به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۷ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۲۶۰۲۵۵

توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی در 15 مجموعه فناور

توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی در 15 مجموعه فناور
گروه علمی: شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی که یکی از پلت‌فرم‌های به اشتراک‌گذاری دستگاه‌ها، ارایه خدمات آزمایشگاهی و حمایت از توسعه کمی و بهبود کیفی خدمات آزمایشگاهی در کشور است طی چند سال فعالیت خود تلاش کرده تا زیرساخت‌های آزمایشگاهی کشور را توسعه دهد. زیرساخت‌های آزمایشگاهی مهم‌ترین ابزارهای توسعه این خدمات در کشور هستند. بر همین اساس نیز شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فضایی فراهم کرده است تا تمامی آزمایشگاه‌های کشور در هر حوزه‌ای که فعال هستند، نقشی در توسعه تحقیق و پژوهش کشور ایفا کنند.
 
تا چند سال پیش یک محقق، پژوهشگر  یا دانشجو برای انجام یک پروژه تحقیقاتی و رسیدن به نتیجه مطلوب از راه آزمایش، چالش‌های برای دسترسی به دستگاه مورد نیاز خود داشت، گاهی دستگاهی در کشور موجود بود اما نبود یک مرجع برای اطلاع از میزان و نحوه دسترسی به تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی، این ارتباط را ناممکن و پژوهش را ابتر می‌ساخت. اما امروز گستره‌ تجهیزات و مواد آزمایشگاهی موجود در کشور، وسعتی به پهنای‌ کشور یافته و دسترسی و آگاهی از کارایی و این دستگاه‌ها نیز آسان‌تر از گذشته شده است.شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی که یکی از پلت‌فرم‌های به اشتراک‌گذاری دستگاه‌ها، ارایه خدمات آزمایشگاهی و حمایت از توسعه کمی و بهبود کیفی خدمات آزمایشگاهی در کشور است طی چند سال فعالیت خود تلاش کرده تا زیرساخت‌های آزمایشگاهی کشور را توسعه دهد. بر همین اساس نیز سال جاری بیش از 7 میلیون ریال برای این کار اختصاص داد و 15 آزمایشگاه نیز از این خدمات بهره‌مند شدند.

یکی دیگر از اقدامات شبکه به منظور توسعه زیرساخت آزمایشگاهی، حمایت از مراکز دارای شرایط، برای خرید تجهیزات جدید است. بر اساس نتایج ارزیابی عملکرد مراکز عضو که هر سال انجام می‌شود، اعضایی که از امکانات موجود خود بهتر استفاده کرده باشند، می‌توانند از حمایت شبکه برای خرید دستگاه‌های جدید بهره‌مند شوند. این حمایت برای خرید دستگاه‌های ایرانی در قالب خرید از نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، پرداخت می‌شود.در صورتی که دستگاه مورد نظر آزمایشگاه، سازنده داخلی نداشته باشد و آزمایشگاه بر اساس دستورالعمل حمایتی شبکه شرایط لازم را داشته باشد، بخشی از هزینه خرید دستگاه به عنوان حمایت پرداخت می‌شود. این حمایت در قالب تسهیلات با شرایط مناسب، پرداخت می‌شود. در سال 99، از میان مراکز تایید شده از سوی شبکه برای دریافت تسهیلات، تعداد 7 مرکز پس از تکمیل مستندات مورد نیاز، در مجموع بیش از 8 میلیون ریال تسهیلات دریافت کردند. امسال مجموع حمایت‌های شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از مراکز عضو، مبلغی بیش از 24 میلیون ریال است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها