به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۲۵۹۵۷۳

بازگشت آلایندگی انرژی به وضعیت پیش از کرونا

بازگشت آلایندگی انرژی به وضعیت پیش از کرونا
گروه اقتصادی: آژانس بین‌المللی انرژی با اعلام این که انتشار جهانی دی اکسید کربن مرتبط با انرژی در دسامبر سال ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد افزایش یافت، هشدار داد آلایندگی در بعضی از کشورها به سطحی بالاتر از پیش از شیوع پاندمی افزایش پیدا کرده است. به گزارش ایسنا، رشد ملایم آلایندگی دی اکسید کربن در اواخر سال ۲۰۲۰ منعکس‌کننده احیای اقتصادی از یک سال کم سابقه است که طی آن واکنش دولتی به شیوع پاندمی باعث کاهش آلایندگی در اکثر اوقات سال شد.طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، بحران کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ باعث بزرگ‌ترین کاهش جهانی سالانه انتشار دی اکسید کربن مرتبط با انرژی از زمان جنگ جهانی دوم به این طرف شد اما در مجموع کاهش حدود شش درصدی آلایندگی، تفاوتهای گسترده که از نظر منطقه و زمان سال وجود داشته را پوشانده است.
 
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد آلایندگی جهانی در دسامبر ۲۰۲۰ حدود ۶۰ میلیون تن در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹ بالاتر بود. این افزایش تحت تاثیر بهبود فعالیت اقتصادی و تقاضای بالاتر برای انرژی و عدم وجود تدابیر سیاستی برای تقویت استفاده از انرژی پاک در اقتصادهای بزرگ روی داد. بسیاری از اقتصادها اکنون شاهد افزایش میزان آلایندگی به سطح پیش از بحران کووید ۱۹ هستند. فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی اظهار کرد: رشد دوباره آلایندگی‌های کربن جهانی در اواخر سال گذشته هشدار جدی است که اقدامات کافی برای شتاب بخشیدن به گذار جهانی به انرژی پاک انجام نگرفته است. آژانس بین المللی انرژی در مارس سال ۲۰۲۰ از دولتها خواست انرژی پاک را در قلب طرح‌های محرک اقتصادی خود قرار دهند تا روند احیای پایدار را تضمین کنند. بیرول گفت: آمار ما نشان می‌دهد که ما به سطح انتشار کربنی برگشتیم.

به گفته بیرول، آمار نشان می دهد که به وضعیت آلایندگی سابق برگشته ایم. امسال برای اقدام اقلیمی بین‌المللی حیاتی است و با امیدهای بالا آغاز شده اما آمار جدید یادآور جدی از چالش‌های عظیمی هستند که در تغییر سریع سیستم انرژی جهانی با آنها مواجه هستیم. آلایندگی‌ها در چین به میزان ۰.۸ درصد معادل ۷۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۰  در مقایسه با سطح سال ۲۰۱۹ افزایش یافت که تحت تاثیر روند احیای اقتصادی این کشور در طول سال بود. میزان آلایندگی‌ها از آوریل به بعد که چین برای نخستین بار از پاندمی خارج شد و محدودیتها را رفع کرد افزایش یافت. در آمریکا آلایندگی‌ها از سپتامبر ۲۰۲۰ به بالای سطح سال ۲۰۱۹ رسید زیرا فعالیت اقتصادی بهبود یافت و محدودیتها تسهیل شدند. در برزیل بهبود فعالیت حمل و نقل جاده‌ای پس از افت قابل توجهی که در آوریل داشت، باعث احیای تقاضا برای نفت شد و همزمان افزایش تقاضا برای گاز در ماههای بعد سال ۲۰۲۰ میزان آلایندگی را تا پایان سه ماهه چهارم به بالاتر از سطح سال ۲۰۱۹ افزایش داد.بر اساس گزارش پلاتس، بیرول هشدار داد اگر انتظارات برای احیای اقتصاد جهانی در سال میلادی جاری تایید شوند و تغییرات سیاستی عمده ای در اقتصادهای بزرگ جهان وجود نداشته باشد، آلایندگی‌های جهانی احتمالا در سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا خواهد کرد.
برچسب ها: آلایندگی انرژی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها