به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۷ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۲۶۰۲۰۳
به مناسبت دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی در نجف

اعلام روز ملی مدارا و همزیستی در عراق

اعلام روز ملی مدارا و همزیستی در عراق
گروه بین الملل: به مناسبت دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی مرجع تقلید شیعیان عراق ششم مارس در عراق "روز ملی تسامح و همزیستی" اعلام شد.
در این دیدار آیت‌الله سیستانی بر اهتمام جدی خود در ادامه همزیستی دوستانه مسلمانان و مسیحیان تأکید کرد. این اولین دیدار پاپ با یک مرجع بزرگ شیعی بود.
مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق، در پیامی توییتری گفت: «به مناسبت دیدار تاریخی میان دو استوانه صلح و تسامح؛ پاپ فرانسیس و آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر و گردهمایی ادیان در شهر باستانی اور، روز ششم ماه مارس هر سال را روز تسامح و همزیستی در عراق اعلام می‌کنیم».
در پی دیدار پاپ فرانسیس با آیت‌الله علی سیستانی در شهر نجف، دفتر آیت‌الله سیستانی بیانیه‌ای رسمی صادر کرد.در این بیانیه آمده است که آیت‌الله سیستانی در دیدار با پاپ "به واقعیات ظلم و سرکوب و فقر و سرکوب دینی و فکری و محرومیت از آزادی‌های اصلی و نبود عدالت اجتماعی به خصوص در منطقه ما که دچار جنگ و خشونت و تحریم‌های اقتصادی و آوارگی‌های اجباری است" اشاره کرده است.آیت‌الله سیستانی، که بانفوذترین مرجع شیعی در جهان شناخته می‌شود، بر "کنار گذاشتن گفتمان جنگ‌طلب" و همچنین اهمیت "تلاش جهت تثبیت ارزش‌های همزیستی مسالمت‌آمیز و همبستگی انسانی در همه جوامع با رعایت حقوق و احترام متقابل در میان پیروان ادیان و رویکردهای متفاوت فکری" تأکید کرده است.مرجعیت عالی شیعه همچنین تأکید کرده که به همزیستی مسیحیان با دیگر طیف‌های جامعه عراق به عنوان بخشی از شهروندان عراقی در فضایی آکنده از امنیت و صلح و با برخورداری از همه حقوق قانونی‌شان اهتمام جدی دارد.
آیت‌الله سیستانی خود را به "حمایت از مسیحیان و دیگر کسانی که در حوادث سال‌های گذشته گرفتار ظلم و آزار شدند به خصوص در دوره تسلط تروریست‌های داعش بر بخش‌هایی از سرزمین عراق و رفتارهای وحشیانه آنان که موجب شرمساری بشریت بود" متعهد دانست.آیت‌الله سیستانی از پیشوای کاتولیک‌های جهان بابت سفر و حضور در نجف تقدیر و تشکر کرده است.
دعای پاپ فرانسیس برای قربانیان  داعش  
پاپ فرانسیس در ادامه سفر خود به موصل و اربیل رفت.  مناطقی که ساکنان آن سال‌ها قربانی ترور و شکنجه بودند. دیدار رهبر کاتولیک‌های جهان با مسیحیان ساکن شمال این کشور مهم‌ترین بخش سفر تاریخی او به شمار می‌آید.مرگ و آوارگی سرنوشت صدها هزار نفر از شهروندان ساکن شمال عراق بود. سفر پاپ به این مناطق که زمانی تحت حاکمیت داعش قرار داشته، با هدف ایجاد امید در دل مردم صورت گرفت.دیدار با مسیحیان ساکن عراق یکی از اهداف اصلی سفر پاپ فرانسیس به عراق بود. در عراق پیش از جنگ سال ۲۰۰۳ حدود یک میلیون و پانصد هزار شهروند مسیحی زندگی می‌کردند.پس از حکومت داعش در مناطق شمالی عراق، بسیاری از مسیحیان یا جان خود را از دست دادند و یا ناگزیر به ترک زادگاه خود شدند. شمار مسیحیانی که اکنون در عراق زندگی می‌کنند را اکنون بین ۲۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار برآورد کرده است.افزون بر آن، رهبر کاتولیک‌های جهان به موصل نیز سفر کرد. به شهری که زمانی تبدیل به پایگاه اصلی داعش شده بود.داعش در سال ۲۰۱۴ موصل را به تصرف خود درآورده بود. جنگ بر سر موصل سه سال ادامه یافت و ارتش عراق در همراهی با ائتلاف نظامی بین‌المللی موفق شد در سال ۲۰۱۷ به حاکمیت داعش بر این شهر پایان دهد.این نخستین سفر یک پاپ به عراق محسوب می‌شود و از این رو از آن به عنوان سفری تاریخی یاد می‌کنند.در سال ۲۰۰۰، پاپ ژان پل دوم بر آن بود تا از مناطق مذهبی عراق و از جمله از شهر اور واقع در جنوب این کشور دیدن کند. در آن هنگام، این سفر به علت مخالفت صدام حسین صورت نگرفت.

 
برچسب ها: عراق

محمد 369
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۱۲/۱۷ ۱۲:۲۰
باسلام. وامابعد فکر میکنم که سفرپاپ به عراق رابرنامه ریزی کرده بودند. تااتفاق ناخوشایندی بیفتد تابتوانند ازاین طریق پیشگوییهارا به نفع خود تغییردهندولی خوشبختانه اینطورنشد (370545)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها