کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پیامدهای کرونابرای پناهجویان افغان و ایرانی

11 اسفند 1399 ساعت 15:32


گروه بین الملل: گروهی از پناهجویان افغان و ایرانی که با عبور از شبه جزیره بالکان خود را به ایتالیا رسانده‌اند به دلیل محدودیت‌های وضع شده برای مقابله با شیوع بیماری همه گیر «کووید ۱۹» مجبور به عبور از مسیرهای صعب العبور کوهستان آلپ شده‌اند تا خود را به فرانسه برسانند.
عبور از مرز کوهستانی بین ایتالیا و فرانسه حتی برای این پناهجویان که در مسیر رساندن خود به قاره اروپا موانع زیادی را پشت سر گذاشته‌اند دشوار است. بسیاری از این پناهجویان تلاش می‌کنند در طول شب وارد خاک فرانسه شوند تا با ماموران ژاندارمری ملی این کشور روبرو نشوند.این ماموران در صورت مشاهده پناهجویان در منطقه مرزی آنها را پس از چند ساعت بازداشت می‌کنند و به ایتالیا باز می‌گردانند.امیر هوتک، پناهجوی ۲۳ ساله افغان در مورد مسیر طی شده می‌گوید: «از افغانستان به ایران، از ایران به ترکیه، از ترکیه به یونان، از یونان به آلبانی، از آلبانی به مونته نگرو، از مونته نگرو به بوسنی، از بوسنی به کرواسی، از کرواسی به اسلوونی و از اسلوونی به ایتالیا رفتم.»از چند ماه پیش در سال ۲۰۲۰ نوع پناهجویانی که از این منطقه عبور می‌کنند اندکی تغییر کرده است. خانواده‌های زیادی هستند که اغلب کودکانی به همراه دارند. آنها از مسیر [شبه جزیره] بالکان عبور کرده‌اند. اکثر آنها افغان، ایرانی یا عراقی هستند.
صلیب سرخ ایتالیا از سال ۲۰۱۷ به بعد گشت زنی در منطقه مرزی را در خاک ایتالیا آغاز کرد. در آن زمان بسیاری از پناهجویانی که از شمال قاره آفریقا با قایق خود را به ایتالیا رسانده بودند از این مسیر عبور می‌کردند. اعضای صلیب سرخ ایتالیا می‌گویند که طی ماههای اخیر با گروه دیگری از پناهجویان در این منطقه روبرو شده‌اند.میکله بلموندو، یکی از افرادی که به طور داوطلبانه برای صلیب سرخ ایتالیا فعالیت می‌کند درباره پناهجویان در منطقه مرزی با فرانسه می‌گوید: «از چند ماه پیش در سال ۲۰۲۰ نوع پناهجویانی که از این منطقه عبور می‌کنند اندکی تغییر کرده است. خانواده‌های زیادی هستند که اغلب کودکانی به همراه دارند. آنها از مسیر [شبه جزیره] بالکان عبور کرده‌اند. اکثر آنها افغان، ایرانی یا عراقی هستند.»این عضو صلیب سرخ ایتالیا ریزش بهمن و سرمای شدید را از جمله خطراتی عنوان می‌کند که جان پناهجویان را در جریان عبور از مرز کوهستانی تهدید می‌کند. میکله بلموندو تاکید کرد که اگر پناهجویان لباس گرم و دستکش به همراه نداشته باشند دمای ۱۵ تا ۲۰ درجه زیر صفر در کوهستان می‌تواند برای آنها «مرگبار» باشد.صلیب سرخ ایتالیا از مشاهده حدود پنج هزار پناهجو در کلاویره در نزدیکی مرز با فرانسه از سال ۲۰۱۷ تاکنون سخن گفته است.

 


کد مطلب: 259238

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/259238/پیامدهای-کرونابرای-پناهجویان-افغان-ایرانی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir