به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۹ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۲۵۸۷۹۷

دریاخواری معضل زیست محیطی این روزها

دریاخواری معضل زیست محیطی این روزها
گروه جامعه: جنگل خواری، کوه خواری و دشت خواری از واژه‌هایی است که تا به امروز آن را در خبر‌های زیست محیطی به عنوان معضل و تخریب محیط زیست شنیده اید. اما شاید تا واژه دریا خواری کمتر به گوشتان خورده باشد یا اصلا آن را نشنیده باشید.با پیشرفت تکنولوژی و تصرف انسان در طبیعت، پیش از هر زمانی هر انسانی با توجه به میل و خواسته خود، می‌تواند اراده کند و طبیعت را از بین ببرد، او می‌تواند کوه را از بین ببرد و ساختمان‌های عظیم الجثه را جایگزین کند، درختان را به آتش بکشد تا زمین جنگل را برای استفاده شخصی تصرف کند.ما انسان‌ها به خود اجازه می‌دهیم تا محیط زیستی که برای نسل‌های آینده نیز هست و به عنوان امانت در دست ما نگهداری می‌شود را نابود کنیم و حالا این نابودی‌ها تحت عنوان دریا خواری به دریا‌ها رسیده است.

در جمهوری‏ اسلامی‏، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‌‏شود. از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است)) این جملات مربوط به اصل ۵۰ قانون اساسی است و با وجود اینکه تخریب محیط زیست ممنوع است تقریبا نه جنگلی باقی مانده و نه کوهی که بتوان آن را نابود کرد و با این وجود چندسالی است که افراد به سمت وسوی ساحل‌ها و دریا‌های کشور رفتند، ساخت و ساز در حریم دریا‌ها به ویژه دریا‌های شمال کشور طی چند سال اخیر تبدیل به یک معضل زیست محیطی شده است.
این درحالی است که اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور درباره این موضوع در بهمن ما سال جاری با انتقاد از پدیده کوه خواری و تصرف منابع طبیعی و تبدیل آن به واحد‌های اقتصادی اظهار کرد: متاسفانه در حاشیه دریا نیز با پدیده نامیمون دریاخواری در سواحل دریای خزر و دریای عمان و خلیج فارس روبرو هستیم که گاهی ممکن است با یک طرح اقتصادی شروع و بیش از ده برابر لازم زمین تصرف می‌شود.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه حفاظت از محیط زیست با کمک مردم، جامعه مدنی، نخبگان و فعالان علمی و اجتماعی امکانپذیراست، گفت: برای صیانت از محیط زیست باید از توان و ظرفیت همه مردم و بخش‌های مختلف کمک گرفت، به آن‌ها مسئولیت داد و از مشارکت آن‌ها بهره‌مند شد، باید عموم مردم و مسئولین کشور مسئله محیط زیست را بعنوان یک ضرورت دریابند و از همه ظرفیت‌های سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای برای جلوگیری از به مخاطره افتادن زندگی انسان‌ها در حال و آینده استفاده کرد.او با بیان اینکه قرار گرفتن در مسیر صحیح استفاده از منابع زیست محیطی تنها با مشارکت آگاهانه همه دلسوزان محیط زیست در سیاست گذاری و برنامه ریزی امکانپذیر است، گفت: افکار عمومی باید بیش از پیش نسبت به مسئله محیط زیست حساسیت داشته باشند، تا زمانی که این حساسیت و دغدغه وجود دارد، دولت‌ها می‌توانند در حمایت از مسائل زیست محیطی موفق باشند.جهانگیری با انتقاد از پدیده کوه خواری و تصرف منابع طبیعی و تبدیل آن به واحد‌های اقتصادی گفت: متاسفانه در حاشیه دریا نیز با پدیده نامیمون دریاخواری در سواحل دریای خزر و دریای عمان و خلیج فارس روبرو هستیم که گاهی ممکن است با یک طرح اقتصادی شروع و بیش از ده برابر لازم زمین تصرف می‌شود.

علی اسدی کارشناس محیط زیست  درباره دریاخواری اظهار کرد: متاسفانه ساخت و ساز بی رویه در حاشیه ساحل به شدت افزایش یافته است و هیچ نهادی و سازمانی با این امر برخورد نمی‌کند. ساخت و ساز در این مناطق سبب خشک شدن ساحل می‌شود و بدون شک تبعات زیادی به همراه خواهد داشت.او با اشاره به اینکه این روز‌ها افرادی اقدام به ساخت رستوران و هتل در دل دریا می‌کنند، افزود: ساخت و ساز در دل دریا به عنوان هتل، رستوران و ... یکی از پر هزینه‌ترین اقدامات است که نه تنها سبب نابودی دریا و جانوران دریایی می‌شود، بلکه میلیارد‌ها برای آن هزینه می‌شود.این کارشناس محیط زیست مطرح کرد: برابر قانون، ۶۰ متر از حریم دریا باید آزاد باشد، اما گویا اصلا به قانون توجه‌ای نمی‌شود و قانون گذار نیز بر این موضوع توجه‌ای ندارد. هیچ فرقی بین زمین خواری و کوه خواری با دریاخواری نیست؛ زیرا تمام این موارد به نوعی تصرف و تجاوز به اموال عمومی است.
گفتنی است؛ دریا جزء یکی از با ارزش‌ترین ارکان زیست محیطی و طبیعت است که نابود شدن آن همراه با نابود شدن اقتصاد، زندگی انسان‌ها و حیات گونه‌هایی است که در کنار دریا زیست می‌کنند، بنابراین اننظار می‌رود مسئولان مربوط به این امر به ویژه سازمان محیط زیست به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: دریاخواری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها