به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۲۵۹۶۰۰

نپیوستن به «FATF» خود تحریمی است

نپیوستن به «FATF» خود تحریمی است
گروه اقتصادی: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: باتوجه به شرایط کشور باید «FATF» را بپذیریم و اجازه ندهیم دشمن حلقه محاصره را علیه‌مان تنگ‌تر کند و ما را به سمت خود تحریمی سوق دهد.
جلیل رحیمی جهان‌آبادی  درباره بیانیه مجلس شورای اسلامی در خصوص نپیوستن به نهاد « FATF » گفت: واقعیت امر این است که تبادل مالی در جهان تابع یک سری از مقررات است که این مقررات نه در اختیار قدرت‌های بزرگ و نه متعلق به نظام سیاسی خاصی است و نه این‌که  شرایط امروز ما در جهان به گونه‌ای است  که بتوانیم با این مقررات مقابله کنیم.این عضو کمیسیون امنیت و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بسیاری از مسائل و مقررات بین‌المللی شاید خیلی عادلانه و باب طبع ما نباشد اما لازمه تعامل مالی در جهان هستند، در حال حاضر جزء کشورهای انگشت‌شماری قرار داریم که این مقررات را نمی‌خواهیم بپذیریم و چند سال است که بلاتکلیف هستیم.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از طرف‌های تجاری ما که با ما همراه هستند مانند چین، روسیه و بعضی از کشورهای دیگر  اگر ما عضو «FATF» نباشیم و در لیست سیاه قرار گیریم هزینه تبادل مالی و تجارت با ما را نمی پذیرند چرا که به شدت برایشان سنگین است.نماینده باخرز، تایباد و تربت جام با اشاره به این که عدم عضویت ایران در نهاد«FATF» یک نوع خودتحریمی است، گفت: کشورمان  امروز از طرف غربی‌ها تحریم است، فشار بر روی مردم و اقتصاد ما وجود دارد، چرا دیگر خودمان با دست خودمان این حلقه تحریم را تکمیل کنیم؟

وی ادامه داد: امروز وقتی با کسانی که می‌گویند پیوستن ما به «FATF» تصویب نشود صحبت می‌کنید، نمی‌توانند  یک دلیل مستند و دقیق بیاورند که پیوستن به «FATF»چه آسیبی می‌تواند به ما بزند؟ سوال این است مگر ما چه کار نهانی انجام می‌دهیم یا چه جابه‌جایی پنهان در مراودات مالی داریم که می‌ترسیم نظارت بر روی آن صورت گیرد؟ در مسائل مالی و تبادلات مالی بین المللی کشوری هستیم که خرید و فروش‌مان در جهان کاملاً مشخص است.رحیمی جهان آبادی تاکید کرد: صادرات و  واردات ما مشخص است؛ چرا می‌خواهیم خودمان را در مظان اتهام قرار دهیم؟چرا مانند کشورهایی عمل می‌کنیم که کارشان غیرشفاف است؟ چرا می‌خواهیم ثابت کنیم جز آن دسته از کشورها هستیم که در  مسائل بین‌المللی رفتارهای هنجارشکنانه انجام می‌دهند؟ در صورتی که ما کشوری هستیم که پایبند به قانون است.

وی افزود: پرونده اتمی‌مان را  نگاه کنید؛ ما نسبت به رژیم صهیونیستی پایبندتر هستیم چرا که  عضو آژانس، نظارت‌های پادمانی , «NPT» هستیم و حتی پروتکل الحاقی را پذیرفته بودیم اما یک عده دوست دارند در همه مسائل ما را به گونه‌ای جلوه دهند و چالش‌هایd ایجاد کنند که این کشور در جهان تحت فشار بیشتری قرار گیرد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: «FATF» برای ما دو حالت دارد؛ یا می‌پذیریم  و از لیست سیاه این نهاد خارج می‌شویم و با شرکای تجاری خودمان تبادل مالی بر قرار می‌کنیم و نمی‌پذیریم علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی مراودات مالی ما قفل می‌شود؛ بنابراین باید چیزی را انتخاب کنیم که هر عقل سلیم و دلسوز  نظام می پذیرد.وی در پایان تاکید کرد: ما باید در این شرایط «FATF» را بپذیریم و اجازه ندهیم دشمن حلقه محاصره را علیه ما تنگ‌تر کند و ما را به سمت خود تحریمی سوق دهد.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: لوایح FATF
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها