به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۲ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۲۵۹۳۸۱

خواب عصرگاهی هوشیاری فردرا افزایش می‌دهد

خواب عصرگاهی هوشیاری فردرا افزایش می‌دهد
گروه علمی:خوابیدن به وقت بعدازظهر، چرت کوتاه و چرت بلند، فوایدی مثل بهبود حافظه و یادگیری و بالا رفتن سطح هوشیاری و تمرکز فرد دارد. چرت عصرگاهی به افرادی که شب‌ها نمی‌توانند خوب بخوابند توصیه نمی‌شود. برخی از افراد به چرت بعدازظهر عادت دارند و برای آنکه کمبود خواب شب را جبران کنند یا هنگام عصر کارایی بیشتری داشته باشند باید بخوابند. گفته می‌شود بوریس جانسون نیز به چرت عصرگاهی در محل کار علاقه دارد (البته کارمندان او این قضیه را تکذیب می‌کنند). اشخاصی چون وینستون چرچیل، آلبرت اینشتین و لئوناردو داوینچی از کسانی بودند که عصرها می‌خوابیدند. شاید بعضی‌ها فرصت نداشته باشند عصرها بخوابند؛ اما با شیوع ویروس کرونا و دورکاری این فرصت در اختیار کارمندانی که از خانه کار می‌کنند قرار گرفته است. چرت عصرگاهی شیوه‌ای عالی برای ایجاد حس آرامش و هوشیاری بیشتر فرد است. حال شاید این سوال برای شما پیش آید که چه مقدار خواب عصرگاهی برای ما مفید است؟

اگر می‌خواهید بعد از بیدار شدن هوشیار و سرحال باشید، توصیه می‌شود بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه بخوابید. چرت طولانی‌تر ممکن است باعث خواب‌آلودگی شما شود. نوشیدن قهوه قبل از خواب باعث می‌شود هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید احساس خواب‌آلودگی کمتری داشته باشید. خواب کوتاه برای افزایش سطح انرژی شما بسیار خوب است، اما جالب است که چرت طولانی نیز به یادگیری و ترمیم قوای اولیه کمک می‌کند. یک یا ۲ ساعت خواب عصرگاهی برای بهبود مهارت‌های حرکتی و به یاد آوردن خاطرات و واقعیت‌ها مفید است.

مطالعه‌ای که در چین انجام شده نشان می‌دهد خوابیدن منظم در بعدازظهر با عملکرد شناختی بهتر افراد بزرگسال ارتباط دارد. محققان از ۲ هزار و ۲۰۰ فرد بالای ۷۰ سال درباره عادات خواب‌شان سوال کردند و دریافتند کسانی که چرت می‌زنند اختلال شناختی کمتری از افرادی دارند که عصرها نمی‌خوابند.اما مدت چرت زدن نیز نقش مهمی در عملکرد انسان‌ها دارد. در تحقیق مشابهی که انجام شد دریافتند کسانی که عصرها معمولاً ۳۰ تا ۹۰ دقیقه می‌خوابند نسبت به آنهایی که بیشتر یا کمتر از این مقدار چرت می‌زنند عملکرد شناختی بهتری دارند.

دلیل اینکه چرت زدن به افزایش هوشیاری و میزان تمرکز کمک می‌کند هنوز به طور دقیق مشخص نیست. احتمالاً چرت زدن به مغز کمک می‌کند تا محصولات زائدی را که در نبود خواب جلوی فعالیت مغز را می‌گیرند پاک و ذخیره انرژی مغز دوباره احیا شود. چرت کوتاه نیز می‌تواند قدرت تمرکز شما را بالا ببرد و از بی‌ثباتی شبکه‌های مغزی جلوگیری کند.از سوی دیگر چرت‌های طولانی باعث نیروبخشی می‌شوند، زیرا امکان دارد فرد وارد مراحل مختلف خواب شود که هر مرحله تضمین‌کننده روندهای مختلفی از یادگیری است؛ مثلاً در طول REM (حرکت سریع چشم- Rapid Eye Movement) مغز تقریباً به اندازه زمان بیداری فعال است. شاید به همین دلیل باشد که خواب در مرحله REM تضمین‌کننده عملکرد بهتر حافظه کوتاه‌مدت و حافظه عاطفی است.

چرت عصرگاهی فواید بسیاری دارد؛ اما به کسانی که با مشکل کم‌خوابی مواجه‌اند توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است خوابیدن هنگام شب را دشوار کند. همچنین در مواردی که فرد بلافاصله بعد از خواب مجبور به انجام کار مشخصی باشد نیز توصیه نمی‌شود چون ممکن است مدتی طول بکشد تا فرد کاملاً هوشیار شود.در تحقیق دیگری نشان داده شد که چرت‌ زدن مکرر به بالا بودن فشار خون و وزن مربوط است. چرت زدن در کارگران شیفت شب، افراد بازنشسته، سیگاری‌ها و اشخاصی که به اختلالات خواب یا چاقی مبتلا هستند بیشتر دیده می‌شود. اینکه چرت زدن برای این افراد مضر است یا مفید موضوعی است که هنوز کاملاً روشن نشده، اما چیزی که واضح است اینکه این افراد معمولاً به خواب بیشتری نیاز دارند.اگر احساس می‌کنید وقتی در خانه کار می‌کنید تمرکزتان کم شده بهتر است وقت ناهار کمی بخوابید. چرت کوتاه بر افزایش سطح هوشیاری و تمرکز فرد تاثیر زیادی دارد. چرت‌های طولانی نیز باعث بهبود عملکرد حافظه و یادگیری فرد می‌شود.
برچسب ها: خواب عصرگاهی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها