به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۲ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۲۵۹۳۳۳

کارهایی که اضطراب را به جانتان می‌اندازد

کارهایی که اضطراب را به جانتان می‌اندازد
گروه جامعه: در مواقعی که خطر واقعی جان یا مال انسان را تهدید می‌کند، بروز اضطراب طبیعی است اما گاهی این احساس در زمانی نامناسب و بیش از حد به سراغ فرد آمده و اختلالاتی را در زندگی روزمره ایجاد می‌نماید. «اونا مک کان»، استاد روانپزشکی و مدیر بخش برنامه اختلالات اضطراب در دانشکده پزشکی جان هاپکینز در این باره می گوید. این وضعیت واقعا می تواند زندگی شخصی فرد را تحت تأثیرات سوء قرار دهد.دکتر مک کان توضیح می دهد که در نهایت، اضطراب ممکن است به حدی افزایش یابد که فرد نتواند وظایف معمول خود را انجام دهد، به کارهای خانه بپردازد یا از خود یا عزیزانش مراقبت کند. اطلاع از اینکه چه چیزی ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن اضطراب شود، می تواند به جلوگیری از بروز آن، آنهم در سطوح بالا کمک کند. عوامل محرک اضطراب برای تمامی افراد یکسان نیست اما در مطلب به موارد شایع و عمومی اشاره می‌کنیم.

نگرانی درباره سلامتی جسمی خود
آیا درد در سینه من نشانه حمله قلبی است؟ آیا بثورات پوستی‌ام نشانه سرطان است؟ اضطراب اغلب می تواند ناشی از نگرانی از وجود مشکل یا بیماری در بدن باشد. هر کسی هرازگاهی در مورد سلامتی خود نگران‌هایی دارد اما بسته به سابقه و شخصیت فرد، بروز برخی علائم جسمی می‌تواند باعث یک اختلال اضطرابی کامل شود.

نگرانی درباره عزیزان
برای برخی افراد، اضطراب ناشی از نگرانی در مورد خودشان نیست، بلکه بیشتر نگرانی چیزی هستند که ممکن است برای عزیزانشان اتفاق بیفتد. دکتر مک‌کان می‌گوید که مردم ممکن است نه تنها در مورد اتفاقی که برای فرزندان، اعضای نزدیک خانواده یا دوستانشان می‌افتد نگران و ناراحت باشند، بلکه در مورد اینکه در صورت وقوع اتفاقی بد چگونه باید با آن کنار بیایند، اضطراب دارند.

وضعیت مالی
یکی از دلایلی که ممکن است باعث اضطراب شود این است که در ذهن ما، پول با بقا ارتباط دارد. کلوئی کارمایکل، دکترای روانشناسی در نیویورک در این زمینه گفت: پول در واقع منبعی است که می تواند احساس امنیت در افراد ایجاد کند. هنگامی که احساس شود این منبع کم است، مردم تصور می‌کنند بقای آنها در سطح بسیار ابتدایی به خطر افتاده است. برخی از عوامل استرس‌زای مالی معمول مربوط به نگرانی در مورد پس‌انداز، امنیت شغلی، حقوق و دستمزد، نداشتن درایت مالی و مقایسه ثروت خود با دیگران است.

نداشتن خواب کافی
طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا،‌ بزرگسالان باید حداقل ۷ ساعت خواب خوب و با کیفیت در شبانه‌روز داشته باشند. کمبود خواب عامل دیگری است که می‌تواند اضطراب را تشدید کند. طی این سالها، دکتر مک‌کان مطالعاتی در مورد ارتباط بین کمبود خواب و اضطراب انجام داده است. او از طریق این کار دریافت که صرف نظر از اینکه کسی دچار اختلال اضطراب باشد یا نه، سطح اضطراب بدنبال یک شب کم‌خوابی بالا می رود. این پیوند می تواند یک چرخه معیوب ایجاد کند: در حالی که کمبود خواب باعث اضطراب می‌شود، اضطراب می تواند موجب بروز مشکلات خواب گردد.

مصرف برخی داروها
برخی از داروها محرک بوده و بنابراین می توانند در بیماران اضطراب ایجاد کنند. از جمله آنها می‌توان به آمفتامین و متیل فنیدیت اشاره کرد که هر دو در درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه استفاده می شود. دکتر مک‌کان می گوید برخی از داروهای ضدافسردگی مانند بوپروپیون و ونلافاکسین و برخی داروهای ضدآسم می توانند برای برخی افراد تحریک‌کننده و اضطراب‌آفرین باشند.

رژیم غذایی ناسالم
بر کسی پوشیده نیست که اگر تغذیه سالمی نداشته باشیدطبیعتا از نظر جسمی نیز ایده‌آل نخواهید بود. اما علاوه بر این مساله، تغذیه ناسالم می‌تواند شما را از نظر روحی نیز تضعیف کند.رژیم غذایی نامناسب می تواند شما را نسبت به تأثیرات اضطراب حساس کند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که خوردن مقدار زیادی کربوهیدرات فرآوری شده می تواند اضطراب را افزایش دهد.محققان معتقدند این شرایط ممکن است به دلیل تغییرات مکرر و سریع در سطح گلوکز خون باشد. کاهش قند خون مکرر نیز با اختلالات خلقی همراه است.
 
برچسب ها: اضطراب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها