به روز شده در ۱۴۰۰/۰۱/۳۰ - ۱۱:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۷ ساعت ۱۸:۱۳
کد مطلب : ۲۵۸۴۷۹
دلال، مصرف‌کننده واقعی را از بازار خارج کرده‌ بود

سالی که در تب‌وتاب و گرانی گذشت

سالی که در تب‌وتاب و گرانی گذشت
گروه اقتصادی: بازار خودرو پس از تقریبا یک سال پرتلاطم که با نوسانات نرخ‌ ارز و شیوع ویروس کرونا نیز همراه بود، اسفند ماه جاری را در آرامش در حال سپری کردن است.پیش از رسیدن به این ثبات نسبی، مجموعه‌ای از عوامل دست‌به‌دست هم داد تا سال ۱۳۹۹ بره‌کشان دلالان خودرو شود. نان دلالی چنان شیرین شد که حتی مردم عادی هم برای بهره بردن از سود حاشیه بازار، به سمت پیش خرید از خودروسازان هجوم بردند.آخرین آماری که بصورت غیررسمی منتشر شده نشان می‌دهد ۸۰ درصد خودروهای تحویلی توسط خودروسازان کشور، با هدف فروش در حاشیه بازار خریداری شده و ثبت نام کنندگان و تحویل گیرندگان قصد استفاده شخصی از خودروی ثبت نامی را نداشته‌اند.

دلال، مصرف‌کننده واقعی را از بازار خارج کرده‌ بود
مجموعه عواملی که پرداختن به آنها از حوصله این گزارش خارج است (ازجمله افزایش قیمت ارز و تشدید انتظارات تورمی) باعث شد دلالان به صحنه گردان اصلی بازار خودروی کشور تبدیل شوند.دلال‌ها چنان پر و بال گرفتند که اقدام به قیمت‌سازی‌های صوری می‌کردند. به این صورت که روزانه صدها آگهی ساختگی و غیرواقعی فروش خودرو با قیمت‌های هدفمند را بر روی وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های پرمخاطب درج کرده و تلاش می‌کردند که قیمتهای مدنظر خود را بعنوان قیمت مرجع، به بازار تزریق کنند؛ البته این تحرکات بالاخره پس از ماه‌ها، با ممنوع شدن درج قیمت خودرو بر روی سایت‌های اینترنتی، عملاً متوقف شد.بازار ثبت نام در پیش فروش‌های خودروسازان از طریق کارت ملی های اجاره‌ای هم داغ بود؛ چرا که تفاوت قیمت کارخانه با حاشیه بازار چنان بالا بود که هر کسی را جهت بهره‌مندی از این سود شیرین وسوسه می‌کرد.

به عنوان مثال اگرچه خودروی ۲۰۶ تیپ دو در فروش کارخانه‌ای ۱۱۰ میلیون تومان بود اما دلال این خودرو را با قیمت بالای ۲۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد به فروش می‌رساند.علیرضا رزم حسینی وزیر صمت در توصیف این آشفته بازار می‌گوید: حدود ۵۰ درصد خودروهای فروش رفته گارانتی‌شان باطل شده و صرفا در برخی انبارها نگهداری می‌شوند تا با افزایش کاذب قیمت‌ها به حفظ سرمایه عده‌ای کمک کند.همچنین مازیار بی‌گلو، دبیر انجمن قطعه سازان نیز می‌گوید: در حال حاضر عرضه بیشتر از تقاضا است زیرا به دلیل حاشیه سود، به جای مصرف‌کننده واقعی بیشتر دلالان در بازار حضور دارند. حتی طبق آمار ۸۰ درصد خودروهای تحویلی بعد از سه ماه پیمایش صفر داشتند.تلاطم قیمتی امسال در بازار خودرو بی سابقه بود؛ به عنوان مثال خودروی پژو ۲۰۶ تیپ دو به عنوان خودروی پر فروش در بازار در اردیبهشت ماه ۱۱۶ میلیون تومان، در مرداد ماه ۱۶۳ میلیون تومان، در آبان ماه ۲۰۰ میلیون تومان و در اسفند ماه نیز ۱۹۵ میلیون تومان در بازار قیمت خورده است.

با همه این تلاطم‌ها، اما تثبیت نسبی قیمت ارز موجب شده بازار خودرو طی ماه‌های گذشته از آرامشی نسبی برخوردار شود و دیگر از آن تب و تاب‌های شدید خبری نیست. حتی قیمت برخی انواع خودرو در حاشیه بازار با کاهش هم مواجه شد.در تداوم این آرامش نسبی، اسفندماه جاری نیز معاملات در بازار با آرامش در حال انجام است و دلالان حضور تعیین کننده‌ای در قیمت‌سازی و التهاب آفرینی ندارند. این در حالی است که در شرایط طبیعی، اسفندماه هر سال با توجه به درپیش بودن تعطیلات نوروزی، بازار خودرو با افزایش تقاضا جهت خرید مواجه است و قیمت‌ها اندکی افزایش می‌یابند.اسفند ماه جاری با توجه به شرایط کرونایی و برقرار بودن پروتکل‌های بهداشتی، تقاضا برای خرید خودرو چندان تغییر نکرده است و همین مساله نیز موجب شده اسفند ماه امسال، متفاوت با سالهای گذشته باشد.

معاملات سفته‌بازانه به حداقل رسیده است
در این رابطه نعمت الله کاشانی نسب، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران گفت: تقریباا از اواسط بهمن ماه و به ویژه طیهشت روز گذشته بازار خودرو به یک آرامش نسبی رسیده و قیمت‌ها تقریبا در ثبات هستند.
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران افزود: در حال حاضر دلالان نقش تعیین کننده‌ای در قیمت‌سازی ندارند و عمده خرید و فروش‌ها توسط مصرف‌کنندگان واقعی انجام می‌شود؛ به شکلی که می‌توان گفت نوسانات در بازار به حداقل رسیده است.کاشانی نسب تاکید کرد: البته قیمت خودروهای داخلی نسبت به ماه‌های قبل چندان کاهش نیافته اما مساله مهم این است که به یک ثبات نسبی رسیده است؛ از سویی دیگر اما قیمت خودروهای خارجی با ۳۰ درصد کاهش مواجه شده با این حال هیچ خریداری برای این خودروها در بازار وجود ندارد.
در جدول زیر قیمت برخی از خودروهای پرفروش در ششم اسفند ماه آمده است.
مرجع : مهر
برچسب ها: بازار خودرو
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *