به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۱ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : ۲۵۹۲۱۱

8 دلیل تنگی نفس هنگام راه رفتن

8 دلیل تنگی نفس هنگام راه رفتن
گروه علمی: افراد به دلایل مختلفی می توانند تنگی نفس را هنگام راه رفتن تجربه کنند. گاهی اوقات این شرایط در نتیجه شرایطی مانند اضطراب، آسم یا چاقی رخ می دهد. تنگی نفس هنگام راه رفتن به ندرت به یک شرایط پزشکی زمینه ای جدی‌تر اشاره دارد.

تنگی نفس چیست؟
تنگی نفس یا دیسپنیا به احساس تنفس غیرعادی و ناخوشایند گفته می شود. این شرایط از فردی به فرد دیگر می تواند متفاوت احساس شود و شدت متفاوتی داشته باشد. افراد ممکن است نفس نفس بزنند یا برای تنفس به تلاش بیشتر از حد معمول نیاز داشته باشند.دیسپنیا می تواند حاد یا مزمن باشد. دیسپنیا حاد چند ساعت تا چند روز ادامه می یابد، در شرایطی که دیسپنیا مزمن برای بیش از چهار تا هشت هفته ادامه دارد.برای برخی افراد، فعالیت بدنی مانند راه رفتن ممکن است محرکی برای تنگی نفس یا تشدید آن باشد.تنگی نفس با دشواری در تنفس متفاوت است. افرادی که با دشواری در تنفس مواجه هستند باید با مرکز اورژانس تماس گرفته یا به نزدیک‌ترین بخش اورژانس مراجعه کنند.

اضطراب
اضطراب یک شرایط سلامت روانی شایع است که می تواند موجب تنگی نفس همراه با بسیاری علائم دیگر از جمله موارد زیر شود:
- تنش عضلانی
- ضربان قلب سریع
- تعریق
- احساس ترس یا وحشت
- آشفتگی
- احساس از دست دادن کنترل
افراد مبتلا به اضطراب اغلب به درمان سلامت روانی که می تواند کیفیت زندگی آنها را بهبود ببخشد، پاسخ خوبی می دهند. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- صحبت درمانی که می تواند به افراد در درک دلایل اضطراب خود و چگونگی مدیریت احساساتشان کمک کند 
- داروهایی مانند مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین
- فعالیت هایی مانند ذهن آگاهی

آسم
آسم یک بیماری شایع است که در هر فرد می تواند از شدت متفاوتی برخوردار باشد. برای برخی افراد، آسم موجب علائم خفیف و گاه و بیگاه می شود که در واکنش به محرک هایی خاص شکل می گیرند. در موارد دیگر، ورزش می تواند یک محرک باشد که ممکن است به معنای این باشد که افراد هنگام راه رفتن با بروز علائم مواجه خواهند شد.
از علائم آسم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- خس خس سینه
- سرفه
- تنگی نفس
- سینه درد خفیف
- سرفه هنگام خواب
افراد مبتلا به آسم اغلب به تب یونجه یا اگزما نیز مبتلا هستند.تمام موارد آسم به درمان پزشکی نیاز ندارند. برخی افراد ممکن است با پرهیز از محرک هایی مانند تنباکو، مایت های گرد و غبار، حیوانات، یا گرده گیاهان قادر به مدیریت علائم خود باشند. افراد چاق و مبتلا به آسم ممکن است با کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل قادر به کاهش علائم خود باشند.اگر فردی به درمان پزشکی نیاز داشته باشد، پزشک اغلب بازکننده های برونش (برونکودیلاتورها) یا داروهای ضد التهاب را تجویز می کند.

چاقی
چاقی شرایطی است که در آن افراد دارای وزن یا چربی بدن اضافه هستند که ممکن است بر سلامت آنها تاثیرگذار باشد. افراد چاق در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های دیگر مانند دیابت، بیماری قلبی‌عروقی، و فشار خون بالا قرار دارند.افراد چاق ممکن است با موارد زیر نیز مواجه باشند:
- تنگی نفس
- آکنه
- موی زائد بدن
- منگوله های پوستی
- واریکوسل
- درماتیت
افراد چاق باید طی همکاری با پزشک یا یک متخصص تغذیه، یک رژیم غذایی سالم و متعادل را دنبال کنند. گاهی اوقات، همکاری با یک درمانگر ممکن است به بهبود شرایط سلامت روانی زمینه ای کمک کند.برخی افراد چاق ممکن است به مصرف داروهای کاهش وزن یا انجام عمل جراحی مانند گاسترکتومی آستینی نیاز داشته باشند.

آریتمی قلب
آریتمی قلب به واسطه ریتم نامنظم قلب شکل می گیرد. برخی افراد مبتلا به آریتمی قلب هیچ علائمی را تجربه نمی کنند، در شرایطی که دیگران این گونه هستند.
از علائم آریتمی قلب می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- ضربان قلب سریع و نامنظم
- تنگی نفس
- فشار خون پایین
- احساس تنگی در سینه
- از دست دادن موقت هوشیاری
درمان آریتمی قلب به نوع آریتمی بستگی خواهد داشت. پزشک ممکن است برای توقف، پیشگیری یا کنترل آریتمی دارو تجویز کند.در برخی موارد، افراد ممکن است به یک ضربان‌ساز یا یک کاردیوورتر – دفیبریلاتور قابل کاشت نیاز داشته باشند که بر ریتم قلب نظارت داشته و به ضربان قلب با سرعت طبیعی کمک می کند.
افراد دیگر ممکن است به کاردیوورژن نیاز داشته باشند که شامل استفاده از یک جریان الکتریکی برای بازگرداندن قلب به ریتم طبیعی می شود. روش احتمالی دیگر عضوبرداری با کمک کاتتر است که هر گونه بافت بیمار که موجب آریتمی می شود را از بین می برد.

سینه پهلو
سینه پهلو نوعی عفونت ریه است. عفونت می تواند در نتیجه فعالیت باکتری ها، ویروس ها یا قارچ ها شکل بگیرد. از علائم سینه پهلو می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- تنفس سریع
- ضربان قلب سریع
- تب با یا بدون لرز
- تنفس کم عمق یا تنگی نفس
- صداهای غیرمعمول در ریه
امکان درمان سینه پهلو خفیف در خانه وجود دارد. پزشک ممکن است آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد ویروس، یا داروهای ضد قارچ را تجویز کند. افراد می توانند برای درمان تب یا عضله درد از داروهای بدون نسخه استفاده کنند.
برخی افراد ممکن است به بستری شدن در بیمارستان نیاز داشته باشند. در بیمارستان امکان استفاده از آنتی بیوتیک ها و مایعات درون وریدی و اکسیژن درمانی برای افزایش میزان اکسیژن در خون وجود دارد.

بیماری مزمن انسدادی ریه
بیماری مزمن انسدادی ریه شرایطی شایع است که به تدریج تنفس را برای فرد دشوار می کند.
شایع‌ترین دلیل بیماری مزمن انسدادی ریه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دود سیگار است. اما قرار گرفتن در معرض هر نوع دیگر از آلاینده های هوا نیز می تواند موجب بروز این شرایط شود.
از علائم بیماری مزمن انسدادی ریه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- خس خس سینه
- سینه بشکه ای
- تنگی نفس
- پریشانی تنفسی
- ضعف عضلانی
پزشک می تواند موارد خفیف بیماری مزمن انسدادی ریه را با بازکننده های برونش، کورتیکواستروئیدها و آنتی بیوتیک ها درمان کند. افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه شدید و آنهایی که نیازمند بستری شدن در بیمارستان هستند، ممکن است به درمان با اکسیژن و بازکننده های برونش نیاز داشته باشند.
برخی افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه ممکن است به عمل جراحی مانند بولکتومی یا پیوند ریه نیاز داشته باشند.

آمبولی ریوی
 آمبولی ریه شرایطی است که به واسطه اختلال در جریان خون در سرخرگ ریوی رخ می دهد. از شایع‌ترین علائم آمبولی ریوی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- تنگی نفس
- سینه درد
- سرفه
- تف خون آلود
- غش کردن به واسطه فشار خون پایین
دلایل و عوامل خطر بسیاری برای آمبولی ریوی وجود دارند. به عنوان مثال، این شرایط احتمال بیشتری دارد در افرادی که برخی انواع داروهای ضد بارداری را مصرف می کنند یا حین بارداری دیده شود.اگر فردی فکر می کند که با آمبولی ریوی مواجه است باید در پی دریافت کمک پزشکی فوری باشد. بیشتر افراد مبتلا به آمبولی ریوی می توانند از داروهای ضد انعقاد خون استفاده کنند که امکان بهبودی کامل را برای آنها فراهم می کند.

بیماری بینابینی ریه
بیماری بینابینی ریه اصطلاحی است که به گروهی از اختلالات ریه دارای دلایل مشابه اشاره دارد. این شرایط ممکن است به واسطه قرار گرفتن بلند مدت در معرض عوامل محیطی، مانند گازهای سمی رخ دهد.همچنین، بیماری بینابینی ریه می تواند در نتیجه بیماری های خودایمنی، برخی داروها، بیماری های دیگر، مانند سینه پهلو رخ دهد. از علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- ظهور تدریجی تنگی نفس
- سرفه
- سینه درد
افراد می توانند با پرهیز از محرک های شناخته شده ای مانند دود سیگار علائم خود را مدیریت کنند.پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدها و درمان های سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن را تجویز کند. در برخی موارد، افراد ممکن است به اکسیژن مکمل نیاز داشته باشند.

چگونگی مدیریت
چندین روش برای مدیریت تنگی نفس وجود دارند.افرادی که تنگی نفس را تجربه می کنند ممکن است نیاز به تنفس عمیق‌تر یا سریع‌تر نفس کشیدن را احساس کنند. اما این می تواند تنگی نفس را تشدید کند زیرا عضلات باید سخت‌تر کار کنند.از تکنیک های تنفسی که افراد می توانند برای تسکین علائم خود استفاده کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- انجام عمل دم به آرامی از طریق بینی و سپس عمل بازدم از طریق دهان در شرایطی که لب ها غنچه شده اند
- انجام عمل دم پیش از انجام کاری و انجام عمل بازدم پس از آن، مانند نفس کشیدن پیش از برخاستن از زمین و انجام عمل بازدم در حالت ایستاده
- تنفس گام شمار مانند انجام عمل دم در یک گام و انجام عمل بازدم پس از یک یا دو گام هنگام راه رفتن

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم
اگر فردی به طور منظم تنگی نفس را هنگام راه رفتن تجربه می کند باید به پزشک مراجعه کند. پزشک می تواند دلیل بروز این شرایط و بهترین گزینه های درمان برای آن را ارائه کند.اگر فردی با دشواری در تنفس یا از دست دادن هوشیاری مواجه می شود، دریافت کمک پزشکی فوری اهمیت دارد.
برچسب ها: تنگی نفس راه رفتن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها