به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۲۵۹۶۰۵
او با اختلاف بهترین رئیس فدراسیون می‌شد

مسعود شجاعی: هیچ کس مثل کریمی شبیه دادکان نبود

مسعود شجاعی: هیچ کس مثل کریمی شبیه دادکان نبود
گروه ورزشی: بعد از برکناری منصوریان از سرمربیگری تراکتور، هدایت این تیم به مسعود شجاعی سپرده شد. مسعود تا همین هفته گذشته که رسول خطیبی به‌عنوان سرمربی به تراکتور برگشت، بازیکن- سرمربی بود. او نزدیک به ۲سال است که با هیچ رسانه‌ای مصاحبه مفصل نداشته اما اتفاقات اخیر انتخابات فدراسیون فوتبال باعث شد به درخواست گفت‌وگو با همشهری پاسخ مثبت بدهد.

  انتخابات فدراسیون سوژه‌های زیادی داشت ازجمله نامزد شدن علی کریمی که البته برایش عاقبت خوشی نداشت. شما این اتفاقات را چگونه تحلیل می‌کنید؟
من فقط می‌خواستم بگویم بعد از اینکه علی کریمی در انتخابات ریاست فدراسیون ثبت‌نام کرد همه می‌دانستیم او قرار نیست رئیس فدراسیون بشود؛ هر کسی بخواهد مستقل باشد و بخواهد آدم‌های غیرفوتبالی را از فدراسیون کنار بگذارد مطمئنا نمی‌تواند رئیس فدراسیون شود. با احترام به همه، من فکر می‌کنم در آن جمع علی کریمی تنها کسی بود که با اختلاف می‌توانست رئیس شایسته‌ای برای فدراسیون شود و اگر انتخاب می‌شد انتخابی بجا بود.

  الان بحثی که وجود دارد این است که در روز انتخابات آیا فوتبالی‌های حاضر در مجمع به علی کریمی رأی دادند؟ می‌خواستیم نظر خودتان را در این مورد و کلیت انتخابات فدراسیون بدانیم.
حالا هر کسی یک رأی دارد و آن رأی شخصی است. البته که من اعتقاد دارم آن رأی باید در راستای منافع فوتبال باشد و بتواند به فوتبال کشور کمک کند. هر چند معتقدم این آرا را اشخاص می‌دادند اما این را باید درنظر می‌گرفتند که بعد از سال‌ها که از دوره محمد دادکان می‌گذرد، دوباره یک فوتبالی کاندیدا شده است. پس باید در رأی دادن دقت بیشتری می‌کردند تا یک فوتبالی مانند زمان آقای دادکان رئیس فدراسیون شود. زمان ریاست آقای دادکان خود من تیم ملی بودم. البته از آقای صفایی فراهانی هم خیلی تعریف شنیدم اما متأسفانه افتخار همکاری با ایشان را نداشتم. در آن دوره نبودم ولی در دوره‌های بعد آقای دادکان دقیقا همچون علی کریمی فوتبالی بودند و من یادم نمی‌آید کسی از مدیریت ایشان (دادکان) ناراضی باشد.

 یعنی معتقدید محمد دادکان کارنامه خوبی از خود در دوران حضورش در فدراسیون فوتبال به جا گذاشت؟
بله، ایشان یک رئیس متواضع بود و فقط به منافع فوتبال فکر می‌کرد؛ طوری که حاضر شد شخصا برای بازگرداندن وحید هاشمیان به تیم ملی به آلمان سفر کند. او سبک و سنگین نمی‌کرد که جایگاهش چیست و آیا این حرکت درشأن رئیس فدراسیون هست یا نه؛ فقط کاری می‌کرد که به تیم ملی کمک کند. به همین دلیل من فکر می‌کنم بعد از آقای دادکان و بعد از این همه سال علی کریمی کسی بود که می‌توانست این نقش را برای فوتبال کشورمان داشته باشد.

 حضور علی کریمی در فدراسیون چه تغییری می‌توانست ایجاد کند؟
اگر علی کریمی رئیس فدراسیون می‌شد حداقل اتفاقی که می‌افتاد این بود که آدم‌های غیرفوتبالی در فدراسیون کمتر می‌شدند و آدم‌های فوتبالی حضورشان در بدنه فدراسیون بیشتر می‌شد. این کوچک‌ترین اتفاقی بود که می‌توانست بیفتد و متأسفانه نشد.

  از رئیس جدید فدراسیون چه توقعاتی دارید؟
حالا که آقای عزیزی خادم رئیس فدراسیون شده برایش آرزوی موفقیت دارم. امیدوارم در کارش موفق باشد و در ۴سالی که رئیس خواهد بود تصمیماتش صرفا در راستای پیشرفت فوتبال باشد.( یعنی فقط به فوتبال فکر کند و مسائل جانبی در تصمیماتش دخیل نباشد. نظرات آدم‌های غیرفوتبالی و غیرفنی را در تصمیم‌هایی که می‌گیرد دخیل نکند. )کمترین توقع این است که رئیس فدراسیون فوتبال، فوتبالی فکر کند و آدم‌های فوتبالی را بیاورد. این ساده‌ترین و نخستین چیزی است  که انتظارش را داریم.

  علی کریمی بعد از ترک محل انتخابات فدراسیون شائبه مهندسی شدن انتخابات را مطرح کرد. نظر شما درباره این ادعا چیست؟
من مصاحبه او را شنیدم؛ فقط روز مهندس را تبریک گفت و فکر نمی‌کنم ربطی داشته باشد. خودش هم گفت با تأخیر روز مهندس را تبریک می‌گویم. ولی یک نکته‌ای هم وجود دارد؛ الان هر جا می‌نشینی می‌گویند علی کریمی اسطوره کشورمان است، علی کریمی یکی از بهترین بازیکنان تاریخ ماست، خلاصه هرگاه بحث از بازیکنان فوتبال باشد اسم علی کریمی است؛ پس چطور می‌شود حتی یکی از این اعضای هیأت‌ها هم این همه پشتوانه و این همه سابقه درخشان کریمی را در فوتبال ندید و به او رأی نداد؟! یعنی حتی یک نفر هم نبوده که او را ببیند و همه شایستگی او را نادیده گرفتند؟ همین موضوع باعث ناراحتی و تأسف آدم می‌شود که چرا باید اتفاقات به این شکل رقم بخورد.

  شما به نحوه انتخابات ایرادی وارد می‌دانید؟
این به‌نظرم طبیعی نیست. ما چند رئیس هیأت فوتبال داریم؟

۳۲رئیس؛ چطور؟
یعنی از این ۳۲نفر چند نفرشان به علی کریمی رأی دادند؟ چیزی که من حدس می‌زنم این است که هیچ‌کدامشان به علی کریمی رأی ندادند. نهایتا شاید و شاید یک نفر به علی کریمی رأی داده باشد که آن هم بعید می‌دانم و این جای نگرانی دارد. قاعدتا رئیس هیأت فوتبال یعنی یک آدم فوتبالی که فوتبال را می‌شناسد و آمده در راستای فوتبال آن شهر و استان تلاش کند. بعد یک نفر از این ۳۲آدم به علی کریمی رأی نمی‌دهند؟ ما باید از این اتفاق ناراحت باشیم.

   در انتخاباتی مانند ریاست فدراسیون فوتبال، لابی کردن یک امر مرسوم است. حتی رئیس فیفا هم برای انتخابات به کشورهای مختلف سفر می‌کند تا برای جمع کردن رأی لابی کند. اما علی کریمی این کار را نکرد. چرا از این ظرفیت استفاده نکرد؟
این موضوع را نه فقط علی کریمی بلکه همه ما می‌دانستیم که یک رقابت نابرابر را شاهد هستیم. به‌نظر من وقتی یک رقابت نابرابر است بیهوده است برایش تلاش کنیم یا بجنگیم. من فکر می‌کنم همین که علی کریمی در صحنه حضور داشت برای این بود که بگوید ما فوتبالی‌ها آماده‌ایم که در صحنه باشیم ولی نمی‌شود و نمی‌گذارند. در این رقابت نابرابر خود کریمی می‌دانست شانسی ندارد و برای همین هم تلاشی نکرد که تبلیغاتی انجام دهد یا سفری داشته باشد.

   به‌نظرتان حضور علی کریمی می‌تواند زمینه‌ساز حضور فوتبالی‌ها در سایر انتخابات پیش رو باشد؟
بله علی کریمی استارتش را زد و این جسارت را به فوتبالی‌ها داد که جرأت کنند و در انتخابات شرکت کنند تا در آینده کار را دست بگیرند و در انتخابات ۴سال بعد جایگاهی داشته باشند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها