به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۲۵۹۶۶۱

جهش کروناویروس دریک نوزاد سوئدی

جهش کروناویروس دریک نوزاد سوئدی
گروه علمی: پزشکان سوئدی از وضع حمل زن باردار مشکوک به ابتلا به کووید-۱۹ خبر دادند که نوزاد او نیز به این بیماری مبتلاست.به گزارش ایسنا، این زن باردار مشکوک به ابتلا به کووید-۱۹ به دلیل احساس درد شدید در ناحیه شکم به بیمارستانی در سوئد مراجعه می کند. پزشکان حین معاینات متوجه می شوند که ضربان قلب جنین به طور غیرمعمولی پایین است و می تواند نشانه این باشد که جنین اکسیژن کافی دریافت نمی کند.  پزشکان به طور اورژانسی عمل سزارین انجام دادند و نوزاد را به دنیا آوردند. سپس آزمایش خون نوزاد تایید کرد که سطح اکسیژن خون او بسیار پایین است و نتیجه آزمایش سواب حلق نوزاد و مادر حاکی از ابتلای هر دوی آنها به بیماری کووید-۱۹ بود.
 
بررسی های انجام شده این احتمال را تایید کرد که نوزاد زمانیکه در رحم مادر بوده به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده است.پزشکان سوئدی دریافتند که ژنوم ویروسی در مادر و نوزاد مشابه بوده است. هرچند، چند روز بعد، توالی ژنتیکی جدید نشان داد که جمعیت ویروسی در بدن نوزاد تغییر کرده و شامل گونه جهش یافته ویروس در کنار گونه اصلی ویروس است که از مادر منتقل شده است.به گفته پزشکان سوئدی از نظر دانش و اطلاعاتی که در دسترس ما قرار دارد این اولین مورد از تغییر ژنتیکی کروناویروس در محیط منحصر به فرد انتقال از مادر به جنین قبل از تولد است. اگرچه جهش ویروس ها امری عادی است، این جهش (که A۱۰۷G نامیده می شود) فقط پنج روز پس از تولد نوزاد اتفاق افتاد.

تغییرات ژنتیکی ممکن است در اثر تماس کودک با محیط خارجی بیرون از رحم مادر تحریک شده باشد. با این حال، تعجب آور بود که این جهش به سرعت رخ داده است. پزشکان اعلام کردند: این مادر پس از بهبودی و چهار روز پس از زایمان از بیمارستان مرخص شده است اما نوزاد به دلیل تولد پیش از موعد هنوز تحت کنترل قرار دارد. در بدن نوزاد آنتی بادی علیه ویروس ایجاد شده و پس از تولد علائم شدیدی از بیماری نداشته است. بنابراین، سیستم ایمنی بدن نوزاد ویروس را خنثی کرده زیرا هیچ آنتی بادی در شیر مادر پیدا نشده است.
برچسب ها: ویروس کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها