کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیا «هیولای هور» گونه جدیدی از افعی‌هاست؟

13 اسفند 1399 ساعت 17:02


گروه جامعه: درپی انتشار اخباری مبنی بر کشف یک گونه جدید افعی در تالاب هورالعظیم در صفحه اینستاگرامی محیط‌بان ‌پیشین دشت آزادگان که آن را «هیولای هور» نام نهاده است، یک خزنده شناس گفت: این مار«افعی گرزه» نام دارد و بیش از ۱۰۰ سال است که شناخته شده و مشاهده آن کشف جدیدی نیست.خسرو رجبی‌زاده ضمن اشتباه خواندن ادعای این محیط‌بان ‌پیشین مبنی بر اینکه این افعی گونه‌ای است که با تازگی کشف شده است، گفت: این محیط‌بان با یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی آلمانی، عراقی و ایرانی همکاری داشت که مقاله‌ای را در ‌ژورنال «Sauria» که در زبان لاتین به‌معنی مارمولک یا سوسمار است، منتشر کردند. در عنوان این مقاله آمده است که یک طرح و رنگ عجیبی از افعی گرزه در تالاب هورالعظیم و مناطق مجاور آن در عراق مشاهده شده است.
 

وی ادامه داد: در این گزارش به این موضوع اشاره شده که در تالاب هورالعظیم صرفا طرح و رنگ عجیبی از افعی گرزه به رنگ قرمز روشن یا آجری مشاهده شده است و اشاره‌ای نشده که گونه‌ مشاهده شده،‌ جدید است. داخل این مقاله همچنین توضیح داده شده که افعی گرزه دارای رفتارهای عجیبی است و برای ‌پیدا کردن غذا به هرجایی، از رودخانه و لب آب گرفته تا بالای درختان می‌رود و هر موجودی که بتواند را از جمله ‌پرندگان، تخم ‌پرندگان و جوندگان شکار می‌کند. افعی گرزه مار فرصت طلبی است و عادت غذایی وسیعی دارد.

نویسنده کتاب مارهای ایران با اشاره به اینکه افعی‌های گرزه طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی دارند، اظهار کرد: رنگ این گونه در ارتفاعات شمال تهران قهوه‌ای تا قهوه‌ای روشن و در شمال خراسان متمایل به خاکستری روشن است. با این حال افعی گرزه به رنگ آجری ‌پیش از این نیز در مناطق مختلفی به‌صورت محدود مشاهده شده بود اما این مقاله به این نکته اشاره می‌کند که در یک زیستگاه تالابی مانند تالاب هورالعظیم و مناطق مجاور آن در عراق چند نمونه از این افعی به رنگ آجری یا قرمز روشن که کمتر دیده شده، مشاهده شده است.

رجبی‌زاده در ‌پایان ضمن تقدیر از این محیط‌بان به‌دلیل مشارکت در تیم تحقیقات بین‌المللی گفت: بسیار نکته حائز اهمیتی است که یک محیط‌بان توانسته است با یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی همکاری کند اما شاید به‌دلیل اینکه این مقاله به زبان آلمانی چاپ شده است، این محیط‌بان یا همکاران او در عراق محتوای مقاله را به‌درستی ترجمه نکرده‌اند چراکه افعی «گرزه» گونه‌ای است که بیش از ۱۰۰ سال شناخته شده است و رنگ و طرح این گونه که در مقاله به آن اشاره شده نیز کشف جدیدی نیست.


کد مطلب: 259695

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/259695/آیا-هیولای-هور-گونه-جدیدی-افعی-هاست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir