به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۶:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ساعت ۲۳:۳۰
کد مطلب : ۲۵۹۰۷۷
چرایی رد پیشنهاد «بورل» از سوی ایران

ایران پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا را رد کرد

ایران پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا را رد کرد
گروه سیاسی: روزنامه وال استریت جورنال از قول دو «مقام آگاه» گزارش داده که ایران پیشنهاد آمریکا و اتحادیه اروپا برای مذاکره مستقیم با ایالات متحده بر سر برجام در هفته‌های آینده را رد کرد.
این دو مقام گفته‌اند که رد پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا از سوی ایران خطر افزایش تنش‌ها را در پی دارد. دو دیپلمات غربی به وال استریت جورنال گفته‌اند ایران از حضور در نشستی که اتحادیه اروپا برنامه‌ریزی کرده بود، سر باز زده و گفته است باید اول تضمین داده شود که آمریکا بعد از این نشست برخی از تحریم‌ها علیه ایران را لغو خواهد کرد.این نشست با پیشنهاد جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برنامه‌ریزی شده بود و بورل حتی امیدوار بود اروپا میزبان این نشست در روزهای آتی باشد.آمریکا اعلام کرده که آماده است در این نشست حضور داشته باشد اما گفته است بدون مذاکرات رو در رو و مستقیم با ایران، آماده لغو تحریم‌ها نیست.
دیپلمات‌های غربی به وال استریت جورنال گفته‌اند رد پیشنهاد آمریکا از سوی ایران هنوز به معنی از بین رفتن امیدها به مذاکرات مستقیم میان تهران و واشنگتن در ماه‌های آتی نیست و احتمالا ایران تلاش می‌کند اهرم‌هایی برای مذاکرات آتی به دست آورد.
به گفته آن‌ها، این مذاکرات می‌تواند حتی قبل از عید نوروز اتفاق بیفتد اما تصمیم ایران برای اجتناب از شرکت در نشست اعضای برجام با حضور آمریکا تنش‌ها را در روزهای آتی افزایش خواهد داد.
در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد:با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ‌کننده اروپایی برجام مناسب نمی‌داند.
 سعید خطیب زاده  با اعلام مطلب فوق، تاکید کرد: هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه تنها سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام ننموده است.
وی  گفت: اجرای تعهدات همه طرف‌ها در برجام موضوع مذاکره و بده‌بستان نیست و همه بده‌بستان‌ها ۵ سال پیش انجام شده است. مسیر پیش رو بسیار روشن است: آمریکا باید به تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه خود خاتمه دهد و به تعهدات برجامی خود بازگردد. این امر نه به مذاکره احتیاج دارد نه به قطعنامه در شورای حکام!
این دیپلمات ارشد اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران عمل را با عمل پاسخ خواهد داد و همان‌گونه که متناسب با رفع تحریم‌ها، به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت، به اقدامات و رفتارهای خصمانه نیز به همان شکل و صورت پاسخ خواهد داد.سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به رایزنی‌های نزدیک خود با کشورهای عضو کنونی برجام و نیز با آقای بورل به عنوان هماهنگ‌کننده برجام به صورت دوجانبه و چندجانبه ادامه خواهد داد.


 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها