به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۲ ساعت ۱۸:۲۵
کد مطلب : ۲۵۹۵۰۵

گردباد فضایی بالای قطب شمال رصد شد

گردباد فضایی بالای قطب شمال رصد شد
گروه علمی: محققان با بررسی مشاهدات ماهواره ای سال ۲۰۱۴ میلادی یک گردباد فضایی رصد کردند که بالای قطب شمال زمین می چرخیده است.محققان برای نخستین بار یک گردباد فضایی رصد کردند که بالای قطب شمال می چرخیده است و چشم اندازی از رویدادی فراهم می‌کند که به اعتقاد محققان در سیارات سراسر جهان وجود دارد. این طوفان وسیع توسط گروهی از محققان به رهبری دانشگاه شأن دانگ چین رصد شده است. آنها مشاهدات ماهواره‌ها در آگوست ۲۰۱۴ میلادی را تحلیل کردند تا یک تصویر سه بعدی از پدیده‌ای بسازند که در یونوسفر زمین اتفاق می‌افتد.
 
آنها طی تحقیقی متوجه شدند انبوهی از پلاسما در حال چرخش مشابه یک پدیده آب و هوایی مبتنی بر باد روی زمین رفتار می‌کند. اما در این رویداد برخلاف گردبادهای قابل رصد روی سیاره خاکی به جای باران، الکترون می بارد.
این گردباد فضایی در گستره هزار کیلومتری بالای قطب شمال اتفاق افتاده و به مدت ۸ ساعت ادامه داشته است. تحقیقات نشان داده مرکز گردباد فضایی نیز مانند نمونه‌های زمینی بسیار بزرگ بوده است. همچنین طوفان مذکور دارای چند بازوی مارپیچ بوده است.

چنین گردبادهایی تأثیرات مهمی روی رویدادهای آب و هوایی مانند دارند و به اختلال در ماهواره‌های مستقر در مدار زمین، ارتباطات رادیویی و سیستم‌های ارتباطی و مسیریابی ماهواره‌ای منجر می‌شود.طبق گزارشی که در نشریه «نیچر کامونیکیشنز» منتشر شده این فرایند احتمالاً روی تعامل بین بادهای بین ستاره‌ای و سایر منظومه‌های شمسی در سراسر جهان نیز تأثیرگذار است.
برچسب ها: اکتشافات فضایی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها