به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۸ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۲۶۰۳۷۵

رشد ۲برابری تولید و مصرف موادمخدر در دهه اخیر

رشد ۲برابری تولید و مصرف موادمخدر در دهه اخیر
گروه جامعه: دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه علی رغم شرایط سخت فراگیری بیماری کرونا در همه جهان و علی رغم تحریمهای ظالمانه آمریکا، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۰ قریب به ۱۲۰۰ تن مواد مخدر را کشف کرد گفت که بخش اعظم مسیر این مواد به سمت کشورهای اروپایی بود که نسبت به سال ۲۰۱۹ ،۴۱ درصد افزایش را نشان می دهد. به گزارش ایسنا، سردار اسکندر مومنی در نشست تخصصی اقدامات و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه همکاری های بین المللی مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: در دنیا علی رغم بیش از یک قرن مبارزه که از سال ۱۹۰۹ در کنفرانسی در شانگهای چین شروع شد، باید گفت متاسفانه شاهد افزایش روند تولید، قاچاق و مصرف مواد مخدر در دنیا هستیم به گونه ای که در ۱۰ سال اخیر در مجموعه دنیا مصرف و تولید مواد مخدر رشد دو برابری داشته است و نشان می دهد که مبارزه جهانی ناکافی بوده است. 
 
وی افزود: در منطقه ما نیز در کشور افغانستان شاهد افزایش فزاینده تولید مواد مخدر سنتی و صنعتی هستیم که در دو دهه اخیر با حضور اشغالگران در افغانستان رشد حیرت آوری داشته است و قریب به ۵۰ برابر تولید و کشت مواد مخدر را در افغانستان شاهدیم، اما در این میان جمهوری اسلامی ایران با تمام توان و ظرفیت خود، به امر مبارزه و مقابله با این پدیده شوم ادامه می دهد به گونه ای که علی رغم شرایط سخت فراگیری بیماری کرونا در همه جهان و علی رغم تحریمهای ظالمانه آمریکا، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۰ قریب به ۱۲۰۰ تن مواد مخدر را کشف کرد که بخش اعظم آن مسیرش به سمت کشورهای اروپایی بود که نسبت به سال ۲۰۱۹ ،۴۱ درصد افزایش را نشان می دهد. وی تصریح کرد: یعنی درحالی که این بیماری فراگیر و اپیدمی همه کشورها را دچار رکودی در امر مبارزه کرده اما جمهوری اسلامی ایران به این دستاورد عظیم رسیده و نشان می دهد که پایبندی ایران به تعهدات بین المللی و کنوانسیونها چقدر است. 

ضربه ۱۲ هزار میلیارد تومانی به بنیانهای اقتصادی قاچاقچیان در سال ۹۹
به گفته وی، در همین سال بیش از ۱۲ هزار میلیاردتومان ضربه به بنیانهای اقتصادی قاچاقچیان وارد شده که این میزان از چرخه گردش اعتیاد در دنیا حذف شده است که اینها آسان به دست نیامده است و در سال جاری ۹ شهید و ده ها جانباز و مجروح پشت این مبارزه عظیم جهانی قرار دارند. مومنی گفت: اما اینکه ایران در همه عرصه ها به این دستاورد رسیده تنها در حوزه مقابله نیست؛ در حوزه پیشگیری، درمان و توانمندسازی و کاهش آسیب، ایران به توانمندیهای شگرفی رسیده است؛ با اجرای طرح یاریگران زندگی که با تصویب ریاست جمهوری و تاکید خاص ایشان این طرح آغاز شده ما موفقیتهایمان در عرصه های درمان و پیشگیری و توانمندسازی نیز همانند مقابله است.

رویکرد نوین در درمان اعتیاد و ورود داروهای جدید و سنتی به چرخه درمان
مومنی با بیان اینکه رویکرد نوین در درمان و ورود داروهای جدید و سنتی از دستاوردهای بسیار بزرگ است، گفت: به گونه ای که در سال گذشته سازمان ملل مرکز اینکاس در تهران را با کمکهایش به عنوان مرکز منطقه ای پژوهش و درمان شناخت و ما آن را افتتاح کردیم.

ساماندهی ۷۰ درصد معتادان متجاهر تهران/یاری رسانی این معتادان به مدافعان سلامت 
وی در ادامه با اشاره به حوزه معتادین متجاهر بیان کرد: بیش از ۷۰ درصد در تهران ساماندهی صورت گرفت و معتادانی که در کوچه ها و خیابان ها می خوابیدند، امروزه در نظام سلامت و بهداشت کشور به مدافعین سلامت کمک می کنند؛ یکی از این مراکز روزی ۵۰ هزار ماسک و ۳۰۰ گان تولید می کند. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه راه نجات بشریت از این بلای شوم این است که همه دنیا مانند ایران با پایبندی به تعهدات و کنوانسیونهای بین المللی قاطعانه و صادقانه با این پدیده برخورد کنند گفت که متاسفانه عکس این امر را در بعضی مواقع شاهدیم. 
برچسب ها: مواد مخدر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها