به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۲۵۹۵۸۳

بزرگترین برندگان کمبود جهانی تراشه

گروه اقتصادی: کمبود ناگهانی نیمه رساناها، تولید خودرو را مختل ساخته و رشد درآمد اپل را محدود کرده اما در عوض به بازار سازندگان تجهیزات تولید تراشه حسابی رونق بخشیده است.به گزارش ایسنا، این شرکتها به عنوان بزرگترین برندگان کمبود جهانی تراشه ظاهر شده اند زیرا شرکتهای تراشه سازی به افزایش ظرفیت تولیدشان برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده اقدام کرده اند. شرکت اپلاید متریالز که بزرگترین سازنده تجهیزات تولید نیمه رسانا در جهان است، شاهد رشد حدود ۴۰ درصدی ارزش سهامش در سال میلادی جاری بوده و بهترین عملکرد را در شاخص نیمه رسانا داشته است. ارزش سهام شرکتهای بروکس اتومیشن، لام ریسرچ کورپ و کی ال ای کورپ در همین مدت هر یک بیش از ۲۳ درصد رشد کرده که دو برابر رشد شاخص نیمه رسانای فیلادلفیا بوده است.
 
توسعه بودجه تجهیزات از سوی شرکتهای بزرگ تراشه سازی و دولتهایی که نگران نفوذ خارجی در تاسیسات تولید هستند، به وال استریت این اطمینان را بخشیده که روند صعودی مذکور قوی می ماند.مشکل کمبود تراشه تا یک سال پیش که کووید ۱۹ به سرعت شیوع یافت و باعث سقوط فعالیت اقتصادی و کاهش تولید شرکتها شد، غیرقابل تصور بود. اما پس از شوک اولیه، فروش بسیاری از صنایع افزایش یافت و شرکتها در تلاش برای افزایش موجودی انبارهایشان هستند. بسیاری از شرکتهای تراشه سازی اکنون با حداکثر ظرفیت تولید می کنند و دولتها کمبود کارخانه های تولید تراشه را یک ریسک امنیت ملی می بینند.

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا هفته گذشته دستور اجرایی برای بازبینی زنجیره تامین نیمه رساناها و محصولات دیگر امضا کرد. اگرچه انتظار نمی رود راه حل فوری برای این مشکل وجود داشته باشد اما ناظران صنعت می گویند روند بلندمدت مشخص است و به تجهیزات بیشتری نیاز خواهد بود.شرکت TSMC تایوان که برای اپل و برادکام تراشه تولید می کند، قصد دارد ۱۲ میلیارد دلار برای ساخت کارخانه ای در آریزونا هزینه کند. بخشی از هزینه های ساخت این کارخانه در برنامه هزینه سرمایه این شرکت برای سال ۲۰۲۱ منظور شده است. هزینه سرمایه برادکام ممکن است از ۱۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۲۸ میلیارد دلار بالغ شود.بر اساس گزارش بلومبرگ، گری دیکرسون، مدیرعامل شرکت اپلاید متریالز ماه گذشته گفته بود اقدام تولیدکنندگان بزرگ تراشه برای ساخت کارخانه های کوچکتر در مناطق جدید، فرصتهای جذابی را برای اپلاید متریالز ایجاد می کند.
برچسب ها: کمبود تراشه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها