به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۲۵۸۹۰۹

آیا طلا کف قیمت جدیدی پیدا می‌کند؟

آیا طلا کف قیمت جدیدی پیدا می‌کند؟
گروه اقتصادی: طلا با نزدیک شدن به روزهای پایانی فوریه در آستانه دومین کاهش ماهانه در سال ۲۰۲۱ قرار دارد و تحلیلگران هشدار می دهند احتمال نزول بیشتر قیمت این فلز ارزشمند وجود دارد.به گزارش ایسنا، اونس طلا که سال ۲۰۲۱ را در قیمت ۱۹۱۲ دلار آغاز کرده بود، روز جمعه تا مرز ۱۷۱۴ دلار نزول کرد که پایینترین رکورد هشت ماهه جدیدی بود و حدود ۲۰۰ دلار کاهش در مقایسه با ابتدای سال را نشان داد.بهای اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا ۴۶ دلار و ۶۰ سنت معادل ۲.۶ درصد کاهش یافت و در ۱۷۲۸ دلار و ۸۰ سنت بسته شد که پایینترین قیمت از ژوئن سال ۲۰۲۰ بود و برای کل هفته بیش از ۳.۳ درصد کاهش نشان داد. همچنین طلا در فوریه ۶.۶ درصد کاهش داشته است.تحلیلگران به کیتکونیوز گفتند: پس از ناکامی طلا در حفظ سطح حمایتی ۱۷۲۵ دلار، هفته جاری حمایت در سطح ۱۷۰۰ دلار تست خواهد شد و ریزش قیمت ممکن است تمام نشده باشد.
عامل اصلی نزول قیمت طلا، دلار قویتر و رشد بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله بود که روز پنج شنبه به بالاترین حد در یک سال اخیر صعود کرد.

پیتر هاگ، مدیرمعاملات جهانی کیتکومتالز گفت: ریزش قیمت روز جمعه به دلیل فروش فنی پس از این که طلا به پایین میانگین قیمت ۲۰۰ روزه سقوط کرد، شتاب گرفت. جمعه پیش وقتی درباره طلا صحبت کردیم، انتظار می رفت روند صعودی پیدا کند اما روز دوشنبه که بازده اوراق قرضه حدود ۱.۲۰ درصد بود، به ۱۸۱۷ دلار رسید و اکنون بازده اوراق قرضه ۱.۵۰ درصد است. رشد بازده اوراق قرضه دولتی آمریکا به معنای قویتر شدن دلار خواهد بود.
هاگ در ادامه خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران همچنین خروج از بازارهای سهام را آغاز کرده و به نقدینگی روی آورده اند. به همین دلیل قیمت کالاها ضعیف شده است.بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی شرکت تی دی سکیوریتیز اظهار کرد: هفته جاری سطح ۱۶۶۰ دلار محتمل است. وی با اشاره به پیشرفت تصویب بسته کمک کرونایی و واکسیناسیون سریعتر از حد انتظار، گفت: بازارها خوش بین تر هستند. نگرانی رو به رشد در حال حاضر این است که تزریق نقدینگی از طریق برنامه محرک مالی، رشد نرخ تورم را شتاب بخشیده و منحنی بازده را تندتر کند.

بانک مرکزی آمریکا، بازده و تورم
تا زمانی که بانک مرکزی آمریکا بتواند موفق شود بازارها را مطمئن کند که نرخهای بهره را زودتر از موعد افزایش نمی دهد و حتی اعلام کند که ممکن است به دنبال کنترل منحنی بازده باشد، اضطراب در بازار ادامه خواهد داشت.میلک گفت: تا زمانی که ابهام وجود دارد، مقامات بانکی می توانند بگویند که اجازه می دهند تورم بالاتر رود اما تا وقتی که بازده بالاتر می رود، طلا این نگرانی را خواهد داشت که بانک مرکزی آمریکا به سیاست پولی فوق تسهیلی متعهد نیست. بازارهای سهام هم هر بار که بازده بالاتر می رود، عقب نشینی می کنند زیرا سرمایه گذاران نگرانند که بانک مرکزی تورم را پایینتر از نرخ واقعی به حساب می آورد.

دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالا در شرکت آر جی او فیوچرز اظهار کرد: اگر جانت یلن، وزیر خزانه داری و جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا بیایند و به انتظارات تورمی بالاتر اشاره کرده و اعلام کنند بازده را پایین نگه می دارند، طلا صعود خواهد کرد. اما احتمالا تا زمانی که بازده به دو درصد صعود نکند، واکنشی از سوی بانک مرکزی آمریکا وجود نخواهد داشت.دولت بایدن می خواهد به سیاست پولی تسهیلی، برنامه محرک مالی بیشتر و بازار سهام قوی ادامه دهد. اما هر چه محرکهای مالی بیشتری عرضه می شوند، بازده بالاتر می رود. آنها باید به این مشکل اذعان کرده و به اجرای محرکهای مالی ادامه دهند. اما در بلندمدت اوضاع متفاوت است و اقتصاد آمریکا با کسب و کارهای تعطیل شده روبروست که مستلزم نرخهای بهره اندک هستند. در نهایت طلا با توجه به بدهی هنگفت و ریسک گریزی در بازارهای سهام، وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.

آمار اقتصادی هفته جاری
هفته جاری شماری از مقامات بانک مرکزی آمریکا صحبت می کنند که صحبتهای آنها با توجه به موضوع رشد ناگهانی بازده اوراق خزانه مورد توجه بازار خواهد بود. یکی از این مقامات، جروم پاول خواهد بود که روز پنج شنبه در نشست مشاغل وال استریت ژورنال درباره اقتصاد آمریکا صحبت خواهد کرد. این رویداد به صورت زنده پخش می شود.از نظر آمار اقتصادی هم شاخص مدیران خرید بخش تولید موسسه ISM آمریکا در روز دوشنبه، آمار اشتغال غیرکشاورزی ADP و بخش غیرتولیدی ISM در روز چهارشنبه، شمار متقاضیان بیمه بیکاری و سفارشهای کارخانه در روز پنج شنبه و مهمترین آمار اقتصادی هفته یعنی گزارش اشتغال ماهانه بخش غیرکشاورزی در روز جمعه منتشر خواهد شد.بر اساس گزارش کیتکونیوز، بازار انتظار دارد این گزارش نشان داد اقتصاد آمریکا در فوریه ۱۶۵ هزار شغل جدید ایجاد کرده و نرخ بیکاری در ۶.۳ درصد مانده است.
برچسب ها: قیمت طلا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها