروی محرکه محسوب می شود که یک جریان الکتریکی در مدار به وجود می آورد که بدون آن هیچ مداری کار نمی کند. علاوه بر این باید گفت که ولتاژ جز یکی از مهم ترین مفاهیم علم الکترونیک به حساب می آید برای درک بهتر و پاسخ به سوال الکترونیک چیست بهتره با این مفهوم آشنا شد. ولتاژ هم به دو دسته اصلی ولتاژ ثابت و ولتاژ متغیر تقسیم می شود. ولتاژ در واقع باید توسط یک مولد ساخته شود که این مولد هر چیزی مثل باتری می تواند باشد و همیشه هم باید یک مقدار مشخص و ثابتی داشته باشد. برای مثال یک باطری 14 ولت همیشه 14 ولت را به دو سر مدار وارد می کند. ولتاژ متغیر به وسیله مولد های مغناطیسی مثل ژنراتور ها ساخته می شود که در مدت زمان مشخص مقدار های متفاوتی را بین دو حد بیشینه و کمینه می گیرد.

توان
در تعریف توان نیز باید بگوییم که یک مفهومی از میزان انرژی تبدیل و یا جا به جا شده در یک واحد زمان است. در واقع در یک تعریف دیگر توان الکتریکی عبارت است از سرعت تبدیل انرژی. یکای اندازه گیری توان وات است و علامت اختصاری آن w است و علامت اختصاری خود توان با p نشان داده می شود.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها