به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۸:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۴ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : ۲۵۹۷۵۳
شورای حکام علیه ایران قطعنامه‌ای صادر نمی‌کند

فرصتی دیگر برای احیای دیپلماسی با ایران

فرصتی دیگر برای احیای دیپلماسی با ایران
گروه سیاسی: کشورهای اروپایی با تغییر موضع خود، صدور قطعنامه‌ علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را طرح نکرد.
 نشست شورای حکام بدون اینکه قطعنامه‌ای در خصوص کاهش تعهدات برجامی ایران داشته باشد به کار خود پایان داد.این در حالیست که پیشتر وزیر خارجه فرانسه گفته بود کشورهای اروپایی قطعنامه‌ای را علیه ایران در شورای حکام آژانس طرح خواهند کرد که از خروج تهران از پروتکل الحاقی ابراز تاسف خواهد کرد.  ژان ایو لودریان گفته بود ایالات متحده آمریکا نیز از این تصمیم تروئيکای اروپایی حمایت خواهد کرد .با این حال حالا سه کشور اروپایی تصمیم خود را تغییر داده و طرح خود در خصوص صدور قطعنامه علیه اقدامات ایران را پس گرفتند.
پیشتر سه کشور اروپایی از اقدامات ایران درباره کاهش تعهدات برجامی و به ویژه پایان دادن به اجرای پروتکل الحاقی ابراز نگرانی کرده بودند.از سوی دیگر ایران تهدید کرده در صورتی که شورای حکام، «قطعنامه‌ای تخریبی» علیه ایران صادر کند با واکنش جدی تهران رو به رو خواهد شد.در همین راستا روسای جمهوری ایران و فرانسه روز سه‌شنبه در یک گفتگوی تلفنی در خصوص آخرین وضعیت بازگشت به برجام و اجرای توافق هسته‌ای با یکدیگر گفتگو کردند. امانوئل ماکرون، رئيس جمهوری فرانسه در آن تماس تلفنی خواهان بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام شده بود.
 ماکرون همچنین نگرانی عمیق خود را از اقدامات ایران در خصوص کاهش سطح تعهدات هسته‌ای ایران ابراز کرده بود.
ایران اما می‌گوید تمامی تعهدات کاهش داده شده، قابل بازگشت هستند و در صورتی که تحریم‌ها علیه ایران لغو شوند، تهران هم به سرعت به تمام تعهدات خود در برجام عمل خواهد کرد.
حسن روحانی روز چهارشنبه به کشورهای اروپایی توصیه کرده بود به سمت صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام نروند. رئيس جمهوری ایران همچنین افزود: «عده‌ای که ادعای دوستی با ایران را دارند به دنبال طرحی علیه ما هستند. من به آنها و آژانس نصیحت می‌کنم رابطه خوب با ایران را تخریب نکنند. آژانس جای سیاسی کاری نیست. سه کشور اروپایی بدانند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جای بازی سیاسی نیست.»نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی از روز دوشنبه آغاز به کار کرد که بررسی برنامه هسته‌ای ایران و گزارش رئيس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص سفر خود به تهران و توافق با مقام‌های ایران یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث بوده است.
هرچند در متن قطعنامه پیشنهادی که برخی از رسانه‌ها آن‌را منتشر کرده بودند قرار نبود برنامه‌های ایران محکوم شود و تنها به ابراز تاسف و انتقاد از خروج ایران از پروتکل الحاقی محدود می‌شد. با این وجود حالا مشخص شده که شورای حکام بدون اینکه قطعنامه‌ای علیه اقدامات ایران صادر کند به نشست خود  پایان  داد.ساعتی پس از آن که منابع دیپلماتیک  خبر دادند که اروپایی‌ها در آژانس، قطعنامه‌ توبیخی علیه ایران صادر نخواهند کرد، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، از توافق بر سر «جلسه‌ای فنی» برای رسیدگی به مسائل اساسی خبر داد.
او گفت که سرانجام این توافق حاصل شده است که طرفین برای رسیدگی به موضوعاتی چون وجود ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده خود و حل آنها گفت‌وگو کنند.
اندکی پس از اعلام این خبرها، ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای به آژانس گفت: «در حال حاضر فرصتی دیگر توسط مدیرکل به ایران داده شده است تا قبل از جلسه بعدی شورای حکام همکاری لازم را ارائه دهد.» در این بیانیه تأکید شده ‌است که به ایران فرصتی داده شده تا نگرانی‌های دیدبان هسته‌ای سازمان ملل متحد در مورد ذرات اورانیوم پیداشده در سایت‌های اعلام نشده قدیمی را برطرف کند و واشینگتن این روند را «از نزدیک زیر نظر خواهد داشت.»در ادامه این بیانیه نیز آمده ‌است: «ایالات متحده، مانند همه اعضای هیئت مدیره آژانس، موضع خود» را هماهنگ با میزان همکاری ایران در این زمینه «شکل خواهد داد.»
 گروسی در نشست خبری  خود گفت که به عنوان راهی برای پاسخ دادن به مسائل‎، با ایران در مورد جلسه فنی به تفاهم رسیده است.او تأکید کرد که ایران هنوز باید به چند مسئله اساسی، ازجمله آثار اورانیوم یافت‌شده‎ پاسخ بدهد و «هدف پاسخ دادن به مسائل عینی است که هنوز نتوانسته‌ایم برای آنها جوابی پیدا کنیم.»‎او گفت که جلسه فنی برای بررسی دقیق و متمرکز مسائل اساسی اوایل آوریل‎ در ایران، یک ماه دیگر، برگزار می‌شود و هدف آژانس «باز نگه داشتن باب مذاکره است‎.» گروسی اضافه کرد: «سعی من این است تا ژوئن بعدی که جلسه بعدی شورای حکام برگزار می‌شود مسائل حل شده باشد.»طرح قطعنامه توبیخی توسط آمریکا پیشنهاد شده بود و از اعضای شورای حکام می‌خواست به‌ خاطر عدول ایران از تعهدات هسته‌ای خود، اعمال محدودیت بر فعالیت بازرسان آژانس در ایران و عدم پاسخگویی دربارهٔ منشأ اورانیوم کشف شده در دو سایت اعلام نشده، چنین قطعنامه‌ای را علیه جمهوری اسلامی به تصویب برسانند.
در مورد لغو صدور این قطعنامه، یکی از منابع دیپلماتیک در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه با اشاره به «ابتکارات انجام شده توسط رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای و «نشانه‌های حسن نیت» در طرف ایرانی، گفت که تصمیم به توقف این طرح «برای دادن وقت به دیپلماسی» گرفته شده است.

 
برچسب ها: ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها