به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۶ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب : ۲۶۰۰۷۲

هنوز دفترچه به صورت کامل حذف نشده است

هنوز دفترچه به صورت کامل حذف نشده است
گروه جامعه: سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تهران، آخرین وضعیت پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد و همچنین اقدامات انجام شده در جهت نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک در سازمان بیمه سلامت را تشریح کرد.به گزارش ایسنا، دکتر مریم حسینی_ سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تهران در نشست خبری در توضیح آخرین وضعیت پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد، گفت: پرداخت مطالبات از سوی سازمان در بخش دولتی دانشگاهی تا تیرماه و در بخش خصوصی تا مهرماه صورت گرفته است.
 
۱۵۰۰پزشک طرف قرارداد بیمه سلامت در تهران
نسخه نویسی الکترونیک؛ از تکالیف قانونی
پذیرش بیمار در بیمارستانها با کد ملی
وی درخصوص گسترش نسخه‌نویسی الکترونیک، بیان کرد: در بحث تجویز الکترونیک نسخ ۱۵۰۰ پزشک طرف قرارداد ما هستند و پرداخت به این عزیزان تا دی ماه به شکل هفتگی صورت گرفته است. البته  در شهر تهران ۲۱ هزار پزشک غیر طرف قرارداد هم داریم. بر اساس برنامه پنجم و ششم توسعه اجرای نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک از تکالیف قانونی ما است. در حال حاضر ۸۵ درصد پزشکان طرف قرارداد و ۹۵ درصد موسسات طرف قرارداد ما متصل شدند. اکنون در تمام بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی و غیر دولتی به جز نیروهای مسلح نسخه نویسی و فرایند بستری به شکل الکترونیک انجام می‌شود، یعنی پذیرش بیمار در بیمارستان تنها با کد ملی صورت می‌گیرد و رسیدگی و پرداخت هم به شکل الکترونیک است.
کاهش تدریجی کاربرد دفترچه بیمه در بیمه سلامت
کاهش تعداد برگه های دفترچه بیمه سلامت
حسینی ادامه داد:  با توجه به اینکه ما به دنبال سیاست کاهش تدریجی کاربرد دفترچه بیمه هستیم، پیش از حذف کامل دفترچه ابتدا اقدام به کاهش تعداد برگه‌های آن کردیم تا به مردم استرسی وارد نشود؛ از این رو دفترچه‌های عادی از ۱۸ برگ به ۶ برگ و در دفترچه‌های بیماران خاص از ۳۶ برگ به ۱۲ برگ رسیده‌ایم. همزمان با آن تجویز اقلام الکترونیک را از پزشکان درخواست کردیم که برای آن هم مشوق‌هایی در نظر گرفتیم. اگر پزشک تجویز اقلام را الکترونیک انجام دهد و داروخانه به معنای واقعی کلمه نسخه پیچی انجام دهد ( لازم نباشد خودش در سیستم وارد کند) مشوقی حدودا ۵ هزارتومانی برای پزشک در نظر گرفتیم. در مواردی که پزشک تجویز را الکترونیک انجام ندهد و داروخانه خودش در سیستم وارد کند مبلغ ۳ هزار تومان به عنوان مشوق برای داروخانه در نظر می‌گیریم.

وام ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیونی برای درمانگاه ها و پزشکان
وی با اشاره به اهمیت وجود تجهیزات سخت افزاری در مطب پزشکان و درمانگاه‌ها، بیان کرد: برای این منظور هم از طریق سیستم‌های بانک عامل قرار است وامهایی از ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان برای درمانگاه‌ها و ۴۰ میلیون تومان برای پزشکان ارائه شود تا مشکل سخت افزاری برطرف شود.حسینی افزود: اکنون بحث درمانگاه ها را هم آغاز کردیم زیرا حدود ۵ هزار پزشک در درمانگاه‌ها هستند و بهتر است پیش از حذف کامل دفترچه تعداد زیادی از ارائه دهندگان خدمت ما وارد فضای نسخه نویسی الکترونیک شده باشند. لذا الان درمانگاه‌ها در حال ورود اطلاعات خود هستند تا تجویز اقلام انجام دهند. بزرگ ترین درمانگاه ما یعنی درمانگاه فرهنگیان مرکز با حدود ۱۵۰ پزشک نسخه نویسی الکترونیک انجام می‌دهد و برای درمانگاه‌های دیگر اختیار انتخاب نرم افزار برای نسخه نویسی الکترونیک داده‌ایم. آخرین اقدام ما در حوزه داروخانه‌های دولتی بوده است که داروخانه ۲۹ فروردین که بالاترین رقم پرداختی داروخانه دولتی غیر دانشگاهی را دارد الان در حال حاضر به صورت الکترونیک از سیستم های ما استفاده می‌کند، این قبیل داروخانه‌ها اقلام خاص ارائه می‌دهند و تکمیل زیرساخت در این داروخانه‌ها سخت‌تر است.

وضعیت نسخه نویسی الکترونیک از سوی پزشکان غیرطرف قرارداد
وی افزود: در مورد پزشکان غیر طرف قرارداد نیز از طریق تفاهم نامه پنج امضایی با سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان و مدیرعاملان سازمان‌های بیمه‌گر بزرگ قرار شد تا اهداف گسترش نسخه نویسی الکترونیک انجام شود. پزشکان غیر طرف قرارداد هم قرار است دسترسی داشته باشند تا بتوانند وارد بستر شده و نسخه الکترونیک بنویسند. مهم‌ترین مسئله ما در مورد دانشگاه‌ها است. بیشترین بیمه شدگان ما در صندوق بیمه همگانی و روستایی است و سطح ۲ ارجاع روستاییان به بخش دولتی دانشگاهی است. ما در بخش بستری موفق بودیم ولی در بخش سرپایی مشکلاتی داریم که در حال رفع آنها هستیم و اگر دانشگاه‌ها همکاری کنند مشکل قسمت سرپایی بیمارستان‌ها هم حل می‌شود.وی افزود: با تکمیل نسخه نویسی الکترونیک بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد. علی‌رغم آنکه تصور می‌شود نسخه نویسی الکترونیک کار زمان بری است اما بر اساس بررسی‌های ما حتی سرعت نسخه نویسی کاهش می‌یابد و از اشتباهات نوشتاری نیز جلوگیری می‌شود. درگاه نسخه نویسی بسیار ساده است و کار با آن راحت است.

هنوز دفترچه به صورت کامل حذف نشده است
حذف دفترچه بیمه سلامت؛ احتمالا اردیبهشت ماه
حسینی تاکید کرد: شاید ابتدای آغاز کار قطعی طولانی اینترنت را داشتیم اما اکنون زمان قطعی احتمالی اینترنت بسیار کوتاه است، دفترچه هم کاملا حذف نشده است و هنوز پزشک در صورت بروز،مشکل می‌تواند نسخه نویسی کاغذی انجام دهد اما با حذف دفترچه هم اگر قطعی اینترنت طولانی شود پزشک می‌تواند از سر نسخه استفاده کند. ما هم در بیمه سلامت احتمالا در اردیبهشت‌ماه اقدام به حذف دفترچه کاغذی کنیم اما هنوز این موعد قطعی نیست اما جزو برنامه‌های سازمانی ما است، فعلا در حال کاهش تدریجی استفاده از دفترچه هستیم. باید در این راستا دانشگاه‌ها پای کار بیایند.

وی درباره اقدامات صورت گرفته از سوی بیمه سلامت در پاندمی کرونا نیز، اظهار کرد: در مورد کووید۱۹  ما اعتبار بخشی سیستمی به دفترچه‌های بیمه را انجام دادیم و از اسفند گذشته ما به صورت دوره‌ای دفترچه‌ها را تمدید کردیم و الان هم دفترچه‌های ما تا پایان فروردین ۱۴۰۰ اعتبار دارد تا از مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت جلوگیری کنیم. برخی پرونده‌ها از جمله پرونده بیماران دیابتی به شکل سیستمی اعتبار بخشی شدند که مرتبا مجبور به مراجعه نباشند. برای کسانی که دفترچه‌های خود را گم کرده اند نیز اقدامات سیستمی انجام می‌شود و ظرف ۲۴ ساعت دفترچه بیماران خاص صادر می‌شود و در مورد سایر بیماران هم زمان اندکی طولانی‌تر است. همچنین از ۲۰ آبان ماه دفاتر بیمه سلامت همگانی به مدت شش ماه تمدید شد.وی افزود: در مورد داروی بیماران مبتلا به کرونا نیز داروهایی مثل هیدروکسی کلروکین، فاویپیراویر، رمدسیویر و آزمایش PCR با لحاظ کردن شرایط تحت پوشش بیمه آمد. به طور کلی بر اساس بررسی‌های صورت گرفته میزان پرداختی ما برای مبتلایان به کرونا به شکل میانگین بسته به شرایط بیمار و محل بستری او در بخش یا آی سی یو از ۷ میلیون تومان تا ۱۹ میلیون تومان متغیر است.
برچسب ها: دفترچه بیمه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها