به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۶ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب : ۲۶۰۰۵۰

۴خودرویی که به راحتی قابل سرقت هستند/تصاویر

۴خودرویی که به راحتی قابل سرقت هستند/تصاویر
گروه جامعه: در این خبر خودرو‌هایی را به شما معرفی خواهیم کرد که ایمنی آن‌ها بسیار پایین هستند. رییس پلیس آگاهی استان یزد گفت: خودرو‌هایی مانند پیکان، پراید و پژو ۴۰۵ که از نظر ایمنی ضعیف هستند به راحتی و با شگرد‌های پیش پا افتاده سرقت می‌شوند.سرهنگ رضا خالقی با بیان اینکه خودرو‌هایی مانند پیکان، پراید و پژو ۴۰۵ که از نظر قفل، سوئیچ و دیگر قسمت‌های در خودرو از نظر ایمنی و ضدسرقت بودن ضعیف هستند گفت: این خودرو‌ها به راحتی و با شگرد‌های پیش پا افتاده توسط سارقان قابل نفوذ هستند.

وی با بیان اینکه اغلب خودرو‌های ساخت داخل کشور به جهات مختلف از نظر ضریب ایمنی، کیفیت و استحکام در مقایسه با استاندارد روز جهانی در سطح پایینی قرار دارند، گفت: این امر موجب به وجودآمدن تبعاتی شده که گریبانگیر مردم و پلیس می‌شود.وی به سهل انگاری مردم در نگهداری از خودروهایشان نیز اشاره کرد و گفت: دو دلیل عمده موجب افزایش سرقت خودرو می‌شود که علاوه بر طراحی ضعیف خودرو‌های داخلی به لحاظ امنیتی و ضدسرقت بودن، سهل‌انگاری شهروندان در نگهداری از آنان نیز موثر است.در این خبر خودرو‌هایی را به شما معرفی خواهیم کرد که ایمنی آن‌ها بسیار پایین هستند. طراحی این خودر‌وها به گونه‌ای است که آن‌ها را در برابر دزدیده شدن و صدمه از طریق افراد برای دزدیده شدن اجزای ارزشمند ماشین مانند ضبط و باتری و سایر ملزومات بسیار آسیب پذیر کرده است.یکی از موارد مهم در طراحی خودرو مسئله ایمنی خودرو است که ماشین را در برابر دزدیده شدن و وارد شدن صدمه مقاوم می‌کند. خودرو‌های نام برده در این لیست از ایمنی پایینی برخوردار هستند و توصیه می‌شود برای افزایش ایمنی این ماشین‌ها از وسایل کمکی مانند قفل پدال و قفل فرمان استفاده کنید و نصب دزدگیر بر روی این ماشین‌ها بسیار ضروری است.

۱. پراید

۲. پژو ۴۰۵

۳. پژو ۲۰۶

۴. سمند

عوامل زمینه ساز اصلی در سرقت خودرو
نگاهی به پرونده سرقت‌های خودرو، تحقیقات از مال باختگان و اعترافات متهمان دستگیر شده نشان می‌دهد که عدم تجهیز خودرو به لوازم ایمنی مانند دزدگیر، سوئیچ مخفی، قفل پدال و فرمان، ترک کردن خودرو با موتور روشن، رها کردن خودرو در معابر بدون رعایت اصول ایمنی، سپردن سوئیچ خودرو به افراد غیر مطمئن، بی احتیاطی هنگام سوار کردن مسافر و توقف در مکان‌های ناامن هنگام استراحت از جمله عوامل زمینه ساز اصلی در سرقت خودرو هستند.

چگونه از بروز سرقت خودرو جلوگیری کنیم؟
خودرو را به لوازم ایمنی مجهز و هنگام نصب دزدگیر نیز حتماً موارد ایمنی را رعایت کنید. هیچ گاه مدارک مالکیت خودرو را داخل آن قرار ندهید. خودرو را در مکان امن پارک کنید. هنگام ترک خودرو دقت کنید که در‌ها و شیشه‌ها کاملاً بسته باشند. همیشه در زمان رانندگی در‌های خودرو را قفل کنید. در زمان پارک کردن خودرو برای مدتی طولانی، هر از چند گاهی به خودروی خود سر بزنید.آمار و ارقام موجود نشان می‌دهند که تعداد سرقت‌ها در ماه‌هایی که سفر‌های درون و برون شهری افزایش می‌یابند، مانند شهریور و اسفند و هنگام پخش مسابقات ورزشی و سریال‌های پرطرفدار از تلویزیون افزایش می‌یابد، پس لازم است که در این مواقع هوشیارتر باشید.
تا حد امکان از خرید خودرو از افراد غیر مطمئن و ناشناس خودداری کنید. از قرار دادن سوئیچ و دسته کلید در داخل خودرو خودداری کنید. خودروی خود را به تعمیرگاه‌های غیر معتبر و ناشناس نسپارید. اجازه ندهید افراد ناشناس پشت فرمان بنشینند.

اتومبیل خود را حتی برای لحظه‌ای کوتاه به صورت روشن ترک نکنید. در هنگام مسافرت، برای استراحت، در هر جایی توقف نکنید. صدمات جانی برخلاف خسارت مالی، جبران ناپذیرند، در صورتی که با صحنه سرقت خودروی خود مواجه شدید، خونسردی خود را حفظ کنید و در درجه اول به فکر حفظ جان خود باشید. خودروی خود را حتماً در برابر سرقت بیمه کنید. هنگام سوار کردن مسافر در آژانس‌های مسافربری موارد احتیاطی را رعایت کنید.

کدام خودرو‌های ایرانی در برابر سارقان دست‌بسته‌ترند؟
اما همیشه یک پای سرقت خودرو، ایمنی خودرو‌ها در برابر سارقان است و طبیعی است خودرو‌هایی که از هر لحاظ کمترین توان مقاومت در برابر سارقان را دارند، بیش از دیگر خودرو‌ها در معرض سرقت قرار دارند؛ در این بین خودرو‌های داخلی بهترین انتخاب سارقان هستند؛ خودرو‌هایی که علاوه بر در دسترس بودن آن‌ها برای سارقان و بازار خوب قطعات‌شان، عمدتاً از ایمنی کمتری نسبت به خودرو‌های خارجی برخوردار هستند.تا قبل از سال ۸۵ و ۸۶، پراید بهترین انتخاب سارقان خودرو بود؛ خودرویی که به دلیل نوع طراحی ضعیف امنیتی آن، توانسته بود درصد بالایی از سرقت‌های خودرو را به خود اختصاص دهد. این ایمنی پایین پراید در برابر دزد‌ها آنقدر جنجالی شد تا مدیران شرکت تولید کننده این خودرو را بر آن داشت تا فکری برای ارتقاء امنیت این خودرو کرده و در نهایت توانستند با اضافه کردن ایموبلایزر به این خودرو و تغییراتی در طراحی آن، تحولی جدی در امنیت این خودرو در برابر سارقان ایجاد کنند به طوریکه پراید‌های تولیدی پس از سال ۸۵، آنقدر ایمن شدند که تا حد زیادی از برنامه کاری سارقان خودرو حذف شد و همین دلیلی است که شاید در طرح‌های پلیس، کمتر از قبل خودروی پراید آن هم مدل ۸۶ و بالاتر به چشم بخورد.

اما در مقابل، انواع خودرو‌های پژو تولید داخل، همچنان جزء محبوب‌ترین خودرو‌های سارقان هستند؛ خودرو‌هایی که به گفته یکی از افسران مجرب پلیس آگاهی در حوزه سرقت خودرو، ایمنی انواع مدل‌های پژو که تولید سال ۹۶ بوده‌اند در برابر سرقت، تقریباً هیچ تفاوتی با خودرو‌های تولیدی سال ۸۰، یعنی ۱۶ سال قبلتر از آن ندارند و تفاوت زمان سرقت این خودرو‌ها تنها به مدت یک دقیقه تغییر کرده است.بر همین اساس در لیست خودرو‌های تولید داخل جذاب برای سارقان، پراید‌های مدل پایین‌تر از ۸۵، پژو ۴۰۵ و پژو پارس رتبه‌های اول تا سوم سرقت در تهران را به خود اختصاص داده‌اند.البته این همه ماجرا نیست و نگاهی به پرونده‌های خودرو‌های مسروقه نشان می‌دهد، دامنه سرقت تنها به این چند خودرو خاص محدود نمی‌شود و حتی خودرو‌های مدل بالا هم از گزند سارقان در امان نیستند. به عنوان نمونه سالانه چندین پرونده سرقت خودرو‌های شاسی بلند مدل بالا هم تشکیل می‌شود که البته بر اساس اعلام مسئولان پلیس، عمده این پرونده‌ها، سرقت به معنای معمول نیست و در اغلب موارد، اختلافات مالی باعث ارتکاب این موارد با استفاده از سوئیچ‌های یدک می‌شود.
برچسب ها: خودرو سرقت
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها