به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۹ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب : ۲۵۸۶۷۸

طرح تنفس جنگل تا ۱۴۰۵ تمدید می‌شود

طرح تنفس جنگل تا ۱۴۰۵ تمدید می‌شود
گروه جامعه: سازمان جنگل‌ها از تمدید طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌های کشور در برنامه هفتم توسعه خبر داد
همشهری: برنامه توسعه هفتم کشور که قرار است از سال 1401 تا 1405 اجرایی شود همچنان بر توقف هرگونه بهره‌برداری از چوب و عرصه‌های جنگلی تأکید دارد.دست‌اندازی به منابع طبیعی در سال‌های اخیر اگرچه با سرعت کمتر از ابتدای دهه 90، همچنان ادامه داشته و توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها در قالب طرح تنفس باید مانع قاچاق چوب، ویلاسازی‌ها و زباله‌ریزی در عرصه‌های جنگلی شود.

تمدید توقف بهره‌برداری
از سال96 طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌های کشور آغاز شده و طی 4سال اخیر اجرای این طرح با سختی‌های فراوانی در عرصه اجرا روبه‌رو بوده است، اما سازمان جنگل‌ها به‌عنوان مهم‌ترین مجری این طرح، همچنان خواهان توقف بهره‌برداری از جنگل‌هاست.مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، روز جمعه در این‌باره اعلام کرد که بر مبنای کارشناسی‌های انجام‌شده، استمرار توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها ضرورتی اساسی است و باید این موضوع در برنامه هفتم توسعه لحاظ شود.آنگونه که در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها آمده، معاون وزیر کشاورزی تأکید کرد که در حوزه جنگل، اقدامات اجتناب‌ناپذیری در کنار کار حفاظتی باید انجام شود و جنگل نباید بدون طرح و برنامه مدیریت شود، از این‌رو در کنار مطالعات نیمه‌تفصیلی که در حال انجام است باید به سمت مطالعات تفصیلی و اجرایی برویم. چون هر اقدامی که در مجموعه منابع طبیعی انجام می‌شود نتیجه آن حفظ منابع در اختیار است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تأکید بر اینکه برای انجام رسالت حفاظت از جنگل و منابع طبیعی باید عقب‌افتادگی‌ها جبران شود، افزود: در این راستا برنامه‌ها در ۹محور برنامه‌ریزی شده است که مهیاکردن زیرساخت‌ها برای حفاظت بهتر یکی از محورها و برنامه‌هاست.مهم‌ترین هدف اجرای طرح‌های توقف بهره‌برداری از جنگل در جنگل‌های شمال کشور اجرا شده و ۲میلیون هکتار جنگل هیرکانی به‌عنوان یکی از ارزشمندترین عرصه‌های جنگلی ایران و جهان، به‌عنوان موزه طبیعی زیست‌کره حفاظت شده است. این جنگل‌های پهن‌برگ به‌عنوان یک زیست‌بوم منحصر به فرد در جنوب دریای خزر قرار دارند.مطالعات طرح مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی به‌عنوان سند جامع بالادستی حفاظت از جنگل‌های شمال کشور، از سال‌جاری آغاز شده و هنوز به پایان نرسیده است. طی این طرح قرار است مجموعه ۳میلیون هکتاری منطقه هیرکانی مدیریت و برای حدود ۲میلیون هکتار از جنگل‌های واقع در این محدوده اقدامات اجتناب‌ناپذیر حفاظتی با جدیت ادامه یابد.

اجرای طرح تنفس جنگل مجدد از سال96 در دستور کار سازمان جنگل‌ها قرار گرفت. طبق این قانون کنترل و مقابله سیستمی با قاچاق چوب، آلات و بهره‌برداری از درختان جنگلی و غیرجنگلی واقع در اراضی ملی منابع طبیعی متوقف شده است. در چنین شرایطی حالا سازمان جنگل‌ها تداوم طرح تنفس جنگل را به‌منظور صیانت بهتر از رویشگاه‌های سبز ایران مطرح کرده که براساس آن طرح تنفس جنگل یا همان ممنوعیت بهره‌برداری چوب از جنگل‌ها تا پایان سال1405 تمدید می‌شود.
مرجع : روزنامه همشهری
برچسب ها: جنگل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها