به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۹ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۲۵۸۶۹۲

5 ویژگی ذهنی SCORE برای موفقیت در بورس

گروه کسب و کار: موفقیت در بورس و بازارهای سرمایه به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که بخش زیادی از آن به ویژگی‌های شخصیتی و روحی و روانی معامله گر مرتبط می‌باشد.
از مهم ترین ویژگی‌های شخصیتی که در معامله گران حرفه ای در بازارهای مالی به چشم میخورد را می‌توان در کتاب S.C.O.R.E. for Life اثر Jim Fannin مشاهده نمود. تحلیل نوین؛ برگزارکننده دوره‌های آموزش بورس در مشهد در ادامه به این پنج ویژگی اشاره خواهد داشت و تاثیر آنها بر موفقیت معامله گران را بیان خواهد نمود.



ویژگی‌های ذهنی SCORE چیست؟

موفقیت در بورس و سرمایه گذاری در بازارهای مالی مختلف مستلزم موارد متعددی می‌باشد که در این میان می‌توان به تسلط و داشتن دانش کافی در استفاده از ابزارهای تحلیلی مختلف از جمله تحلیل تکنیکال و بنیادی اشاره نمود. علاوه براین، ویژگی‌های شخصیتی و عادات ذهنی افراد نیز به شدت در رسیدن به موفقیت در این حوزه می‌تواند تاثیرگذار باشد. SCORE مجموعه ای از 5 ویژگی شخصیتی و ذهنی در افراد می‌باشد که تسلط پیدا کردن بر آنها نه تنها می‌تواند موفقیت در سرمایه گذاری را برای افراد به همراه داشته باشد، بلکه در سایر مشاغل نیز ضروری و کاربردی خواهند بود. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:
•    S مخفف Self-Discipline یا انضباط شخصی
•    C مخفف Concentration یا تمرکز
•    مخفف Optimism یا خوش بینی
•    R مخفف Relaxation یا آرامش
•    E مخفف Enjoyment یا لذت بردن از شرایط
افرادی که 5 ویژگی فوق را در خود تقویت کنند، تا حد بسیار زیادی از سایر معامله گران در بورس یا سایر بازارهای مالی موفق تر خواهند بود. در ادامه تاثیر هر یک از این ویژگی‌ها را بررسی می‌کنیم.

نقش انضباط شخصی در بورس
اولین و یکی از مهم ترین ویژگی‌هایی که یک معامله گر باید بتواند آن را در خود تقویت کند، انضباط و نظم می‌باشد که نه تنها در ظاهر وی بلکه در نحوه عملکرد آنها به خوبی قابل مشاهده است. یکی از اصول مهم در آموزش بورس، تعیین و تعریف استراتژی معاملاتی و عمل به آن می‌باشد. افراد منظم برای تمام کارهای خود برنامه ریزی داشته و نقشه راه را برای خود مشخص می‌کنند. مهم تر از تعریف نقشه راه و استراتژی، عمل کردن به آن می‌باشد که تاثیر بسیار زیادی بر جلوگیری از ضررهای احتمالی در بورس خواهد داشت. به عنوان مثال، افراد منظم حد ضرر و سود را به طور دقیق برای خود مشخص نموده و بر آن پایبند می‌باشند.



ارتباط موفقیت در بورس و تمرکز
برای شروع معامله در بورس تسلط پیدا کردن بر ابزارهای تحلیلی اهمیت بسیار زیادی دارد و فرد باید بتواند در طول روز داده‌های بدست آمده از رفتار بازار را بدرستی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. در نهایت و پس از بررسی‌های متعدد تصمیم گیری برای خرید یا فروش سهام اتخاذ میشود. بدون شک افرادی که دارای قدرت تمرکز ضعیفی هستند، نمی توانند اطلاعات را بدرستی تجزیه و تحلیل نمایند. تصمیم گیری چه در بازارهای مالی و چه در سایر جوانب زندگی تا حد بسیار زیادی بر میزان قدرت تمرکز فرد بستگی دارد و معامله گران حرفه ای سعی در تقویت این ویژگی در خود می‌کنند. افرادی که دارای قدرت تمرکز بالایی می‌باشند، کمتر بر اساس احساسات تصمیم گیری نموده و بیشتر با اعتماد به نفس کامل و بر اساس واقعیت راه‌های مناسب را انتخاب خواهند نمود.



خوش بینی در بورس
خوش بینی در بورس و معامله گری از میزان اعتماد فرد به استراتژی تعریف شده نشات میگیرد. به عبارت دیگر، این افراد به دلیل تست و آزمون‌های متعدد و اصلاحاتی که بر روی استراتژی معاملاتی خود انجام داده اند، با آرامش بسیار زیاد نسبت به خرید و فروش و سرمایه گذاری اقدام می‌کنند. این افراد به دلیل نداشتن استرس با تمرکز بیشتری معامله نموده و موفقیت‌های بهتری را نیز کسب خواهند نمود.

آرامش رمز موفقیت در معامله گری
یکی از مهم ترین توصیه‌هایی که اغلب معامله گران حرفه ای برای افراد تازه وارد دارند، حفظ آرامش و رهایی از هرگونه استرس و هیجانات می‌باشد. به عبارت دیگر، شما به عنوان یک معامله گر باید بتوانید به خوبی احساسات خود را کنترل نمایید تا ذهن در تصمیم گیری‌ها به درستی عمل کند. برای حفظ آرامش در معامله گری بهتر است ورزش و مدیتیشن را در برنامه روزمره خود قرار داده و در رژیم غذایی نیز تغییراتی ایجاد کنید.
مساله مهمی که لازم است به آن اشاره شود این است که همیشه نداشتن آرامش از ترس و نگرانی نشات نمیگیرد، بلکه ممکن است هیجانات زیاد از موفقیت‌ها نیز در این زمینه نقش داشته باشند. معامله گران حرفه ای شادی‌ها و استرس و نگرانی‌هایی که بدلیل شکست‌های قبلی می‌باشند را به خوبی می‌توانند کنترل و آرامش را جایگزین آنها کنند.

لذت بردن از سرمایه گذاری در بورس
تفاوتی ندارد که قصد سرمایه گذاری در بورس را داشته باشید یا کسب و کار دیگری را انتخاب می‌کنید، در هر صورت یکی از رمزهای موفقیت لذت بردن از کار می‌باشد. اگر شما به عنوان یک معامله گر یا کارمند و غیره از کار خود لدذت ببرید، شکست‌های آن را بهتر تحمل خواهید کرد. علاوه براین، لذت بردن از کار ارتباط مستقیم با افزایش قدرت تمرکز و تصمیم گیری‌های واقعی و درست خواهد داشت. در نتیجه اگر قصد دارید به یک معامله گر حرفه ای تبدیل شوید، ابتدا از خود بپرسید که آیا واقعا به این شیوه کسب درآمد علاقه مند هستید و در آن لذت می‌برید یا خیر؟ گروه تحلیل نوین با ارائه دوره‌های آموزشی بورس از مقدماتی تا پیشرفته نه تنها شما را به ابزارهای تحلیلی در این مسیر مسلط خواهد نمود، بلکه روانشناسی بازار و اصول معامله گری حرفه ای را توسط اساتید با تجربه ارائه خواهد داد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره‌های آموزش این مجموعه می‌توانید با شماره 38489315-051 تماس بگیرید یا نام تحلیل نوین را در اینترنت جستجو کنید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها