به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۶ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب : ۲۶۰۰۸۳

هشت نکته کلیدی برای راه اندازی و موفقیت در کسب و کار شخصی شما

گروه کسب و کار: هر فردی در طول زندگی‌اش ایده‌هایی دارد که بعضی از آن‌ها ارزش سرمایه گذاری دارند. ایده‌های مربوط به راه اندازی کسب و کار جدید هم جزو این دسته هستند.
هشت نکته کلیدی برای راه اندازی و موفقیت در کسب و کار شخصی شما
اگر شما هم به دنبال راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید و دوست دارید دیدگاهی کلی و دقیق نسبت به آنچه به آن نیاز دارید، پیدا کنید، هشت نکته کلیدی این مقاله را از دست ندهید.

1- در چه کارهایی خوب هستید؟
اگر قبل از هر چیزی به دنبال این هستید که ایده‌ای برای راه اندازی کسب و کار جدیدی به دست آورید، لازم است فهرستی از مواردی را مشخص کنید که در آن‌ها خوب عمل می‌کنید. معمولا مواردی که در آن‌ها خوب هستید، جای پیشرفت و خلاقیت بیشتری برای شما می‌گذارند و از این طریق می‌توانید کسب و کار متمایزی نسبت به بقیه داشته باشید. بنابراین یک فهرست کامل و با جزئیات از مواردی را که در آن‌ها استعداد دارید یا خوب عمل می‌کنید، تهیه کرده و روی ایده‌های کاری مرتبط با آن کار کنید.

2- بازار هدف را مشخص کنید
هیچ کسب و کاری نمی‌تواند به موفقیت برسد، مگر اینکه از ابتدا مشخص کند که چه کسانی را به عنوان مشتری‌هایش در نظر گرفته است و قرار است کدام کالاها یا خدمات را برای آن‌ها فراهم کند.
بعد از اینکه ایده کسب و کارتان را پیدا کردید، سراغ مشتری‌هایی بروید که می‌توانند از شما خرید کنند؛ آن‌ها چه کسانی هستند، جنسیت‌شان چیست، حدودا چند ساله هستند، شغل‌شان چیست و ساکن کدام شهرها یا مناطق هستند. تمام این موارد به شما کمک می‌کنند تشخیص دهید که محصولات شما باید واجد چه شرایطی باشند و آیا اصلا به کار بازار هدف‌تان می‌آیند یا نه. ضمن اینکه اغلب و در بسیاری مشاغل، متمرکز شدن روی یک بازار مشخص در ابتدای کار بسیار بهتر از پراکنده کار کردن روی بازارهای متعدد است.

3- به چند نفر نیرو نیاز دارید؟



منابع انسانی یکی از مهم‌ترین بخش‌های راه اندازی هر کسب و کاری است. کسانی که شما به عنوان کارمندان‌تان انتخاب می‌کنید، داده‌هایی را به کسب و کار شما اضافه خواهند کرد که نوعی سرمایه پنهان هستند؛ بنابراین مهم است که اولا مشخص کنید که در ابتدای کار به چند نیروی انسانی نیاز دارید و سپس قرار است برای انتخاب آن‌ها را از چه فیلترهایی بگذرانید.
بعد از استخدام بسیاری از کارفرمایان گمان می‌کنند که کارشان را انجام داده‌اند و همه چیز به پایان رسیده است؛ در حالی که برای داشتن یک کسب و کار موفق آنچه نسبت به جذب نیرو اهمیتی به مراتب بیشتر دارد، نگهداشت نیرو است. بنابراین در نظر داشته باشید که بعد از استخدام کار شما به پایان نرسیده و تازه وظیفه رهبری یا Leadership آغاز خواهد شد.

4- به چه وسایلی نیاز دارید؟
برای راه اندازی کسب و کار جدید خود بسته به نوع کاری که انجام می‌دهید، به وسایل متفاوتی نیاز پیدا خواهید کرد. برای مثال اگر قصد دارید از هنر دست‌تان استفاده کنید و اجناسی را برای فروش به تولید برسانید، لوازم اولیه مربوط به هنر شما جزو هزینه‌های اولیه به شمار می‌آیند. در مشاغل دیگر و بسیاری از استارتاپ‌ها قطعا به کامپیوتر یا لپ تاپ، انواع ماشین حساب ساده یا بسته به نوع کار، ماشین حساب حرفه‌ای مثل مدل‌های مهندسی و سایر لوازم جانبی نیاز خواهید داشت.
نکته مهمی که باید همین ابتدای کار مشخص کنید این است که در کار جدید نیاز به حضور اعضا هست یا با دورکاری هم قابل اداره شدن خواهد بود. دورکاری هزینه‌ها را به شدت کاهش خواهد داد؛ در حالی که کار حضوری نیاز شما را به خرید وسایلی مثل میز و صندلی، یخچال و گاز برای آبدارخانه، قفسه، پرینتر بیشتر کرده و پرداخت هزینه‌های آب، برق، تلفن و گاز را به دنبال خواهد داشت.

5- به چه میزان بودجه نیاز دارید؟
بعد از اینکه مشتری، روش رساندن خدمات و کالا، وسایل مورد نیاز، حقوق کارمندان و موارد مشابه را مشخص کردید، نوبت به تخمین هزینه‌ها می‌رسد. هر کدام از موارد بالا به مقداری حدودی از بودجه نیاز دارد که زمانی که با هم جمع شود، حدود بودجه نهایی را مشخص خواهد کرد؛ اما اگر بخواهید خیلی دقیق حرکت کنید بهتر است که علاوه بر بودجه مشخص شده، مقدار مازادی را هم برای مراحل اولیه در نظر بگیرید تا در صورت وقوع اتفاقات غیر منتظره به مشکل برنخورید.

6- چه اهدافی را برای کارتان مشخص کرده‌اید؟



هیچ کاری بدون هدف گذاری به پیشرفتی که باید نخواهد رسید؛ به همین خاطر است که باید از همان ابتدا مشخص کنید که برای کوتاه مدت چه اهدافی دارید و هدف طولانی مدت شما چه چیز خواهد بود. تنها با هدف گذاری درست است که می‌توانید روی بعد تبلیغات مانور دهید و بازاریابی مناسبی برای کالا یا خدمات‌تان داشته باشید.
هدف گذاری نسبت به هر کسب و کاری متفاوت است؛ برای مثال اگر هدف شما فروش کالا باشد، می‌توانید مشخص کنید که در بازه سه ماهه اول فروش چه تعداد کالا ایده‌آل خواهد بود و در بازه طولانی مدتی مثل دو سال برای رسیدن به سود باید چه تعداد کالا را به فروش برسانید. نکات بیشتر درباره هدف گذاری را در اینجا بخوانید.

7- حساب و کتاب‌هایتان را نگه دارید
از همان روز اول که شروع به کار کردید، تک‌تک حساب و کتاب‌ها را ثبت کنید و نگه دارید، به خصوص اگر در راه اندازی کسب و کار تنها نیستید و با کسی شریک شده‌اید.
برای این کار هم لازم نیست حتما یک حسابدار حرفه‌ای استخدام کنید، در مراحل اولیه می‌توانید با قیمت بسیار مناسب یک نرم افزار حسابداری کارآمد تهیه کنید. خوبی برنامه حسابداری ساده که برای مشاغل کوچک طراحی شده است، این است که نیازی به دانش حسابداری ندارد و می‌تواند به صورت خودکار کارهای شما را انجام دهد. نرم افزارهای حسابداری مثل هلو و پانیذ جزو بهترین نرم افزارهای حسابداری موجود در بازار هستند که به شما کمک می‌کنند از همان روز اول حساب و کتاب دقیق تمام امورتان را داشته باشید.

8- مشورت کنید
در تمام مراحلی که درباره آن‌ها گفتیم از تحقیق و مشورت کردن غفلت نکنید. پرس و جو از افراد صاحبنظر، خواندن مقالات مرتبط با کسب و کار، کتاب‌های راهنما و دیدن ویدئوهای آموزشی همگی می‌توانند چراغ‌های ذهن شما را روشن کنند و درهای تازه‌ای به روی شما بگشایند. بنابراین با افراد معتمد صحبت کنید و از منابع معتبر اطلاعات به دست آورید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها