به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۲۵۸۹۹۷

آزارروانی کودکان بیشترین نوع کودک آزاری است

آزارروانی کودکان بیشترین نوع کودک آزاری است
گروه جامعه: رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره معضل کودک آزاری و اقدامات سازمان بهزیستی در این حوزه، توضیحاتی داد.محمود علی‌گو رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور  درباره کودک آزاری و اقدامات بهزیستی در این حوزه، اظهار کرد: در تماس‌هایی که با اورژانس اجتماعی صورت می‌گیرد، بیشترین تماس‌ها در حوزه کودک آزاری و همسر آزاری است و بستگی به مناطق و شهر‌های کشور دارد، در برخی از مناطق کودک آزاری و در برخی از مناطق همسر آزاری بالاترین رتبه را دارد.رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: اینکه در کدام استان کودک آزاری و در کدام استان همسر آزاری بیشتر است، بستگی به وضعیت فرهنگی_اجتماعی استان دارد که با یکدیگر متفاوت است.

وی درباره دلایل کودک آزاری، گفت: گاهی به دنبال این هستیم که دلایل کودک آزاری را مشخص کنیم و گاهی هم می‌خواهیم درباره انواع کودک آزاری صحبت کنیم، دلایل کودک آزاری در اصل مربوط به نشناختن و نداستن نقش والدگری است، والدین نقش خود را در مقابل کودکان نمی‌دانند. حال اگر کودک آزاری را تقسیم بندی کنیم؛ کودک آزاری روحی_روانی، جسمی و جنسی داریم و بیشترین فراوانی هم مربوط به کودک آزاری روحی_روانی است. گاهی متوجه نمی‌شویم کودک آزاری می‌کنیم، اما اثرات وضعی را بر کودک می‌گذاریم.علی‌گو با اشاره به اینکه بیشترین کودک آزاری‌ها از طرف افراد خانواده و افراد نزدیک به خانواده و یا اقوام کودک است، ادامه داد:  در کل کشور شاهد کودک آزاری هستیم که نشان از ضعف عمومی در جامعه است و والدین دانش والدگری و فرزندپروری را ندارند و اگر این دو دانش به جامعه تزریق شود شاهد این معضلات نیستیم.

رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره اقدامات بهزیستی در حوزه کودک آزاری، بیان کرد: متولی امر خانواده در کشور کیست؟ مسئول آموزش خانواده کیست؟ مسئول آموزش در کشور کیست؟ این موارد باید مشخص شود، بعد از آن ساختار‌های فرهنگی مانند وزارت ارشاد و صدا و سیما که برون داد‌ه های فرهنگی تولید می‌کنند، باید در این حوزه ورود کنند، اما ما در سازمان بهزیستی از طریق خط تلفنی ۱۴۸۰ تلاش می‌کنیم، افراد را از طریق مداخلات فرهنگی و اجتماعی آگاه کنیم که چه خطایی مرتکب شده‌اند و وظایف دیگر بر عهده سازمان‌های دیگر است.وی درباره نقش بهزیستی در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، گفت: در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان که ابلاغیه خرداد ماه است، یک آیین نامه در ماده ۶ وجود دارد که باید توسط دولت به دستگاه‌ها ابلاغ شود تا دستگاه‌های مختلف وظایف خود را در حوزه کودکان و نوجوانان بدانند، اما در متن قانون ۱۹ مورد کودک آزاری مشخص شده که بهزیستی به عنوان یکی از دستگاه‌های متولی مسئولیت پذیرش و نگهداری کودکان را که در وضعیت آسیب هستند، بر عهده دارد.

علی‌گو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وقتی کودک آزاری رخ می‌دهد بهزیستی چه اقدامات فوری را انجام می‌دهد؟ گفت: وقتی از طریق خط ۱۲۳ مطلع می‌شویم، وارد عمل شده و اگر کودک در بین اقوام و خانواده کسی را برای نگهداری نداشته باشد وارد مراکز بهزیستی شده و بررسی روانی از او انجام می‌شود و اگر خانواده قابلیت نگهداری از کودک را نداشته باشد با ارسال نامه به قاضی، حکم می‌گیریم که کودک در مراکز بهزیستی باقی بماند.رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: شهروندان اگر شاهد  مواردی مانند؛ کودک آزاری، همسر آزاری، سالمند آزاری، اقدام به خودکشی و معلول آزاری شدند، به خط تماس ۱۲۳ اطلاع دهند که فرد از وضعیت مخاطره آمیز خارج شود.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: کودک آزاری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها