به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۹ ساعت ۱۹:۲۸
کد مطلب : ۲۵۸۸۶۴

واکنش نوبخت به خبر گران کردن ارز توسط دولت

گروه اقتصادی: نماینده تهران با انتقاد از سیاست های ارزی دولت به صحبت های منتشر شده از رئیس دفتر رئیس جمهور درباره گران کردن نرخ ارز اشاره کرد و آن را اعترافی از جانب دولتمردان دانست.
واکنش نوبخت به خبر گران کردن ارز توسط دولت
مالک شریعتی در جلسه علنی عصر امروز شنبه و در خلال بررسی جزئیات لایحه بودجه در تذکری اظهار کرد: حدود دو سه ماه قبل در صحن علنی تذکری دادم مبنی بر اینکه دولت در بازار ارز مداخله می کند که با توجه به اتفاقات خارجی نحوه توزیع ارز را در کشور طوری رقم زند که متناسب با خواسته های خودش شود. آن زمان دوستان در دولت تکذیب کردند اما اخیرا رئیس دفتر رئیس جمهور این موضوع را تایید کرده و اعتراف کرد که قیمت ارز بالاتر از آن چیزی است که در اقتصاد ما محاسبه می شود و این کار بنا به خواست دولت بوده است.
وی افزود: امیدواریم همچنان این اعتراف ها ادامه داشته باشد تا مردم ایران مشکلات اقتصادی شان را از زبان دولتمردان با اعتراف بشنوند.
در واکنش به این صحبت ها محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه که برای توضیح در خصوص یک پیشنهاد جهت الحاق یک بند به لایحه بودجه پشت تریبون رفته بود، به این صحبت های شریعتی پاسخ داد و گفت: آقای شریعتی یک کذب را مجددا تکرار کرد. آقای واعظی اعلام کرد آنچه بیان شده مطلب کذبی است اما آقای شریعتی باز هم آن موضوع را تکرار می کند که بی بی سی هم آن را تکرار کرد.
وی افزود: وقتی فردی فریاد می زند که آن مطلب دروغ است اخلاقی نیست که مجددا به آن استناد شود. خواهش می کنم اخلاق اسلامی را مراعات کنید نه اینکه به حرفی استناد کنید که آن فرد تاکید داشته که آن را بیان نکرده است.
به گزارش ایسنا، بعد از صحبت های نوبخت شریعتی با استناد به ماده ۷۵ آئین نامه در تذکری توضیح داد: اینکه نماینده دولت حرف رئیس دفتر رئیس جمهور را پس می گیرد و به نوعی عذرخواهی می کند عیبی ندارد و حتی پسندیده هم است چون از حرف غلط عقب نشینی شده است. اما اینکه آن را با چاشنی توهین به نماینده مردم همراه کنند قابل قبول نیست. می توانید بگویید تکذیب می کنیم و آن را قبول نداشته که عذرخواهی هم تلقی می کنیم. وی افزود: دولتی که دائما از توهین به خودش گلایه می کند توهین به مردم نیست که در صحن علنی مجلس نماینده را به کذب گویی متهم می کنید؟ از طرف دیگر صحبتی که آقای واعظی مطرح کرده در موارد متعدد دیگر هم بیان شده، از جمله آن می توان به جلسه با صادر کنندگان اصفهان اشاره کرد که در آنجا گفته شد ارز را باید از محل صادرات تامین می کردیم اما نتوانستیم و از شما صادر کنندگان گرفتیم و یا اینکه به دلیل کاهش فروش نفت ارز کافی نداشتیم و مجبور به این کار شدیم. آقای واعظی با اشاره به رسانه های بیگانه باز می گوید ما این کار را کردیم و تدبیر اداره کشور بوده است. سوال این است که آیا تدبیر اداره کشور گران کردن ارز بوده و یا بورس را آنچنان به فلاکت بیندازید که تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از محل تراکنش ها دولت بخواهد کسری بودجه خود را جبران کند؟
این نماینده مجلس اضافه کرد: مردم در هفت و نیم سال گذشته قضاوت می کنند که چه کسی راست گفته و چه کسی دروغ گفته است. از وعده ۱۰۰ روزه حل مشکلات اقتصادی تا چرخیدن چرخ سانتریفیوژها و رونق اقتصادی را مردم دیدند و همه را در زندگی شان دیدند که چنین اتفاقی رخ نداد. شریعتی گفت: مگر کالاهای اساسی که در گمرک دپو شده بود شش روزه در زمان بایدن ترخیص نگردید. این پیوند زدن اقتصاد کشور با بیگانه نبود؟ این حفظ استقلال اقتصادی کشور است که دولت قسم یاد کرده آن را حفظ کند. وی در پایان گفت که گزارشی در مورد اختصاص ارز به کالاهای اساسی در کمیسیون اقتصادی تصویب شده و به صحن می آید. ما درباره ارز هم پیگیری می کنیم. روز گذشته محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور توضیح داد که از حرف هایش در جلسه با فعالان بخش خصوصی اصفهان برداشت نادرست شده و نگفته دولت ارز را گران کرده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها