به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۲۵۸۹۰۴

رشد ۳۰ درصدی شاخص کرایه مسکن

رشد ۳۰ درصدی شاخص کرایه مسکن
گروه اقتصادی: بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از تحولات بازار مسکن پایتخت عنوان کرده که قیمت فروش یک متر مربع از واحد‌های مسکونی تهران در بهمن ماه امسال نسبت به بهمن ماه سال گذشته بیش از ۹۷ درصد رشد کرده است. این گزارش اضافه می‌کند که در طول یک ماهه دی تا بهمن امسال نیز بازار مسکن پایتخت با رشد قیمت همراه بوده و نزدیک به ۴ درصد قیمت فروش یک متر مربع واحد مسکونی افزایش پیدا کرده است. بانک مرکزی همچنین عنوان کرده که در بهمن ماه سال جاری ۸ منطقه از ۲۲ منطقه تهران، کاهش قیمت مسکن نسبت به دی ماه را تجربه کرده‌اند. آن‌گونه که این گزارش نشان می‌دهد، معاملات مسکن در پایتخت طی بهمن ماه نسبت به دی ماه رونق داشته و بیش از ۱۱ درصد رشد کرده، اما همچنان نسبت به عدد سال گذشته در رکود است. در ۱۱ ماهه ابتدایی امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به حدود ۷۸ هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

محبوب‌ترین خانه‌ها
بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ حاکی از آن است که از مجموع ۳۹۱۷ واحد مسکونی معامله شده، واحد‌های تا ۵ سال ساخت با سهم ۴/۳۹ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. این عدد از بهمن ماه سال قبل حدود ۸/۳ واحد درصد کمتر است و در مقابل به ۳ واحد‌هایی با قدمت بالا در گروه‌های «۱۱ تا ۱۵» و «بیش از ۲۰ سال» افزوده شده است.

محبوب‌ترین محله‌ها
توزیع جغرافیایی «محبوب‌ترین واحد‌های مسکونی» تهران نیز در بهمن ماه نشان می‌دهد که منطقه ۵، ۱۳.۵ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده و پس از این منطقه، ۲ منطقه ۱۰ و ۴ با ۸.۷ و ۸.۱ درصد از معاملات در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

گران‌ترین و ارزان‌ترین‌ها
بانک مرکزی متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی در تهران را ۲۸ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان عنوان کرده است. این عدد همان‌گونه که گفته شد نسبت به بهمن ماه سال گذشته بیش از ۹۷ درصد بالا رفته است. منطقه ۱ در صدر گران‌ترین‌ها - مطابق انتظار- قرار گرفته و متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی این منطقه به حدود ۵۹ میلیون تومان رسیده است. این عدد نسبت به بهمن ماه سال گذشته بیش از ۱۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در منطقه ۱۸ که کمترین متوسط قیمت واحد مسکونی نیز رخ داده، متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی به حدود ۱۲ میلیون تومان رسیده است؛ عددی که ۶۷.۵ درصد نسبت به بهمن ماه سال گذشته رشد کرده است.

پرطرفدارترین واحد‌ها
توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده برحسب قیمت یک متر مربع بنا در بهمن ماه سال جاری حاکی از آن است که واحد‌های مسکونی در دامنه قیمتی ۱۶ تا ۱۸ میلیون تومان ۷.۵ درصد از کل تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند و جزو محبوب‌ترین و پرطرفدارترین فایل‌های ملکی بهمن ماه بوده‌اند. دامنه‌های قیمتی ۱۴ تا ۱۶ میلیون و ۲۰ تا ۲۲ میلیون نیز در رده‌های بعدی قرار دارند. در بهمن ماه، توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده که ۶۱.۳ درصد واحد‌های مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران یعنی عدد ۲۸ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان معامله شده‌اند.

محبوب‌ترین متراژ‌ها
وقتی قدرت خرید نباشد؛ واحد‌های کم‌متراژ و به اصطلاح بازار «نُقلی» در میان محبوب‌ترین‌ها قرار می‌گیرد. چنانکه در بهمن ماه بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحد‌های مسکونی با زیربنای ۶۰ تا ۷۰ متر مربع اختصاص داشته است. این واحد‌ها ۱۵ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین واحد‌های دارای زیربنای ۵۰ تا ۶۰ و ۷۰ تا ۸۰ متر هم به ترتیب با سهم‌های ۱۴.۶ درصدی و ۱۱.۷ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. روی هم رفته واحد‌های مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع نزدیک به ۶۰ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند.

ارزش واحد‌های مسکونی
در بهمن ماه، بخش بزرگی از معاملات واحد‌های مسکونی با قیمت متوسط ۶۰۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان معامله شده‌اند. ۱۳.۴ درصد از معاملات در این بازه قیمتی انجام شده است. واحد‌های به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان نیز با اختصاص سهم‌های ۱۰.۱ درصد و ۸.۳ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در واقع طی بهمن ماه ۵۳.۲ درصد از معاملات به واحد‌های مسکونی با ارزش کمتر از یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان اختصاص داشته است.

رشد اجاره‌بها
بانک مرکزی در بخش دیگری از گزارش خود به شرایط شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در پایتخت پرداخته و عنوان کرده که در بهمن ماه امسال نسبت به دی ماه این شاخص ۳۰.۶ درصد رشد کرده است. شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در کل مناطق شهری طی بهمن ۹۹ نسبت به بهمن ماه پارسال نیز حدود ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده است. اتفاق عجیب در بازار مسکن اجاره‌ای که نشان از کاهش قدرت خرید مسکن و افزایش تقاضا برای دریافت اجاره توسط مالکان واحد‌های مسکونی دارد. فصل زمستان معمولا فصل جابه‌جایی مستاجران نیست؛ اما با تعطیلی مدارس و دورکاری بسیاری از شاغلان حالا بازار واحد‌های اجاره‌ای مسکونی در زمستان نیز رونق داشته و همزمان با افزایش تقاضا، قیمت‌ها نیز به شدت رشد کرده است.
مرجع : روزنامه اعتماد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها