به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۷:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۱ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب : ۲۵۹۲۵۷

افزایش موارد قتل زنان در افغانستان

افزایش موارد قتل زنان در افغانستان
گروه جامعه: وزارت امور زنان افغانستان اعلام کرد: در سال جاری شمسی دست‌کم ۱۳۶ زن در نتیجه خشونت‌های خانوادگی در این کشور به قتل رسیده اند.به گزارش ایسنا، رویا دادرس، سخنگوی وزارت امور زنان افغانستان امروز (دوشنبه) به شبکه خبری بی‌بی‎ سی گفت: این رقم نسبت به سال گذشته که موارد قتل حدود ۹۰ مورد بوده، بیش از پنجاه درصد افزایش یافته است.وی بر این باور است که شیوع کروناویروس و اعمال قرنطینه سبب حضور بیشتر مردان در خانه و حاد شدن خشونت‌های کوچک و پنهان شده و برخی حتی منجر به قتل شده است.بیشتر این قضایا در ولایتهای سرپل، بادغیس، نیمروز، لوگر، غور، دایکندی، بامیان، هرات، جوزجان، بغلان، لغمان، فاریاب، پروان، تخار، کاپیسا و قندوز ثبت شده است.
 
سخنگوی وزارت امور زنان افغانستان افزود: در تمام سال جاری نیز در وزارت زنان ۷۰۰۰ مورد خشونت علیه زنان ثبت شده که ۴۰۰۰ مورد بیشتر بعد جرمی داشتند و برای رسیدگی به نهادهای عدلی و قضایی سپرده شدند.همچنین به گفته این مسئول، حدود ۲۰۰۰ مورد دیگر  از طریق مشورت حقوقی و نزدیک به ۷۰۰ پرونده از راه میانجیگری حل و فصل شده است.بر اساس اطلاعات سخنگوی وزارت امور زنان افغانستان، بالاترین خشونت ثبت شده که نزدیک به ۱۳۰۰ پرونده بوده، ضرب و شتم است و پس از آن فرار از منزل و پرداخت نکردن نفقه از دیگر موارد با آمار بالا است.
خشونت علیه زنان در افغانستان یکی از چالش‌های بزرگ اجتماعی است.رسوم ناپسند، ضعف و عدم برخورد قاطعانه با عاملین خشونت، نفوذ زورمندان در روند رسیدگی به خشونت‌ها، نبود قاضی زن، وکیل و دادستان، کمبود آگاهی و پایین بودن میزان سواد از دلایل خشونت علیه زنان خوانده می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها