کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سوزن‌دوزی ایران سر از ترکیه و فرانسه در آورد

13 اسفند 1399 ساعت 13:17


گروه فرهنگی: صنایع دستی و سوزن‌دوزی استان سیستان و بلوچستان، به کشور‌هایی از جمله ترکیه و فرانسه صادر می‌شود. صنایع دستی یکی از اقلام صادراتی کشور ماست و در جای جای کشورمان هنرمندانی در این زمینه فعالیت می‌کنند؛ از جمله در سیستان و بلوچستان و شیراز. به بهانه صادرات برخی محصولات این شهرها با دو تن از هنرمندان این دو شهر گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید:سارا قادری هنرمند صنایع دستی در استان سیستان و بلوچستان، درباره فعالیت‌های هنری خود گفت: من در حوزه صنایع دستی و دوردوزی در استان سیستان و بلوچستان فعالیت می‌کنم. از سال ۸۵ کار خود را در این زمینه آغاز کردم و اکنون ۷۰۰ نفر در زیرمجموعه ما فعالیت می‌کنند.


وی افزود: ما تولیداتمان را در زمینه صنایع دستی و دوردوزی به کشور‌های فرانسه و ترکیه صادر می‌کنیم. با ترکیه در زمینه دوخت لباس به سفارش مشتری و با فرانسه در زمینه دوردوزی روی کفش همکاری می‌کنیم. با این کار علاوه بر معرفی صنایع دستی خود، ارز به کشور وارد می‌کنیم. از آنجا که مواد لازم برای تولید محصولاتمان ایرانی است، ارز آوری برایمان سودآور است.این هنرمند صنایع دستی در استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: بهترین حمایت از تولیدات ما در زمینه صنایع دستی شرکت در نمایشگاه‌های صنایع دستی است. برای اینکه هم محصولاتمان را تبلیغ و هم استان سیستان و بلوچستان و جاذبه هایش را به مردم معرفی می‌کنیم. این مسئله به توریسم استان هم کمک می‌کند. باید روی سوزن دوزی استان سیستان و بلوچستان بیشتر کار کرد؛ چون هنوز این هنر جای کار دارد.

خالق گلدوز خاتمی، هنرمند صنایع دستی استان شیراز هم درباره فعالیت هایش در عرصه صنایع دستی بیان کرد: من در زمینه آموزش هنر خاتم آن هم به صورت اصیل آن به هنرجویان این عرصه فعالیت می‌کنم. برای این خاتم کاری را به صورت اصیل آموزش می‌دهم که به کار لطمه وارد نشود. کار‌های جدیدی که در این زمینه می‌شود، قبول ندارم.
وی افزود: شیراز با عنوان شهر صنایع دستی شناخته شده است. صنایع دستی آن از جمله گلیم، فرش و خاتم کاری از شهر‌های دیگر بهتر است و شیراز را با خاتم کاری‌اش می‌شناسند. ما صنایع دستی شیراز را به هر کشوری که سفارش دهد، ارسال می‌کنیم. از جمله کشور‌هایی که تاکنون صنایع دستی شیراز را به آنجا صادر کردیم می‌توان به آمریکا، انگلیس، فرانسه و کانادا اشاره کرد.این هنرمند صنایع دستی ادامه داد: اگر صنایع دستی شیراز خوب تولید و بهترین کار به مشتری ارائه شود، مشتری متوجه می‌شود با کار مصنوعی مواجه نیست. این مسئله به پیشرفت صنایع دستی این استان کمک می‌کند.


کد مطلب: 259648

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/259648/سوزن-دوزی-ایران-سر-ترکیه-فرانسه-آورد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir