به روز شده در ۱۴۰۰/۰۱/۲۲ - ۱۸:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۵ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : ۲۵۹۸۳۰
مقصر تولید بی‌کیفیت خودرو کیست؟

دردسر‌های مداخله دولت در پیش فروش خودرو

دردسر‌های مداخله دولت در پیش فروش خودرو
گروه اقتصادی: متولیان دولتی یا هنوز نخواسته‌اند بازار خودرو را به ثبات قیمت برسانند و یا اینکه توانایی چنین کاری را ندارند، همانطور که تاکنون در خصوص سلامت تولید خودرو به نتیجه مطلوب و استاندارد نرسیده‌اند.در همین رابطه امیر حسین کاکایی، عضو هیات علمی گروه مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت  گفت: طراحی منحصر به فرد و توجه به نکات ایمنی و استاندارد در تولید یک خودرو همواره از موضوعاتی است که خودروسازان طی سال‌های ادعای آن را داشته‌اند. علی رغم تلاش خودرو سازان برای طراحی و تولید خودرو‌های جدید، اما این موضوع که مخالفت سازمان محیط زیست را بهمراه داشته باشد جای تأسف دارد. گویا قبل از شروع به کار خط تولید ادعای با کیفیت بودن این نوع خودرو‌ها بیشتر از دقت بر روی کیفیت تولید بوده است.این کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر اینکه صنعت خودرو تحت فشار عجیبی قرار گرفته است، گفت: مشکلات مالی، ضعف فناوری، معضل اصلی خودروسازان کشور محسوب می‌شود که تمام این مشکلات به سیاست‌های نادرست تحمیل شده از سوی دولت به صنعت خودرو سازی بر می‌گردد. هر خودرویی که به صورت فعلی به فروش می‌رسد حدود ۵۰ درصد به خودروسازی کشور زیان وارد می‌کند این نشان می‌دهد که همه چیز به غیر از بقای صنعت خودروسازی برای سیاستگذاران این بخش مهم است.

ممنوعیت‌ها در صنعت خودرو
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت می‌گوید: مدیران صنعت خودرو قصد همکاری با مردم و دولت را دارند. از سوی دیگر سه سال در تحریم به سر می‌بریم و واردات فناوری به این صنعت ممنوع شده است، اما با توجه به تمام این مشکلات عده‌ای تلاش برای بقای خودروسازی کشور دارند ولی این تلاش‌ها در سایه اهمال کاری‌های دولت بی‌معنا می‌شود.این کارشناس صنعت خودرو، ادامه داد: تناقض در اجرای برنامه‌های تولیدی بین تولیدکننده و دولت مشکلی است که نتیجه آن سردرگمی در صنعت و بازار خودرو است که در نهایت تمام مشکلات را بر عهده تولیدکننده گذاشته می‌شود. خودرو ساز برای پیش فروش خودرو از دولت مجوز می‌گیرد. بهتر است بگوییم که دولت برای پیش فروش خودرو زمان را تعیین می‌کند و خودروساز را مکلف می‌کند طبق آن عمل کند، اما در برخی مواقع با تصمیمات سلیقه‌ای مواجه می‌شود و مشکلاتی را هم برای خودروساز و هم خریداران اصلی به وجود می‌آورد.

کاکایی یادآور شد: با توجه به این دست انداز‌ها تعیین زمان برای تولید و پیش فروش خودرو غیر عقلانی است چرا که بدون منابع مالی و با شرایط تحریم، طراحی و تولید قطعا با مشکل مواجه خواهد شد، اما این مسئله از نظر مسئولان دولتی بدون توجیه است و تنها به فکر راه اندازی بازاری برای کسب درآمد هستند.وی تصریح داشت: از این رو طرح‌های توسعه‌ای صنعت خودرو سازی کشور با شرایط و دیدگاه دولت مغایرت دارد و در این بین فقط اتهام بی مسئولیتی و عدم علم و دانش نصیب خودروساز می‌شود.کاکایی یادآور شد: استاندارد، لازم و ضروری است، اما باید طبق ضابطه‌ها منابع مالی آن تعریف شود. چطور دولت، تولید خودرو را می‌خواهد و پیشاپیش به دنبال پیش فروش خودرو است، اما تأمین به موقع منابع مالی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای نادیده گرفته می‌شود؟ دولت تنها حرف خود را می‌زند و می‌خواهد صنعت خودروسازی به تولید خود ادامه دهد اما راه‌های تأمین مالی این صنعت را نیز تنها با سیاست خود پیش می‌برد و نمی‌گذارد خودرو ساز طبق برنامه‌های هدفمند و قاعده‌مند خود اقدام کند.

اقدام دیرهنگام متولیان در سلامت تولید توجیه ندارد
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: تولید خودرو بدون رعایت استاندارد مورد قبول نیست، اما زمانی که دولت تمام برنامه‌های صنعت خودرو را به تنها و بدون دخالت بخش خصوصی طراحی می‌کند و از همه مهم‌تر این که تصمیم‌گیری برای قیمت محصولات را نیز با روش خود اجرا می‌کند، چطور می‌توان از این صنعت انتظار تولیدی بدون نقض داشت.این کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از اینکه زمانی که خودروساز اقدام به تولید و پیش فروش خودروی جدید می‌کند قطعاً تمام مجوز‌ها را از سوی دولت و سایر دستگاه‌های مرتبط کسب کرده است، گفت: چطور در همان ابتدا متولیان محیط زیست در خصوص عدم مجوز پلاک گذاری خودرو مورد نظر دستوری صادر نکرده‌اند، اما پس از اینکه پیش فروش این خودرو اعلام و اجرا شد به فکر سلامت محیط زیست افتادند؟کاکایی با تأکید بر اینکه ناهماهنگی بین مسئولین، فشار مالی به مردم را بیشتر کرده است، گفت: مغایرت در اجرای سیاست‌های توسعه‌ای، سردرگمی صنعت و مردم را به مراه دارد و با ادامه چنین روش‌هایی دیوار اعتماد مردم به دولت فرو خواهد ریخت.
مرجع : اقتصاد 24