به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۴ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب : ۲۵۹۷۴۳

دیدار مقامات آمریکا با رهبران حوثی‌ها

دیدار مقامات آمریکا با رهبران حوثی‌ها
گروه بین الملل:  مقامات آمریکایی برای اولین بار با رهبران  حوثی‌های یمن دیدار کردند. این ملاقات بی‌سابقه بخشی از اقدامات دولت جدید آمریکا برای پایان دادن به جنگ شش ساله در یمن است.
این منابع افزودند این دیدار که هیچ‌یک از طرفین تاکنون به طور علنی به آن اشاره نکرده‌اند  در مسقط، پایتخت عمان، و با شرکت تیموتی لیندرکینگ، فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور یمن و محمد عبدالسلام، مذاکره کننده ارشد حوثی‌ها برگزار شد.حوثی‌ها در سال ۹۳ با پیشروی سریع بخش اعظم مناطق شمالی و مرکزی یمن از جمله صنعا پایتخت این کشور را تصرف و دولت قانونی یمن را ناگزیر کردند که به عربستان سعودی پناه ببرد.ائتلاف نظامی به رهبری عربستان برای مقابله با پیشروی حوثی‌ها و دفاع از نیروهای دولتی از بهار ۹۴ وارد جنگ شد. طی چند سال اخیر پیشروی‌های دو طرف متوقف و این جنگ که درگیری نیابتی بین ریاض و تهران تلقی می‌شود از نظر نظامی به بن‌بست رسیده است.تاکنون حداقل ۱۳۰ هزار نفر در جنگ یمن کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند. سازمان ملل از چند سال پیش یمن را بزرگترین فاجعه بشری جهان اعلام کرده است. حوثی‌ها و عربستان سعودی بیش از یک سال پیش مذاکرات مستقیم و یا گفت‌وگو با میانجی‌گری سازمان ملل را آغاز کرده‌اند. دیدار اخیر در مستقط بخشی از سیاست «تشویق و تنبیه» دولت جو بایدن است. دولت جدید آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که حمایت نظامی و اطلاعاتی از عملیات عربستان سعودی در یمن را متوقف می‌کند و  حوثی‌ها را که در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفتند از این فهرست حذف کرد.
البته در کنار این اقدامات که هدف آن تنش‌زدایی است وزارت خزانه‌داری آمریکا روز ۱۲ اسفند دو فرمانده ارشد حوثی‌ها را به اتهام دریافت تسلیحات از ایران و سازماندهی حملات مسلحانه به ناحیه مارب و خاک عربستان سعودی تحریم کرد.از قرار معلوم تیموتی لیندرکینگ، فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور یمن پس از ملاقات با مقامات سعودی و نمایندگان سازمان ملل در شهر ریاض برای گفت‌وگو با مذاکره‌کننده ارشد حوثی‌ها به مسقط رفته است.  لیندرکینگ در این سفر منطقه‌ای با مقامات کویت، قطر و امارات متحده عربی نیز دیدار و گفت‌وگو کرده است.امارات متحده عربی در سال‌های اول جنگ یمن نقش فعالی داشت و از حدود یک سال پیش بخش قابل توجهی از نیروهای خود را از این کشور خارج کرد.منابع مطلع می‌گویند نماینده ویژه آمریکا در امور یمن از حوثی‌ها خواسته است حملات نظامی به ناحیه مارب را پایان داده و مذاکرات با ریاض برای آتش‌بس را جدی بگیرند.


 
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها