کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

«دیپلماسی واکسن»اسرائیل متوقف شد

9 اسفند 1399 ساعت 8:14


گروه بین الملل: دولت اسرائیل «دیپلماسی با واکسن» را برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی خود از طریق دادن محموله‌های واکسن فایزر به شماری از کشورها، به دلیل اختلافات داخلی خود، فعلا معلق گذاشته است.
 بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، خبر داد که با مخالفت او برنامه بنیامین نتانیاهو موسوم به «دیپلماسی با واکسن»تعلیق شد. بنیامین نتانیاهو محموله‌های واکسن فایزر را به کشورهایی می‌دهد که او از آنها انتظار دارد که سفارت‌شان در اسرائیل را از تل‌آویو به بیت المقدس منتقل کنند.بر اساس این گزارش، اسرائیل همچنین انتظار دارد که این کشورها از مواضع اسرائیل در نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل حمایت کنند. از جمله این کشورها هندوراس، گواتمالا و جمهوری چک هستند.در حالی که تنها فرودگاه بین‌المللی اسرائیل به دلیل شرایط ناشی از کرونا تقریبا تعطیل است، یک هواپیمای اعزامی از هندوراس  با فرود در این فرودگاه، نخستین محموله‌های «واکسن هدیه» اسرائیل را بارگیری کرد.
دفتر نخست وزیری اسرائیل افشاگری رسانه‌های این کشور را در خصوص «دیپلماسی با واکسن» به طور تلویحی تایید کرد اما گفت که کشورهای «دوست» با مراجعه به اسرائیل، خواهان دریافت محموله‌هایی از واکسن شده‌اند.وزیر دفاع اسرائیل با این حال گفت که بنیامین نتانیاهو این طرح را در دولت اسرائیل به تصویب نرسانده در حالی‌که باید پیش از شروع این گام، رایزنی‌های داخلی لازم را در مورد آن انجام می‌داد.مسئولان وزارت بهداشت اسرائیل نیز گفته‌اند که ارسال محموله‌های واکسن فایزر به کشورهای دیگر، بدون مشورت با مسئولان امور بهداشت و درمان بوده است.با این حال، خزی لوی، مدیر کل وزارت بهداشت اسرائیل گفته است، این وزارت‌خانه به طور اصولی مخالفتی با این سیاست ندارد و دادن محموله‌های واکسن به ذخیره بزرگ واکسن‌هایی که اسرائیل در اختیار دارد، لطمه نخواهد زد.شماری از سیاستمداران اسرائیلی گفته‌اند که مردم اسرائیل پول محموله‌های واکسن خریداری شده از شرکت‌های فایزر، مدرنا و دیگر کمپانی‌های سازنده واکسن را داده و بنیامین نتانیاهو حق ندارد آنها را به کشورهای دیگر بدهد.آویخای مندلبلیت، دادستان کل، نیز به این قضیه ورود کرده و گفته است این امر را از منظر قانونی، بررسی می‌کند.
اسرائیل به کشور پیشتاز جهان در واکسینه کردن مردم خود مبدل شده است؛ نیمی از کل جمعیت ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری اسرائیل، که ۸۵ درصد از جمعیت ۱۶ ساله به بالا هستند، با واکسن فایزر، واکسینه شده‌اند.بنیامین نتانیاهو در روزهای گذشته گفته بود که ورود محموله‌های واکسن فایزر به اسرائیل «متوقف نخواهد شد».
در حالی که اکثریت اسرائیلی‌ها با فایزر واکسینه شده‌اند، تمامی واکسن‌های مدرنا که به این کشور رسیده، کماکان در انبار مانده است؛ مجموعه واکسن مدرنا این روزها به یک میلیون دوز افزایش خواهد یافت.اسرائیل میزان واکسن‌هایی را که در اختیار دارد، به عنوان راز و امری محرمانه فاش نمی‌کند. برخی مقامات اسرائیل گفته‌اند که افشای ذخایر واکسن، ممکن است موجب «حسودی» کشورهای دیگر شود.واکسن ساخت خود اسرائیل نیز کماکان مراحل آزمایش را می‌گذراند و تا حال، «بسیار موفق» ارزیابی شده است.


 


کد مطلب: 258670

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/258670/دیپلماسی-واکسن-اسرائیل-متوقف

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir