به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۲ ساعت ۱۶:۰۲
کد مطلب : ۲۵۹۴۶۲
اقدام خلاف انتظار پنجره‌های فرصت را می‌بندد

هشدار تازه ایران به غرب درباره برجام

هشدار تازه ایران به غرب درباره برجام
گروه سیاسی: سخنگوی دولت تأکید کرد که سیاست فشار حداکثری امروز شکست خورده و برای آمریکا راهی جز بازگشت به برجام نمانده است.
علی ربیعی  با اشاره به موضع ایران درباره پیشنهاد سه کشور اروپایی برای برگزاری نشست ۴+۱ با مشارکت آمریکا به عنوان میهمان گفت: در پاسخ به سوالات بطور دقیق‌تر به آن خواهم پرداخت، اما در اینجا لازم می‌دانم که به اصول کلی دولت در سیاست خارجی و داخلی اشاره کنم.وی افزود: دولت در هشت سال گذشته در سیاست داخلی ایجاد فضایی آرام و گسترش تسهیل‌گری برای کنش اجتماعی مردم و نیز در عرصه اقتصادی مقاوم کردن اقتصاد همزمان با تلاش برای رشد و توسعه داشته و نگاهی به گسترش زیرساخت‌ها و مقایسه آن با گذشته‌ها این مهم را نشان می‌دهد. در سیاست خارجی دولت براساس یک منطق تصمیماتی را تاکنون اتخاذ و دنبال کرده است. دولت در این هشت سال ایجاد زمینه برای تامین رفاه و آسایش مردم را با از میان بردن تحریم‌های ضدانسانی، تامین امنیت فیزیکی مردم در برابر خطر تروریسم و جنگ و نیز تامین سلامت مردم در سال اخیر در برابر پاندمی ویروس کرونا را دنبال کرده است.
ربیعی با تاکید بر اینکه همیشه اعتقاد داشته‌ایم هدف بنیادین سیاست خارجی باید کمک به تامین این اهداف باشد، اظهار کرد: این اعتقاد در دولت، بازتاب انتخاب مردم ما برای بهره‌مندی از یک زندگی امن، مرفه و سالم براساس آنچه که شایسته و سزاوار برخورداری از آن هستند بوده است. ما در طول این هشت سال اعتقاد داشتیم این مردم هستند که دولت‌های منتخب خود را با دستورالعمل‌هایی که با خرد جمعی از نیازهای عمومی جامعه استنباط کرده‌اند، به پیش می‌رانند و رسالت دولت چیزی جز پیگیری آن دستورالعمل برخاسته از صندوق‌های رای نیست.وی افزود: این همان معنای مقدس از جمهوریت است که هر کسی که با آرمان‌های انقلاب پیمان بسته باشد از آن عدول نمی‌کند.
سخنگوی دولت ادامه داد: بر مبنای همین اعتقاد راسخ بود که دولت از نخستین روزهای آغاز به کار خود در سال ۹۲ به میدان رفع تحریم‌ها از راه مذاکرات چندجانبه با ۱+۵ قدم گذاشت. ما نزدیک به دو سال بعد از آن تاریخ موفق به توافقی شدیم که ضمن پاسداشت همه دستاوردهای صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای به این بحران جعلی خاتمه می‌داد و حلقه امنیتی‌سازی ایران را که صدمات بی‌شماری به حیات ملی ایران و زندگی روزمره ایرانیان وارد کرده بود، با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد در هم شکست و آینده مبهم را که کشورمان با وارد شدن به فصل هفتم منشور ملل متحد انتظار آن را می کشید به آینده روشن تبدیل کرد.ربیعی با بیان اینکه رژیم ترامپ با فریب‌خوردن از کسانی که از اولین روزهای انعقاد برجام رخداد پیش آمده را بر باددهنده آرزوهای پلیدشان برای مردم ایران می‌دیدند، راهی شیطانی را انتخاب کرد، اظهار داشت: در نهایت این راه به نتیجه‌ای جز انزوای بین‌المللی آمریکا در نهادها و سازمان‌هایی که روزگاری خود موسس آنها بود، نرسید. هرچند رفتارهای غیرمتعارف و غیرعقلانی و ظالمانه ترامپ هزینه‌های سنگینی به اقتصاد مردم ما تحمیل کرد اما کوچکترین موفقیتی در شکستن کمر استقلال و استقامت ملی ما که از اراده برای تعیین حق سرنوشت یک تمدن کهن برمی‌خیزد، نداشت.وی با بیان اینکه امروز که به اقرار مقامات دولت جدید آمریکا و همه ناظران جهان، سیاست فشار حداکثری شکست خورده، تصریح کرد: برای آمریکا راهی جز بازگشت به برجام باقی نمانده است. ما در طول این سال‌ها به عهد خود پایبند ماندیم و اکنون نوبت آمریکاست که شعار خود در بازگشت به جهان را با کنار گذاشتن غیرانسانی‌ترین تحریم‌هایی که جهان به خاطر می‌آورد، اثبات کند.سخنگوی دولت با بیان اینکه ما هم مانند بسیاری از ملت‌های دیگر باور داریم که هیچ راهی جز دیپلماسی برای حل اختلاف جاری نیست، تاکید کرد: اما دیپلماسی نمی‌تواند بدون حسن نیت و نشان دادن صداقت آغاز شود. دولت آمریکا تا امروز از برداشتن کوتاه‌ترین گامی که نشانگر تلاش برای اعتمادسازی باشد خودداری کرده است.
ربیعی تصریح کرد: دولت و مذاکره‌کنندگان ما به عنوان وکلای مردم در احقاق حق ضایع‌شده ملت ما در تعقیب دیپلماسی چه از راه سازوکارهای چندجانبه و چه از راه مجامع بین‌المللی کوتاه نخواهند آمد، اما هرگز تن به بازی بی‌پایانی نخواهند داد که هدف از آن خریدن زمان برای دولت آمریکا و به تعویق انداختن لغو تحریم‌هایی باشد که نه تنها با متن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، روح قوانین بین‌المللی و نص برجام مغایرت دارد، بلکه رنج را بر مردم ما تمدید می‌کند.وی افزود: ما آماده‌ایم که هر پیشنهاد عادلانه و صادقانه‌ای را برای حل این اختلاف بشنویم اما بیش از آن منتظریم که اقداماتی را در عمل ببینیم که می‌توانند به تدریج اعتماد ازدست‌رفته را بازسازی کنند.هفته گذشته در توافق با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، قانون مصوب مجلس را به نحوی اجرا کردیم که ضمن احترام به قانون، به جامعه بین‌المللی اطمینان بدهیم که برنامه.های هسته‌ای ما همچنان ذیل نظارت‌های مشروع بین‌المللی و در مسیر صلح آمیز باقی خواهد ماند. این توافق حامل پیامی روشن دال بر حسن نیت ما در فرصت دادن به دیپلماسی بود.ربیعی با بیان اینکه امروز انتظار داریم اعضای شرکت‌کننده در برجام با دریافت این پیام، گام متقابلی برای اثبات حسن نیت بردارند، گفت: در اینجا نمی‌توانم از این هشدار صرف نظر کنم که اقدامی خلاف انتظار ما آثاری مخرب بر فرایندهای دیپلماتیک خواهد داشت و می‌تواند پنجره‌های فرصت را به سرعت ببندد.
وی ادامه داد: همینطور انتظار داریم که همه طرف‌ها عاقلانه و دوراندیشانه رفتار کنند و ارزش لحظات گذرا و برگشت‌ناپذیر را بدانند. ما همچنان به دیپلماسی متعهدیم و اطمینان داریم که در آینده‌ای نزدیک، قانونمندی بر زیاده‌خواهی و زورگویی غلبه خواهد کرد.


 
برچسب ها: ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۲ ۱۶:۴۲
تیتر مقتدرانه ای دارد این متن !!!!!!!! (370465)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها