به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۸ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۲۶۰۴۰۲

فروش اجباری مکمل‌ سوخت در پمپ‌بنزین‌ها

فروش اجباری مکمل‌ سوخت در پمپ‌بنزین‌ها
گروه اقتصادی: ممکن است یک روز عادی که برای بنزین زدن به پمپ بنزین رفته‌اید، هنگام حساب کردن متوجه شوید باید پول بیشتری پرداخت کنید. هنگامی که علت را جویا شوید، احتمالا متصدی به شما می‌گوید: «خب اکتان ریختم براتون.» سپس برای شما مجموعه‌ای از مزایای افزودن مکمل و اکتان را کنار هم می‌چیند و شما خود را در برابر یک پازل توفیق اجباری می‌بینید.این تجربه مشابه بسیاری از مردم در هنگام سوخت‌گیری است. مخصوصا اگر سوخت‌گیری توسط متصدیان انجام شود، مکمل یا اکتان بدون اطلاع راننده افزوده می‌شود. اگر هم کسی خودش سوخت‌گیری می‌کند، حتما بارها با پیشنهاد و اصرار زیاد برای افزودن اکتان از سوی متصدیان روبه رو شده است. اما این پازل چقدر توفیق و سود برای خودرو است و چقدر ترفندی برای سود و فروش؟

افزودن اکتان‌؛ ترفند افزایش سود!
علی یکی از رانندگانی است که می‌گوید بارها در پمپ بنزین با متصدی بحث کرده و جلویشان را گرفته که برایش مکمل نزنند، او می‌گوید هر بار متصدیان دلایل زیادی از جمله خراب شدن موتور و صدمه دیدن خودرو را مطرح می‌کنند اما او زیر بار نمی‌رود.فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در ارتباط با ضرورت استفاده از اکتان‌افزاها  می‌گوید:  خود اکتان برای بهبود احتراق ماشین‌های تزریق مستقیم توربو مصرف می‌شود. در ایران تعداد ماشین‌های تزریق مستقیم خیلی کم است. درصد زیادی از این اکتان‌افزاها کاربرد و خاصیت زیادی برای ماشین‌های معمولی ما ندارند.زاوه در ارتباط با استفاده از اکتان‌افزاها در جایگاه‌ها می‌گوید: این کار در جایگاه‌ها برای افزایش سود صورت می‌گیرد و معمولا هم دو برابر قیمت از مردم پول می‌گیرند. البته اکتان‌افزاهای برندهای خوب گران است اما معمولا در جایگاه‌ها از اکتان‌افزاهایی با برندهای گم نام استفاده می‌کنند و حتی گاهی این اکتان افزاهایی که در باک می‌ریزند اصلا پلمپ نیست و خودشان پر می‌کنند. مثلا قوطی را با ۲۰ سی سی بنزین پر می‌کنند و بعد همان را ۱۰۰ هزار تومان می‌فروشند.

از طریق سامانه ۰۹۶۲۷ شکایت کنید
یکی دیگر  از رانندگان خانم که معمولا سوخت‌گیری ماشینش را متصدی پمپ‌بنزین انجام می‌دهد می‌گوید: بار آخر که برای سوخت‌گیری به پمپ بنزین مراجعه کردم، متصدی درخواست پول بیشتری کرد، چون برایم همراه با سوخت اکتان زده بود. از اینکه بدون اطلاع من این کار را انجام داد بسیار ناراحتم.فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش نفت و فراورده‌های نفتی در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: شرکت ملی پخش بارها و بارها تاکید کرده است که بنزینی که توزیع می‌شود نیاری به مکمل و اکتان افزا ندارد و ما اسفاده از مکمل را تایید نمی‌کنیم.
وی در خصوص پیگیری و شکایت در مورد مواردی که متصدیان بدون اطلاع و اجازه افراد از مکمل‌ها در سوخت‌گیری استفاده می‌کنند می‌گوید: افراد می‌توانند با سامانه پاسخگویی شبانه‌روزی ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند و حتما شماره جایگاه و محل را به ما اطلاع دهند.

افزودن مکمل مورد تایید نیست
ناصر رئیسی‌فرد، رییس هیئت مدیره انجمن جایگاه‌‌داران سوخت هم در گفتگو با تجارت‌نیوز، می‌گوید: ما هیچ توصیه‌ای برای استفاده از مکمل نمی‌کنیم اما صاحبان خودرو می‌توانند خودشان  از فروشگاهی این مکمل‌ها را خریداری کنند و متصدی پمپ برایشان بریزد اما اگر متصدی بدون اجازه این کار را انجام دهد و سوءاستفاده‌ای انجام شود، جایگاه و متصدی پمپ باید پاسخگو باشند، زیرا این کار از نظر ما و کل جایگاه‌ها مطلقا مورد تایید نیست و مردود است.رئیسی‌فرد افزود: برای شکایت و پیگیری افراد می‌توانند با سامانه پاسخگویی شرکت نفت که به صورت بنر یا پشت شیشه دفاتر جایگاه‌ها زده شده تماس بگیرند و اگر جایگاهی تحت پوشش شرکت‌های زنجیره‌ای باشد، می‌توانند با شماره تلفن این شرکت تماس بگیرند و شکایت خود را مطرح کنند.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: بازار سوخت بنزین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها