به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۲۵۸۸۹۵

مراقب این غذاهای ناسالم اعتیادآور باشید

مراقب این غذاهای ناسالم اعتیادآور باشید
گروه علمی: به‌تازگی مجله تغذیه بالینی آمریکا، در مورد اعتیاد به مواد غذایی و اینکه آیا غذاهای فوق‌العاده فرآوری‌شده می‌توانند اعتیادآور باشند یا نه، مقاله‌ای منتشر کرده است.نشریه نیویورک‌تایمز به انتشار این مقاله پرداخته و دکتر اکشلی گرهاردت، روان‌شناس بالینی در دانشگاه میشیگان، به بررسی این ارتباط پرداخته است.
او و همکارانش با مطالعه بر روی بیش از ۵۰۰ نفر دریافتند که مصرف غذاهای فوق‌العاده فرآوری‌شده می‌تواند به رفتارهایی مانند هوس شدید، از دست دادن کنترل، عدم توانایی در قطع مصرف این غذاها با وجود عواقب خطرناک آنها و ... ختم شود.در فهرست مطالعه آنها، غذاهایی از جمله پیتزا، شکلات، چیپس سیب زمینی، کلوچه، بستنی، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و چیزبرگر بود. دکتر گرهاردت در تحقیقات خود دریافت که این غذاهای بسیار فرآوری‌شده اشتراکات زیادی با مواد اعتیادآور مانند سیگار و کوکائین دارند.

در یک مطالعه، دکتر گرهاردت دریافت هنگامی که افراد مصرف غذاهای بسیار فرآوری‌شده را کاهش می‌دهند، علائمی را تجربه می‌کنند که قابل مقایسه با ترک مواد مخدر است، مانند تحریک‌پذیری، خستگی، احساس غم و گرسنگی. حتی بسیاری از بیماران علیرغم مشکل با دیابت کنترل‌نشده، افزایش وزن بیش از حد و سایر مشکلات سلامتی، نمی‌توانند این غذاها را ترک کنند.البته دکتر گرهاردت خاطرنشان می‌کند که این نوع اعتیاد هر کسی را در دام نمی‌اندازد و طیف گسترده‌ای از عوامل تعیین‌کننده در بروز آن نقش دارند، از جمله ژنتیک، تاریخچه خانواده و مشکلات اقتصادی و اجتماعی.

برای افرادی که با محدود کردن مصرف غذاهای کاملاً فرآوری‌شده دست‌وپنجه نرم می‌کنند، دکتر گرهاردت توصیه می‌کند: یک فهرست از آنچه می‌خورید تهیه کنید تا بتوانید غذاهایی را که بیشترین کشش و میل را در شما ایجاد می‌کنند، شناسایی کنید؛ غذاهایی که نمی‌توانید از خوردن آنها جلوگیری کنید. این غذاها را دور از دسترس نگه دارید و یخچال را با گزینه‌های سالم دیگری که از آنها لذت می‌برید پر کنید.محرک‌هایی را که منجر به هوس و پرخوری می‌شوند، پیگیری کنید. آنها می‌توانند احساساتی مانند استرس، بی‌حوصلگی و تنهایی باشند. زیرا در هنگام استرس، ترشح هورمون کورتیزول افزایش می‌یابد و میل به مصرف غذاهای ناسالم را افزایش می‌دهد. از کنار گذاشتن وعده‌های غذایی خودداری کنید، زیرا گرسنگی طولانی‌مدت می‌تواند همراه با هوس‌های غذایی خطرآفرین باشد.
برچسب ها: مواد غذایی تغذیه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها