به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۶ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۲۶۰۰۴۰

تحول در صنعت جواهرسازی با فناوری‌های بومی

تحول در صنعت جواهرسازی با فناوری‌های بومی
گروه علمی: 8 واحد مستقر در کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی در تلاش برای توسعه فناوری‌های مرتبط با اکتشافات این حوزه هستند.یکی از قدیمی و کهن‌ترین صنایع دنیا را صنعت اکتشافات و یافتن سنگ‌ها و جواهرات گران‌قیمت می‌دانند. از دیرباز افراد زیادی در دنیا بودند که در این حوزه فعالیت می‌کردند و برای امرار معاش به این حوزه پرسود و ارزشمند مشغول بودند. این صنعت جهانی همراه با دگرگونی‌های فناورانه تغییر کرد و روش‌های نوینی برای این کار انتخاب شد.
 
این فناوری‌ها به ابزاری موثر در توسعه صنعت اکتشاف جواهرات و سنگ‌های قیمتی بدل شده‌اند و چند سالی است این حوزه فناورانه با گسترش شیوه‌های نوین اکتشاف مورد توجه ویژه مدیران اقتصادی کشور بدل شده است و نهادهای دولتی و بخش خصوصی دست به دست هم داده‌اند تا نقشی اثرگذار در توسعه آن داشته باشند.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در همین راستا با حمایت از شکل‌گیری کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی آن هم با محوریت خراسان که عنوان «شهر جهانی گوهرسنگها» را از سوی  شورای جهانی صنایع دستی، به دوش می‌کشد به این حوزه ورود کرده است.مرکز نوآوری جواهرات و گوهرسنگ‌ها در این کانون نیز در امتداد این حمایت‌ها ایجاد شد تا فضایی برای شکل‌گیری و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق باشد که توانمندی علمی و ابزاری برای گسترش این حوزه را دارند. در حال حاضر 8 مجموعه فناورانه در این مرکز مشغول به فعالیت هستند. در ادامه این گزارش با فعالیت این مراکز آشنا می‌شویم:
 
1.تامین مواد داخلی
یکی از مجموعه‌ها فعال در این مرکز، شرکت اپکس است. مجموعه‌ای فناور که قرار است تامین مواد داخلی در این حوزه را به عهده گیرد. این شرکت، فناوری‌های نوین حوزه اکتشاف را در اختیار دارد. فناوری‌هایی که بسیار مورد نیاز کشور است.این شرکت تامین مواد داخلی در حوزه اکتشافات گوهرسنگ‌ها را مدنظر دارد کاری که قرار است با همکاری و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسعه یابد.
 
2. ایده های نو در طراحی جواهرات
گروه آکادمی طراحی جواهرات پیوه‌ژن نیز مجموعه دیگری است که در این مرکز فعالیت می کند. ایده‌پردازی و طراحی های نوین حوزه گوهرسنگ ها و جواهرات از جمله توانمندی های این مجموعه فناور است که برای نخستین بار در ایران شکل گرفته است. این ایده ها و طراحی های نوین می تواند نقشی اثرگذار در افزایش کیفیت و تنوع سبد این محصولات با ارزش اقتصادی بالا شود.
 
3. صدور گواهی کیفیت جواهرات داخلی
گروه فناوری اهلیت و اصلیت برای نخستین بار در کشور به حوزه صدور کارت گواهی تضمین جواهرات تولید شده در داخل ورود کرده است. این مجموعه فناور کارت گواهی برای سکه ها، طلا و جوهرات فاخر را در بسته بندی های امنیتی و قابل ردیابی و پیگیری صادر می کند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با مشارکت کانون جواهرات و گوهر سنگ ها در تلاش برای ارائه حمایت های بیشتر به این مجموعه فناور فعال در کشور هستند.
 
4. تولید دستگاه های پیشرفته تراش گوهرسنگ ها
گروه گوهرسنگ به عنوان تولید کننده دستگاه های پیشرفته تراش گوهرسنگ در کشور نیز در این مرکز مستقر شده است. این مجموعه توانمندی و دانش تولید دستگاه های تراش گوهرسنگ با دقت 0001/0 را دارد که برای نخستین بار در کشور به عنوان محصولی دانش بنیان معرفی شده است.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از این دستگاه دانش بنیان از طرح لیزینگ برای ارائه به بازار استفاده کرده است.
 
5. تلفیق صنایع دستی با گوهرسنگ ها
بوم بازار مجموعه دیگری است که در این مرکز فعالیت خود را آغاز کرده و به دنبال تلفیق صنایع دستی روستایی با گوهرسنگ ها است. این مجموعه فناور با عنوان برند بوم بازار در این مرکز فعالیت می‌کند تا بتواند پل ارتباطی میان صنایع دستی روستایی با گوهرسنگ ها و جواهرات باشد.
این کار به افزایش کیفیت و چشم نوازی صنایع دستی روستایی کمک می کند و بازار صادرات آنها را توسعه خواهد داد.
 
6. روش های نوین بازاریابی
کانون آگهی و تبلیغات پارسه مجموعه دانشی دیگری است که در این مرکز به دنبال توسعه بکارگیری روش های نوین بازاریابی و کارآفرینی در جواهرات دست ساخته ایرانی است. محصولاتی که ارزش افزوده زیادی برای کشور دارد.استفاده از روش های نوین برای تبلیغات، بازاریابی و کارآفرینی در جواهرات مسیری مطمئن برای معرفی محصولات با کیفیت ایرانی و گذر از تنگناها و مشکلات فعالان این حوزه است.
 
7. ساخت دستگاه های لیزر و فیبر نوری
گروه فناوری خیام لیزر سازنده دستگاه های لیزر و فیبر نوری نیز به این مرکز نوآوری پیوسته است. مجموعه ای فناور که برای توسعه استفاده از این دستگاه ها در گسترش صنعت جواهرات و گوهرسنگ ها فعالیت می کند. این کار به تازگی در صنعت جواهرات جایگاه ویژه ای یافته است.
 
8. بزرگترین موزه گوهرسنگ ایران
مرکز نوآوری جواهرات و گوهرسنگ های کشور میزبان بزرگترین موزه گوهرسنگ ایران است. این موزه به همت مجموعه گوهر ایران شید فعالیت می کند و قرار است فضایی برای ارائه تاریخی از این صنعت و ترسیم روند توسعه آن در کشور باشد.این مجموعه خدماتی در حوزه تجهیز کارگاه های تولید جواهرات و گوهر سنگ ها را نیز ارائه می کند.
برچسب ها: جواهر سازی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها