به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب : ۲۵۸۳۲۷

تامین نور در آتش سوزی با چراغ‌های ضد انفجار

گروه کسب و کار؛استفاده از چراغ‌های ضد انفجار در محیط‌هایی که احتمال وقوع انفجار و آتش سوزی در آن وجود دارد بسیار حیاتی می‌باشد.
با توجه به تخصصی بودن دانش ساخت چراغ ضد انفجار و همچنین پیشرفت تکنولوژی در به کارگیری تجهیزات ایمن در محیط‌های خطرناک، برآن شدیم تا به زبان ساده به مهمترین تجهیزات روشنایی یک مجموعه پر خطر بپردازیم، که بدانیم مناسب ترین چراغ‌های روشنایی برای این محیط‌ها کدام است.



 این مکان‌ها می‌توانند محیط‌هایی مانند معادن و یا مکان‌هایی با احتمال نشت گاز و بخارات بالقوه انفجاری باشند. کارمندان در این نوع از محیط‌های کاری همیشه در معرض خطر انفجار و آتش سوزی خواهند بود و استفاده از تجهیزات نامناسب در این محیط‌ها می‌تواند حادثه‌های جبران ناپذیری را به وجود بیاورد، انواع محصولات چراغ ضد انفجار و ضد حرارت برای چنین محیط‌هایی طراحی شده است.



اجزای تشکیل دهنده چراغ ضد انفجار چیست؟
یک چراغ ضد انفجار معمولا از یک لنز یا شیشه به شدت مقاوم ساخته شده و درون یک قاب ضخیم از جنس فولاد یا آلومینیوم قرار گرفته است، این مجموعه می‌تواند در شرایط سخت کار کند و با مستحکم بودن در برابر ترک خوردگی از بروز انفجار در مکان‌هایی که مستعد آتش سوزی و انفجار هستند جلوگیری کند.
لامپ‌های ضد انفجار با جلوگیری از احتراق در برابر گازهای قابل اشتعال و بخارات موجود در محیط، خطر انفجار را به صورت قابل توجهی کاهش می‌دهد. جنس این تجهیزات روشنایی ضد انفجار غالبا از یک فریم نازک که معمولا از آلومینیوم یا استیل است ساخته شده اند. برخی از این تجهیزات دارای لنز‌هایی هستند که در برابر شرایط کاری سخت مقاوم هستند و از ترک خوردگی جلوگیری می‌کنند. بیشترین محصولاتی که رایج است می‌توان به چراغ‌های ذیل اشاره کرد:
•    چراغ فلورسنت ضد انفجار
•    چراغ LED ضد انفجار
•    چراغ آويز ضد انفجار
•    پروژكتور ضد انفجار
•    چراغ دستي ضد انفجار
•    چراغ اضطراري ضد انفجار



چراغ‌های آویز ضد انفجار به طور گسترده در معادن، پالایشگاه‌های نفت، صنایع پتروشیمی، جایگاه‌های سوخت و کلیۀ محیط‌هایی که مستعد انفجار هستند استفاده می‌شود. از این چراغ‌ها جهت ایجاد روشنایی عمومی استفاده می‌شود. نحوه نصب این چراغ‌ها به صورت آویز یا اتصال با پیچ است و به سقف محل مورد نظر متصل می‌گردند. ساختار یکپارچه ی خط جریان باعث بهبود عملکرد دفع حرارت در این چراغ‌ها است.
چراغ‌های ضد انفجار بازرسی مخزن جهت ایجاد روشنایی لازم برای بازرسی و مشاهده درون تانکرها به کار می‌روند. نوع استفاده از این چراغ‌ها به صورت دستی است و به طور گسترده در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، جایگاه‌های سوخت و کلیۀ صنایعی که دارای مخازن سوخت هستند استفاده می‌‌شود. از آن جایی که داخل مخازن سوخت و مواد نفتی همواره گازهای قابل احتراق وجود دارد، لازم است تا چراغ مورد استفاده کاملاً ضد انفجار و ایمن باشد که موجب ایجاد جرقه و انفجار در مخزن نشود.
چراغ‌های دستی ضد انفجار برای ایجاد روشنایی و به صورت دستی استفاده می‌شوند. از لامپ‌های‌هالوژن، کم مصرف و LED برای این چراغ‌ها استفاده می‌‌شود. محفظه این چراغ‌ها معمولاً از آلومینیوم سبک ساخته می‌شود و دسته و قلاب آن پلاستیکی است. درجه حفاظتی این چراغ‌ها IP 65 است و قابلیت عملکرد در دماهای -20 تا 40 درجه سانتی گراد را دارند.
چراغ‌های فلوئورسنت ضد انفجار کاربرد وسیع و گسترده ای دارند و می‌توانند در مناطق مستعد انفجار مانند صنایع نفت و گاز به عنوان چراغ‌های روشنایی، نور تجهیزات، چراغ اضطراری آتش نشانی و چراغ‌های هشدار دهنده استفاده شوند. لامپ‌های جدید فلوئورسنت با ماژول‌های LED جدید به کار رفته در ساختار آن‌ها دارای شدت درخشندگی عالی و طیف رنگ‌های مختلف هستند.
چراغ خروج اضطراری ضد انفجار در حقیقت نوعی چراغ هشدار دهنده است که در مواقع عادی و خطر روشن شده و مسیر خروج را نشان می‌دهد. از آن جایی که این چراغ‌ها باید در شرایط خطرناک و وقوع آتش به وظایف خود عمل کنند، لازم است تا مقاومت بسیار بالایی در برابر اشتعال و انفجار داشته باشند.



چراغ ضد انفجار را از کجا تهیه کنیم؟
ضروری است که شما درک کنید که چرا استفاده از روشنایی ضد انفجار می‌تواند به سود تجارت و ایمنی کارکنان شما باشد. بنابراین سایت جامع لایت هوم این امکان را فراهم کرده است که بهترین و با کیفیت ترین چراغ‌های‌های ضد انفجار را در خود جای دهد. شایان ذکر است بهترین روشنایی‌های ضد انفخار برای برند واروم بوده که بسیار با کیفیت و همچنین خواستگاه بیشماری در بین عموم دارد. شركت واروم تكنولوژي چين (بزرگترين توليد كننده تجهيزات ضد انفجار در چين و سومين توليد كننده در جهان) مي باشد. كه با بيش از بيست و پنج سال سابقه درخشان در توليد تجهيزات مذكور، داراي نمايندگان و شعب متعددي در سراسر جهان از قبيل فرانسه ، آلمان ، روسيه ، ايتاليا و ... مي باشد. سال‌ها تلاش و بهره مندي از تكنولوژي روز دنيا و پرسنل متخصص و مجرب سبب گرديده تا اين شركت تبديل به يكي از بزرگترين توليد كنندگان تجهيزات ضد انفجار در سطح جهان گردد
در لایت هوم می‌توانید تنوع محصولات موجود را مشاهده کرده و نسبت به خرید چراغ ضد انفجار به همراه کسب اطلاعات لازم اقدام نمایید. البته در صورتی که نیاز به مشاوره جهت خرید دارید و یا می‌خواهید انتخاب درستی داشته باشید می‌توانید از مشاوران و کارشناسان لایت هوم کمک بگیرید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها