به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب : ۲۵۸۳۳۱
عضو اتاق بازرگانی تهران:

60درصد جایگاه‌های سوخت نیازمند نوسازی و بازسازی هستند

60درصد جایگاه‌های سوخت نیازمند نوسازی و بازسازی هستند
گروه کسب و کار: مدیرعامل و صاحب برند گروه فنی مهندسی «راهیان سبز» می‌گوید: در گذشته، قوانینی برای رعایت فاصله جهت احداث یک جایگاه سوخت وجود داشت که باید رعایت می شد اما مدتی قبل این قانون مانند آمریکا لغو و این فاصله قانونی از بین رفت، البته به این مساله توجه نشد که مساحت ایالات متحده تقریبا 9 برابر ایران است و لغو این قانون می تواند سبب مشکلاتی شود که شد.
مهندس رضا نصیروند درگفت و گو با «بهارنیوز» گفت: از حدود 5 سال قبل به دلیل نوسانات ارزی و اقتصادی درکشور روند احداث جایگاه سوخت نیز تغییر کرد. اکنون سرمایه گذاران به این نکته توجه می کنند که احداث یک جایگاه چقدر صرفه و توجیه اقتصادی دارد.از این جهت بدون بررسی اقدام به این امر نمی کنند.اگر کمی با دقت نگاه کنیم به خوبی به این مساله پی می بریم که احداث جایگاه سوخت به شدت کاهش یافته است. برای تاسیس یک جایگاه جدید، سرمایه گذار موادر بسیاری از جمله فاصله با جایگاه بعدی را در نظر می گیرد یعنی رعایت این مساله توسط خود سرمایه گذاران انجام می شود که آسیب کمتری از این مساله ببینند.
این کارشناس سوخت در ادامه افزود: مساله جایابی و لوکیشن برای احداث جایگاه سوخت با ساختمان سازی تفاوت های اساسی دارد. چرا که جایگاه سوخت با جان و مال مردم به طور مستقیم سروکار دارد از این جهت باید ایمن سازی در این زمینه به شدت مورد توجه بوده و رعایت شود. یعنی رعایت استانداردهای داخلی و خارجی حرف اول را در احداث یک جایگاه سوخت می زند.
نصیروند همچنین افزود: به دلیل عدم صرفه اقتصادی و اشباع شدن شهرها و محله ها از جایگاه سوخت جایگاه داران در حال فروش هستند؛ یعنی فروشنده افزایش و خریدار کاهش یافته است. یکی از دلایل اتفاقاتی که در بالا در خصوص جایگاه های سوخت گفته شد، این است که متاسفانه به دلیل ورود افراد غیر کارشناس و دلالان به این مقوله، متاسفانه جایگاه های سوخت با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.در حال حاضر جایگاه های سوخت در کشور ما شرایط رفاهی و خدماتی مانند سایر کشورها ندارند.
عضو اتاق بازرگانی تهران ابراز داشت: نکته مهمی که در خصوص جایگاه های سوخت وجود دارد این است که این جایگاه برای صاحب آن یک اعتبار محسوب می شود، از این جهت باید جایگاه های استاندارد دارای هایپر مارکت، سوپر مارکت و حتی سرویس های بهداشتی مناسب باشند که در ایران این مهم اصولا رعایت نمی شود و از این حدود 66 درصد از جایگاه های سوخت نیازمند نوسازی و بازسازی هستند.البته ما در این خصوص پیشنهاداتی هم  داده ایم که در مرحله اجراست.
وی در پایان افزود: مهمترین انتقادی که می توان در این خصوص به جایگاه های سوخت و متولیان صدور مجوز داشت این است که احداث این جایگاه ها مهندسی نبوده است. ما بر این نکته تاکید داریم که متولیان صدور مجوز در طراحی جایگاه سوخت و ایمنی، شرکت هایی که به این کار مشغولند را گزینش کنند، رزومه شرکت ها را بررسی و سپس چنین مساله مهمی را به آنها واگذار کنند.
گفتنی است، مهندس رضا نصیروند، عضو رسمی اتاق بازرگانی تهران، عضو اتاق بازرگانی منطقه آزاد چابهار و عضو رسمی اتحادیه املاک شمیرانات  و مدیرعامل و صاحب برند گروه فنی مهندسی راهیان سبز فراز در حوزه احداث جایگاه سوخت در ایران و حوزه خلیج فارس و خاورمیانه است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها