به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۲۵۹۵۴۸

قاچاق انسولین چقدر جدی است؟

قاچاق انسولین چقدر جدی است؟
گروه جامعه: «در حال حاضر از سامانه تیتک برای در اختیار گذاشتن انسولین به بیماران استفاده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که انسولین به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسد.» این گفته‌های کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو است.همچنین سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره کمبود انسولین گفت: «کمبود انسولین قلمی مقطعی است و بیماران دیابتی برای تهیه آن به سامانه تیتک مراجعه کنند.»در حالی کیانوش جهانپور از مقطعی بودن کمبود انسولین می‌گوید که امسال برای بار دوم موضوع کمبود آن مطرح و موجب نگرانی بیماران شده است. همچنین حرف‌های او انتقاداتی نیز داشته است. بیماران می‌گویند انسولین دارویی نیست که با نبودن مقطعی یا تاخیر در استفاده از آن زنده ماند.

تیتک، سامانه‌ پر حاشیه
از سوی دیگر پیدا کردن دارو در سامانه تیتک چندان کار راحتی نیست. برنامه‌ای که اپ استور نسخه دانلود آن را ارائه نمی‌دهد. هنگام کار کردن با نسخه اندرویدی آن هم خطاهای زیادی نشان می‌دهد. از همان ابتدای کار برای جستجوی داروی مورد نظر باید چندین بار کلیک کرده تا بالاخره وصل شود.بعد از پیدا کردن دارو لیستی از داروخانه‌ها را نشان می‌دهد. اما آنچه آن سوی خط می‌شنوید این است: «شماره‌ای که با آن تماس گرفته‌اید اشتباه است، «انسولین نداریم»، « حالا هفته بعد تماس بگیرید احتمالا بیاریم».

روز گذشته سخنگوی سازمان غذا و دارو هم گفت: «کمتر از دو سال دیگر در تولید انسولین قلمی خودکفا می‌شویم. دیابتی‌هایی که فقط یک نوع برند خاص از انسولین را مصرف می‌کنند می‌توانند از مشابه داخلی استفاده کنند.» این در حالی است که برخی از بیماران و خانواده‌هایشان از کیفیت پایین انسولین ایرانی می‌گویند. مادر یکی از کودکانی که انسولین به صورت روزانه استفاده می‌کند به تجارت‌نیوز می‌گوید: «انسولین خارجی که پیدا کردنش راحت نیست. مدتی است دخترم از انسولین ایرانی استفاده می‌کند اما برایش مشکلاتی درست کرده است و مجبور شدم چند بار او را در بیمارستان بستری کنم.»یکی از بیمارانی که از سامانه تیتک استفاده کرده می‌گوید: «با این سامانه کار کردن، وقت تلف کردن است. مثل قبل در داروخانه‌ها دنبال انسولین می‌گردم.»
اما این مشکل تنها برای انسولین نیست و بیماران دیگر هم می‌گویند با این سامانه به سختی توانستند داروی مورد نظر خود را پیدا کنند. یکی از کسانی که با تیتک نتوانسته داروی خود را پیدا کند به تجارت‌نیوز می‌گوید: «داروخانه‌ای که تیتک برای داروی مورد نظر ما نشان داد تبریزی بود در حالی که در کرج توانستم این دارو را پیدا کنم.»

علت کمبود انسولین چیست؟
کمبود انسولین نه حرف امروز است نه دیروز. نه به ضعف سامانه تیتک منتهی می‌شود و نه داروخانه. انسولین از داروهایی است که با ارز دولتی وارد می‌شود و توزیع و کمبود آن حواشی زیادی دارد.اواخر مهرماه بود که کمبود انسولین در کشور بحرانی شد و به دنبال آن هشتگ «انسولین نیست» در توییتر داغ شود. تجارت‌نیوز نیز در گزارشی به علت کمبود انسولین پرداخت که در آن محمود نجفی عرب،  رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران گفت بیش از ۱/۵ برابر نیاز کشور انسولین وارد کشور شده است. اما انسولین وارد شده، مجددا صادر می‌شود. یا به عبارتی از راه‌های غیرقانونی از کشور خارج می‌شود.»سخنگوی سازمان غذا و دارو اما با بیان اینکه یکی از این علت‌های کمبود انسولین که مربوط به حمل و نقل بین‌المللی است. گفت: «با توجه به همه‌گیری کووید ۱۹ برخی تاخیرها پیش آمده است. علت دیگر هم مربوط به فراز و نشیب‌های تخصیص ارز دارو است چرا که برای واردات انسولین، مشکلات و ناهماهنگی‌هایی دیده می‌شود که تأثیر آن را در بازار می‌توان دید.»با همه اینها هنوز بیماران دیابتی با مشکل کمبود انسولین دست و پنجه نرم می‌کنند. چالش کمبود انسولین ادامه دارد و باعث شده برخی به کم کردن دوز مصرفی و یا تغییر نوع مصرفی از خارجی به ایرانی و بازار سیاه روی بیاروند.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: قاچاق انسولین
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها