کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برگزاری همه‌پرسی ممنوعیت روبنده در سوئیس

17 اسفند 1399 ساعت 16:16


گروه بین الملل:مردم سوئیس  برای شرکت در یک همه‌پرسی درمورد ممنوعیت پوشش صورت مانند نقاب و برقع در انظار عمومی، به پای صندوق‌های رای رفتند.
پیشنهاد همه‌پرسی از طرف حزب خلق سوئیس مطرح شد؛ حزبی که یک دهه پیش هم مسئول ممنوعیت ساخت مناره‌های مساجد در این کشور بود. در پیشنهاد این حزب به طور شفاف از برقع و یا روبنده نام برده نشده است ولی مشخص است که هدف آن زنان مسلمان است.دولت سوئیس با این اقدام مخالفت کرده و گفته است که این مسئولیت دولت نیست که به زنان بگوید چگونه لباس بپوشند.تخمین زده می‌شود که شمار زنان مسلمانی که در سوئیس به دلایل مذهبی ازاین‌گونه پوشش استفاده می‌کنند، بسیار بسیار کم و در حدود سی نفر باشد.
دولت سوئیس با این اقدام مخالف است و می‌گوید این یک مشکل اساسی کشور نیست و می‌تواند به گردشگری آسیب برساند. بسیاری از گردشگران از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هستند که جذب شهرهای ساحلی دریاچه سوئیس می‌شوند.درمقابل، حامیان این طرح می‌گویند که پوشاندن تمام صورت نماد سرکوب زنان است و همچنین این اصل اساسی را که در یک جامعه آزاد مانند سوئیس چهره‌ها باید نشان داده شود، زیر پا می‌گذارد.بعضی از زنان مسلمان سوئیس هم در گفتگو با خبرگزاری‌ها این رفراندوم را محکوم کرده‌‌اند. آنها می‌گویند پوشیدن نقاب یا برقع برای آنها فقط یک تصمیم شخصی است نه اقدامی نمادین برای ابراز به جهان خارج.دولت سوئیس گفته که این مسئولیت دولت نیست که به زنان بگوید چگونه لباس بپوشند.اگر این همه‌پرسی تایید شود، پوشاندن صورت در مکان‌های عمومی مانند رستوران‌ها، وسایل حمل و نقل عمومی، یا حتی قدم زدن در خیابان می‌تواند البته پس از طی مراحلی غیرقانونی شود.طبق آمار رسمی، شمار مسلمان سوئیس حدود ۳۸۰ هزار نفر، یعنی حدود ۵ درصد کل جمعیت کشور است، که بسیاری از آنها ریشه در منطقه بالکان دارند.

 


کد مطلب: 260317

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/260317/برگزاری-همه-پرسی-ممنوعیت-روبنده-سوئیس

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir