به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۲۵۸۹۲۴

قیمت نفت تا چه سقفی می‌تواند صعود کند؟

قیمت نفت تا چه سقفی می‌تواند صعود کند؟
گروه اقتصادی: بازبینی قیمت نفت محتاطانه شروع شده و بعضی از بانکها پیش بینی می‌کنند قیمت هر بشکه نفت برنت امسال به ۶۰ دلار می‌رسد در حالی که سایرین جسورتر بوده و پیش‌بینی می‌کنند شاخص بازار جهانی تا مرز ۶۵ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد. به گزارش ایسنا، تا چند ماه پیش با توجه به روند کند ساخت واکسنهای کووید ۱۹، ادامه مازاد عرضه نفت و گزارش‌ها از شناسایی انواع جهش یافته ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان و تهدید آغاز موج جدید شیوع بیماری، این پیش بینی ها کاملا خوش بینانه به نظر می رسیدند.
اکنون بانکها و معامله گران درباره قیمت ۱۰۰ دلار هر بشکه نفت برنت صحبت می‌کنند. البته دلیل اصلی چنین پیش‌بینی، افت تولید نفت آمریکا به دلیل یخبندان بی‌سابقه تگزاس در اوایل فوریه است. این کاهش حتی از افت تولید ناشی از شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ بزرگتر بود و مدتی طول خواهد کشید که به طور کامل احیا شود.
 با این همه تقاضا در بعضی از بازارهای مهم به‌خصوص در چین به طور مستمر رو به بهبود است. این بهبود تا حدی احیای تدریجی تقاضا برای نفت در سایر مصرف کنندگان بزرگ مانند آمریکا را جبران کرده و به بالاتر رفتن قیمت‌ها کمک می‌کند.

البته برنامه‌های محرک مالی دولتی که در واکنش به بحران پاندمی، نقدینگی را به اقتصادهای سراسر جهان تزریق کرده اند نیز وجود دارد. هزاران میلیارد دلار با امید به کمک به احیای رشد اقتصادی به سوی شرکتها و مصرف کنندگان سرازیر شده است. یک بار دیگر آمریکا برای تغییر فضای نفت نقش حیاتی داشته است. بازبینی پیش‌بینی قیمت نفت پس از پیشنهاد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، برای تصویب بسته کمک مالی ۱.۹ تریلیون دلاری به سرعت انجام شد.این بسته همچنان مورد بحث است و ممکن است کوچکتر از پیشنهاد اولیه تصویب شود اما آنچه که به نفت مربوط می‌شود، تاثیر خود را خواهد گذاشت. بانکهای سرمایه گذاری، بانک مرکزی آمریکا و وزارت خزانه داری همگی انتظار احیای اقتصادی سریع تحت تاثیر این تدابیر محرک مالی را دارند و احیای سریع اقتصادی شامل بهبود تقاضا برای نفت خواهد بود زیرا افراد بیشتری سفر کردن را آغاز می کند.

در این بین ذخایر جهانی نفت رو به کاهش هستند. تلاش‌های اوپک پلاس در کاهش تولید مثمرثمر واقع و تولیدکنندگان شیل آمریکا این بار برای بازگشت به افزایش تولید محتاط بوده اند.در چنین فضایی عجیب نیست که بانک امریکا، شرکت سوکار تریدینگ و شرکت انرژی اسپکتس هفته گذشته پیش بینی کردند قیمت نفت برنت در دو سال آینده به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد. شرکت سکوکار تریدینگ که شرکت فروش نفت جمهوری آذربایجان است پیش بینی کرد قیمتها با متعادل شدن عوامل بنیادین در حال افزایش هستند و نفت برنت تا تابستان می تواند تا مرز ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کند. حیال احمدزاده مدیر بازرگانی سوکار تریدینگ به بلومبرگ گفت: با محدود ماندن عرضه، قیمتها می توانند تا مرز ۱۰۰ دلار نیز پیش بروند.آمریتا سن از شرکت انرژی اسپکس به تدابیر محرک اقتصادی به عنوان دلیل اصلی پیش‌بینی افزایش قیمت اشاره کرد  وگفت: ما همواره قیمت ۸۰ دلار یا بالاتر نفت در سال ۲۰۲۰ را پیش بینی می کردیم و شاید این قیمت با توجه به نقدینگی که در حال حاضر در سیستم مالی وجود دارد، ۱۰۰ دلار باشد.

 البته انتظارات برای بهبود تقاضا برای نفت در خارج از چین هنوز تحقق پیدا نکرده اند و مسئله عرضه بیشتر نفت در آینده از سوی عربستان سعودی و شاید روسیه و احتمالا ایران وجود دارد. با پایین ماندن تولید نفت آمریکا این مسئله ممکن است فورا روی قیمت‌ها تأثیر نگذارد اما چند میلیون بشکه در روز تولید بیشتر مطمئنا قیمتها را تا حدودی تحت فشار قرار خواهد داد. همچنین وزیران گروه اوپک پلاس هفته جاری درباره سطح تولید نفت پس از مارس تصمیم‌گیری می‌کنند و احتمالا کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز نفت از سوی عربستان سعودی دیگر پس از مارس ادامه پیدا نخواهد کرد. با این حال اگر درباره افزایش تولید موافقت شود، این افزایش ملایم و به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود. این همان میزان افزایش تولیدی است که اوپک ‌پلاس در ژانویه با آن موافقت کرد و محدودیت عرضه خود را به ۷.۲ میلیون بشکه در روز - بدون در نظر گرفتن کاهش تولید یک جانبه عربستان سعودی- رساند.بر اساس گزارش اویل پرایس، این بدان معناست که از آوریل گروه اوپک پلاس ممکن است ۱.۵ میلیون بشکه در روز نفت بیشتری تولید کند و این شامل بازگشت به نفت ایران به بازار نخواهد بود. این امر مطمئنا در انتظارات قیمت کوتاه مدت تاثیر خواهد گذاشت اما تا سال آینده تاثیر سرمایه گذاری اندک در تولید جدید واضحتر خواهد شد و باعث می‌شود قیمتها بالاتر بروند.
برچسب ها: قیمت نفت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها