به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب : ۲۵۸۳۳۵
در صورتیکه اصرار بر مشارکت فعال در انتخابات داشته باشند

زیباکلام: باقی‌ماندۀ آبرو و حیثیت اجتماعی اصلاح‌طلبان از بین خواهد رفت

زیباکلام: باقی‌ماندۀ آبرو و حیثیت اجتماعی اصلاح‌طلبان از بین خواهد رفت
گروه سیاسی: دکتر صادق زیباکلام می‌گوید: اصلاح‌طلبانی که اصرار دارند در انتخابات، مشارکت فعال داشته باشند، تتمه و باقی‌ماندۀ آبرو و حیثیت اجتماعی اصلاح‌طلبان را از بین می‌برند.

چکیده اظهارات استاد سیاسی دانشگاه را بخوانید:
به‌نظرم آقایان محمدرضا عارف، مصطفی کواکبیان، مسعود پزشکیان، همه دارند وقت‌شان را تلف می‌کنند. بدنۀ اجتماعی اصلاح‌طلبان، یعنی ۲۴میلیونی که به‌آقای روحانی رأی داد، در انتخابات شرکت نخواهند کرد.
اصلاح‌طلبانی که اصرار دارند در انتخابات، مشارکت فعال داشته باشند، تتمه و باقی‌ماندۀ آبرو و حیثیت اجتماعی اصلاح‌طلبان را از بین می‌برند. البته نظام می‌خواهد برخی از اصلاح‌طلبان نامزد شوند، تا بگوید انتخابات آزاد هست و همه شرکت دارند.
انتخابات، میان جریانات خودِ حاکمیت خواهد بود. این احتمال وجود دارد که در دقیقۀ نود، نظام صلاح بداند که جناب رئیسی یا آقای قالیباف رئیس‌جمهور شود. در غیر این‌صورت، آقای سعید جلیلی یا سردار محمد، نامزدهای اصلی خواهند بود. به‌هرحال؛ رئیس‌جمهور ۱۴۰۰، از بدنۀ اصلی حاکمیت خواهد بود.

با جبهه اصلاح طلبان ایران، کارگزاران سازندگی، حزب اعتدال و توسعه، میانه روها و هر اسمی که بخواهند روی خود بگذارند، هیچ چیز عوض نخواهد شد. بدنه اجتماعی اصلاح طلبان در این انتخابات شرکت نخواهد کرد و دلیل آن هم واضح است. اگر آن ۲۴ میلیونی که در انتخابات ۹۶ شرکت کردند از رهبری اصلاح طلبان و از خود آقای روحانی و دیگران بپرسند که نتیجه رفتنشان به پای صندوق‌های رأی چه بود، پاسخی نخواهند داشت.

یک نمونه ساده، بیشتر از آن هم نه، فقط یک نمونه نشان دهید که تغییری در عرصه داخلی و یا بین المللی به وجود آمده است، فکر نمی‌کنم حتی یک مورد هم بتوانند نشان دهند. هیچ تغییری به وجود نیامده است و انگار نه انگار که آن ۲۴ میلیون پای صندوق‌های رأی رفتند و به همین دلیل در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت نخواهند کرد.

با کاندیداتوری آقای احمدی نژاد مخالفت خواهد شد و ایشان تائید صلاحیت نمی شوند. اما اگر تائید صلاحیت شوند فکر می‌کنم ایشان حدود ۱۵ میلیون رأی دارند. ممکن است مقداری هم اصولگرایان به ایشان رأی دهند اما خود آقای احمدی‌نژاد، بدون هیچ تبلیغی چیزی حدود ۱۵ میلیون رأی دارند...
برچسب ها: صادق زیباکلام

حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ۱۶:۴۷
کاملا صحیح می فرمایند با این توضیح که اصولا برای کسانی مثل کرباسچی و عارف و مرعشی که خود را اصلاح طلب می دانند ابرو و حیثی باقی نمانده! (370382)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ۱۷:۵۶
این اقایان که اصلاح طلب نیستند چیزی هم برای اصلاح باقی نمانده ما ۲۴ میلیون هم اصلاح طلب نیستیم بر اندازیم (370387)
خوابالو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ۱۸:۳۰
با نظر ایشون موافق نیستم ! علاوه بر مطالبی که گفتن و اغلب درست بود مطلبی هست که ایشون نادیده میگیرن و اونهم نقش رئیس جمهور در شرایط خاص جامعه بخصوص شرایط بوجود آمدن اصل 111 قانون اساسی هست، که احتمال این شرایط در دوره اینده هست! بهتر تحلیل دوستان اصلاح طلب با برسی جمیع جوانب باشه (370391)
بهمن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ۱۹:۱۷
از پشتوانه رای آقای پزشکیان غافلید
تقریبا همه ترکها و کردها (370392)
بوشهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ۲۰:۱۱
همین شما هم فردا در پیشگاه قانون به خاطر بلایی که اکنون مردم می کشند مسؤول هستی و باید پاسخگو باشید! آقای علی مطهری گفتند هنوز داریم تاوان بالا رفتن دیوار سفارت می دهیم ! و مردم هم دو دوره به روحانی رأی دارند تاوان تبلیغ شما می دهند ! کاش رئیسی همان دوره اول روحانی ، رئیس جمهور شده بود ! (370393)
۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ۲۱:۴۹
زیبا کلا ثابت کرده از اوضاع کشور و سیاست چیزی نمیدونه به جز چند تا کلمه از دو سه تا کتاب همین آقا سال ۹۶ گفتم روحانی ۴ میلیون هم رای نداره همه تحلیل هاش اینطوری آبکیه (370397)
۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ۲۳:۵۹
متاسفانه همینطوره
در صورت ثبت نام و تایید صلاحیت اقایان خاتمی و ...که احتمالش ناچیزه شاید رای بیاورند اما بقیه اصلاح طلبان هیچ شانسی ندارند (370403)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۱۲/۰۷ ۰۷:۲۸
آن دسته از صلاح طلبان که میخواهند شرکت کنند فقط دنبال پست ومقامند (370404)
ضمیری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۱۲/۰۷ ۰۷:۳۴
سلام رئیس جمهور اینده اقای علی شمخانی خواهد شد کمی تامل کنید ، عجله نفرمایید (370405)
.
Europe
۱۳۹۹/۱۲/۰۷ ۱۹:۳۴
من واقعا موندم اصلاح طلبان با چه رویی از انتخابات سخن میگن ؟! اگه واقعا این مردم هنوز دارن به انتخابات فکر میکنن باید به عقلشون شک کرد واقعا متاشفم (370414)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها