به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۲۵۸۹۶۹
توسط کارگزاری فارابی صورت گرفت؛

ثبت نخستین معامله مناقصه‌گذار در بورس کالا

ثبت نخستین معامله مناقصه‌گذار در بورس کالا
گروه اقتصادی: نخستین معامله مناقصه در بورس کالای ایران توسط کارگزاری فارابی دوم اسفندماه سال جاری از سوی یکی از شرکت‌های توزیع نیروی برق منطقه‌ای انجام شد.
 
معامله به روش مناقصه
معاملات کالایی که تا پیش‌ از این فقط به‌صورت حراج قابل انجام بود، پس از تصویب دستورالعمل معاملات مناقصه در شورای عالی بورس، امکان انجام در قالب مناقصه را نیز خواهند داشت.
در معامله به روش مناقصه، خریدار با ذکر شرایط دلخواه، درخواست کالای مورد نظر را اعلام می‌کند تا فروشندگانی که جهت عرضه این کالا در بورس کالا مجوز فعالیت دارند، در رقابت با یکدیگر و این بار در جهت کاهش قیمت‌ها، بتوانند کالای مورد نظر را عرضه کنند.
اما معاملات حراج به‌گونه‌ای است که در آن، طرف فروشنده کالای مورد نظر را عرضه می‌کند تا در نهایت معامله با بالاترین قیمت پیشنهادی خریداران انجام شود. در این روش تعیین‌کننده شرایط معامله فروشنده بوده و رقابت میان خریداران است.

ثبت نخستین معامله مناقصه بورس کالا
در اولین معامله مناقصه بورس کالا شرکت‌های توزیع نیروی برق وابسته به توانیر، پیش‌قدم شدند. طی این عملیات درخواست خرید سه هزار کنتور برق از سوی یکی از شرکت‌های توزیع نیروی برق منطقه‌ای به ثبت رسید و با حضور دو شرکت توزیع‌‌کننده در سمت فروشنده، نخستین معامله مناقصه بورس کالای ایران توسط واحد کالایی کارگزاری فارابی انجام شد.
مهم‌ترین مزیت معامله به روش مناقصه، شفافیت است که برخلاف مناقصه‌های سنتی که پیشنهاد‌ها در پاکت ارائه می‌شوند، تمامی پیشنهاد‌های عرضه به‌طور شفاف در تابلوی معاملات قابل ‌مشاهده است.
همچنین در روش حراج معمولاً تعداد عرضه‌کنندگان انحصاری در مقابل خریداران بی‌شماری قرار می‌گیرند. در شرایطی که در اقتصاد ما برخی کالاها، عرضه‌کنندگان متعددی داشته و خریداران آن‌ها محدود هستند. در نتیجه در مورد این کالاها مناقصه می‌تواند روش بهتری نسبت به حراج باشد. لازم به ذکر است شرکت‌هایی که کالایی را در بورس کالا عرضه می‌کنند، مشمول ۱۰ درصد معافیت بر درآمد خواهند بود.

فارابی، کارگزار رتبه الف بورس کالا
گفتنی است کارگزاری فارابی با ارائه خدمات متنوع، یکی از برترین کارگزاران فعال در بورس کالای ایران است. این کارگزاری براساس رتبه‌بندی کارگزاران توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، همواره حائز رده‌های اول در میان کارگزاران رتبه «الف» است. تعهد در انجام سفارش‌ها، ارائه بهترین خدمات مشاوره به مشتریان و همچنین سرعت و دقت در اجرای سفارش‌ها از اصول اولیه کارگزاری فارابی در تعامل با مشتریان عنوان شده است.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها