به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۷ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۲۶۰۲۰۹

اصلاح کوررنگی با لنزهای تماسی جدید

اصلاح کوررنگی با لنزهای تماسی جدید
گروه علمی: محققان امارات متحده عربی در مطالعه اخیرشان از توسعه لنزهای تماسی جدیدی که درون آنها نانوذرات طلا تعبیه شده است و توسط آنها می‌توان کوررنگی را اصلاح کرد، خبر داده‌اند.به گزارش ایسنا، محققان لنزهای تماسی تولید کرده‌اند که می‌تواند به اصلاح کوررنگی کمک کند. لنزهای مذکور حاوی نانو ذرات طلا هستند و در حالیکه به عنوان لنزهای اصلاحی عمل می‌کنند به افزایش کنتراست سبز-قرمز در کاربران نیز کمک می‌کنند.
این ذرات به لنزها رنگی همانند رنگ گل رز می‌دهند که این امر باعث می‌شود کاربران در هنگام مشاهده جهان تجربه مثبت‌تری هم داشته باشند. کوررنگی رنگ سبز و قرمز می‌تواند چالش‌های مختلفی از جمله مشکل در دانستن رنگ چراغ راهنمایی و زمان توقف در محل‌های عبور و مرور ایجاد کند. مدتهاست محققان در حال توسعه روش‌هایی برای بهبود کنتراست قرمز-سبز در افرادی که از چنین کوررنگی رنج می‌برند، هستند.

یکی از راه حل‌ها استفاده از عینک‌های دارای شیشه قرمز رنگ است. با این حال استفاده از چنین عینکی کمی برای افراد ناخوشایند است و همه افراد دوست ندارند از چنین عینکی استفاده کنند. برای حل این مسئله محققان در حال تولید لنزهای تماسی هستند که می‌توانند به حل مشکل آنها کمک کند. در این مطالعه محققان ابتدا لنزهایی را که به رنگ صورتی رنگ شده بودند آزمایش کردند اما متوجه شدند که آنها ناپایدار و به طور بالقوه ناامن هستند. محققان سپس به نانوکامپوزیت‌های طلا روی آوردند. محققان نانوذرات طلا را با یک هیدروژل مخلوط کرده و از آنها برای ساخت لنزها استفاده کردند. ساختار صورتی رنگ، نور فیلتر شده بین ۵۲۰-۵۸۰ نانومتر را ایجاد می‌کند و سبب می‌شود طول موج‌های نور قرمز و سبز با هم برخورد کنند.

محققان اثربخشی و ایمنی لنزهای مذکور را آزمایش کرده‌اند. آنها دریافتند که لنزهای اصلاح شده در شرایط آزمایشگاهی سمی نیستند و دارای خصوصیات نگهداری آب مشابه لنزهای تجاری هستند که این موضوع نشان می‌دهد برای استفاده بی خطر هستند.آنها سپس لنزهای اصلاح شده با نانوذرات طلا را با دو نوع عینک رنگی که برای افرادی دارای کوررنگی ساخته شده، مقایسه کردند و دریافتند که لنزها در مسدود کردن طول موج‌های خاص نسبت به عینک‌ها عملکرد بهتری دارند.گام بعدی محققان انجام آزمایش‌های انسانی است تا دریابند آیا لنزها راحت هستند و می‌توانند با موفقیت به کنتراست سبز-قرمز در افرادی که کوررنگی دارند کمک کنند یا خیر.
برچسب ها: کوررنگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها