به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۶ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب : ۲۶۰۰۸۵

انواع عفونت ادراری و روشهای درمان آن

گروه سلامت: مجرای ادراری از اندام‌هایی تشکیل شده است که درگیر تولید و انتقال ادرار به بیرون از بدن هستند. این اندام‌ها شامل یک جفت کلیه و میزنای، مثانه، و میزراه یا پیشاب‌راه می‌شود.
بنابراین، عفونت ادراری یا عفونت مجاری ادراری به عفونت هر یک از این اندام‌ها یا ترکیبی از آن‌ها گفته می‌شود. این بیماری بیشتر در بین زنان ۲۰ تا ۵۰ سال شایع است اما ممکن است به واسطه یک باکتری، بیماری و یا سبک زندگی بخصوص تغذیه، رستورانهایی که انتخاب می کنید و ... به وجود آید و موجب ایجاد درد در ناحیه مثانه شود. در ادامه به بررسی علائم و شیه های درمان این بیماری خواهیم پرداخت.

علائم عفونت ادراری


انواع عفونت ادراری



پیلونفریت حاد : این عفونت کلیه ها را درگیر میکند و علائمی مانند درد پهلو و پشت، تب بالا، لرز تکان‌دهنده، تهوع و استفراغ دارد.
سیستیت : در ای نوع از عفونت مثانه ها درگیر عفونت خواهند شد و علائم بصورت احساس درد زیر شکم و لگن، ادرار کردن دردناک، خون در ادرار، تکرر ادرار است.
یورتریت : در این نوع از عفونت مجاری ادرار درگیر خواهد شد. علائم بصورت احساس سوزش همراه با ادرار کردن، ترشح از مجرا است.
عواملی که خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش می دهند
سن دیابت بارداری
کاهش فعالیت و تحرک ناهنجاری‌های دستگاه ادراری در زمان تولد سنگ کلیه
انسداد مجاری ادراری استفاده از آنتی بیوتیک‌های قوی حوه‌ی شستن اشتباه
بزرگی پروستات ختنه استفاده از تامپون
استفاده‌ی طولانی مدت از کاتترهای ادراری بارداری رابطه‌ی جنسی

عوارض عفونت ادراری
•    عفونت های مكرر
•    آسیب کلیه
•    افزایش خطر در زنان باردار ( تولد نوزاد با وزن کم یا نوزاد نارس)
•    تنگی مجرای ادرار در مردان
•    سپسیس

تشخیص عفوت ادراری
1- آزمایش ادرار: تشخیص عفونت ادراری معمولا پس از چک کردن علائم فرد و آزمایش ادرار جهت بررسی وجود گلبول سفید، گلبول قرمز و باکتری در ادرار میسر می‌شود.

2- کشت ادرار: کشت ادرار برای بررسی وجود باکتری و قارچ و همچنین انتخاب داروی مناسب،‌ به کار برده می‌شود. عفونت ادراری ویروسی، نیاز به انجام آزمایش‌های خاصی دارد.

3- روش‌های تصویربرداری: اگر به عفونت‌های ادراری مکرر مبتلا می‌شوید که پزشک به اختلالات دستگاه ادراری شک دارد، جهت تشخیص علت عود عفونت از روش‌های تصویربرداری استفاده می‌کند که شامل ارزیابی دستگاه ادراری با استفاده از سونوگرافی، ام آر آی (MRI)، سی تی اسکن (CT) و عکس اشعه‌ی ایکس می‌باشد.

4- سیستوسکوپی: این آزمایش تشخیصی به پزشک این امکان را می‌دهد تا داخل مثانه و مجرای ادراری را با استفاده از لوله‌ی نازک که در انتهای آن دوربین کوچکی قرار دارد، مشاهده کند.

درمان عفوت ادراری
1- درمان با آنتی بیوتیک ها
آنتی بیوتیک های زیادی برای درمان این عفونت بکار می روند. پس از مصرف آنتی بیوتیک ها بین یک تا دو روز علائم عفونت از بین می رود. بهتر است دوره درمانی آنتی بیوتیک را کامل بگذرانید و اگر علائم پس از 2 تا 3 روز باقی ماندند با پزشکتان مشورت نمایید.
منبع وبسایت سالم زیبا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها